Tomos

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Tomos

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag förstår så såldes Tomos utombordare av Nymanbolagen under namnet Arkimedes.
Jag var till Finland och tog reda på lite prylar efter min far bl.a. en 4 hp Tomos utombordare. Jag köpte den när jag jobbade med snurror 1976. På den tiden var det Velander och Josefson som var generalagent, dom sålde även Susuki. Jag tror att det var ca 200 snurror vi köpte i en klump, det stod Tomossnurror över allt. Priset ut var 1250 Kr och jag fick min för 720 Kr. Efter som jag vet att motorer kan gå sönder så "lånade" jag alla resevdelar som kan gå sönder allt utom stommen till motorn.
När jag nu efter 32 år hittade snurran i boden vid Finska viken sade jag till min bror att vi hade ju en extra propeller också, som vi letade efter.
Där tanken och motorn låg stod en plasthink med tätt lock, i hinken låg alla dessa delar jag "lånat" Propellern, startsnören, returfjäder m.m. m.m. Mest glad blev jag åt 3 st KLG tändstift nya i kartong. Jag mins vi gav 1 Kr st för sista partiet som såldes. Tändsystemet är samma som Sachs har och i hinken låg nya Boch brytare i plastlåda.
För mig var det en nostalgichock.
Vad jag skall göra med snurran vet jag ej. Jag har för en tid seda redan levererat en till Nymans Vänner, på den står det Arkimedes på sidan
Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jätteroligt med nostalgitrippar och när någon berättar är det ännu roligare. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
simme42
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 jun 2009, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->paasar inte cylindern på puch eller tomos.förgasaren är väl en 15mm bing.rätta mig om jag har fel <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
simme42 skrev:paasar inte cylindern på puch eller tomos.förgasaren är väl en 15mm bing.rätta mig om jag har fel
Jo. Cylinder kolv och topp är på väg att monteras på en Puch. Tändsystemet skall sitta på min cr 2000
Resten av bitarna skall återgå till båthandlaren i andra generationen. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar