Crescent 1125(?)
Crescent 1125(?)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan !
Jag har ärvt en moped som min morfar köpte begagnad för säkert 35 år sedan. Moppen kördes då av min moster ett tag, sedan blev den ståendes i en lada fram tills att jag blev 15. Då bestämde jag att jag skulle försöka få igång den, jag bytte lameller till kopplingen och slängde i ny olja och ny soppa, och mopedjäkeln startade direkt . Detta var ett tag sedan, jag är nu 20 och har helt plötsligt blivit intresserad av att bevara den. Motorn som sitter på är inte i gott skick (glapp+sprickor i blocket). Men nu ska jag se till att den blir fin! . Har endast en bild just nu, ska slänga upp fler senare. Är lite osäker på vad modellen heter, men den är väldigt lik 1125. Hur tycker ni att jag ska göra? ska jag bevara den i skicket som den är, eller ska jag renovera helt och hållet?
Trots att motorn är i dåligt skick så går den klockrent!, ska ta med den på diverse träffar i sommar, så renoveringen blir inte förens i höst.
Det enda som saknas på moppen är kedjeskyddet av det jag har sett (och stödet på bilden, tog det till jobbet och svetsade då det var av)
Uploaded with ImageShack.us
Detta klistermärke/tejp satt runt hastighetsmätaren på insidan :
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har ärvt en moped som min morfar köpte begagnad för säkert 35 år sedan. Moppen kördes då av min moster ett tag, sedan blev den ståendes i en lada fram tills att jag blev 15. Då bestämde jag att jag skulle försöka få igång den, jag bytte lameller till kopplingen och slängde i ny olja och ny soppa, och mopedjäkeln startade direkt . Detta var ett tag sedan, jag är nu 20 och har helt plötsligt blivit intresserad av att bevara den. Motorn som sitter på är inte i gott skick (glapp+sprickor i blocket). Men nu ska jag se till att den blir fin! . Har endast en bild just nu, ska slänga upp fler senare. Är lite osäker på vad modellen heter, men den är väldigt lik 1125. Hur tycker ni att jag ska göra? ska jag bevara den i skicket som den är, eller ska jag renovera helt och hållet?
Trots att motorn är i dåligt skick så går den klockrent!, ska ta med den på diverse träffar i sommar, så renoveringen blir inte förens i höst.
Det enda som saknas på moppen är kedjeskyddet av det jag har sett (och stödet på bilden, tog det till jobbet och svetsade då det var av)
Uploaded with ImageShack.us
Detta klistermärke/tejp satt runt hastighetsmätaren på insidan :
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Håller absolut med, att lackera om den suddar bort själen för evigt, då är det "bara" en moped utan en historik att berätta. <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Jag tycker du definitivt ska behålla den som den är, en moped är bara original en gång, målar du om den så är själen borta.
Däremot kan du ju fixa allt under skalet, alltså se till att den är bra maskinellt, hjullager, styrlager o.s.v.
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Så får det bli <!-- </EdIndex> --></div>
Precis så jag har tänkt!, sitter ett gammalt klistermärke på en expressen geting som har slitits/rostat in i bakskärmen ser ganska tufft ut. Men maskinen ska som sagt fixas till, får hem en komplett motor i bättre skick nästa vecka och nya wirar ska dit. Har även hittat vart moppen såldes ifrån, satt ett klistermärke/tejp i mätarhuset där det stod "Holmbergs Cykel och Sport , Vagnhärad"Amarace skrev:Jag tycker du definitivt ska behålla den som den är, en moped är bara original en gång, målar du om den så är själen borta.
Däremot kan du ju fixa allt under skalet, alltså se till att den är bra maskinellt, hjullager, styrlager o.s.v.
Så får det bli <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det en 1125B (Med djupa skärmar)
http://www.raketsport.com/saxopeden_54_59.htm
(Kan ju vara en 1125C, om den har en treväxlad motor). <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.raketsport.com/saxopeden_54_59.htm
(Kan ju vara en 1125C, om den har en treväxlad motor). <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3236
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken fin moped och visst är den en 1125B. Roligt att den funnits i familjen så länge.
Rätt kedjeskydd med lagom patina dyker säkert upp på marknad eller annons så småningom, tills dess funkar är den finare utan. <!-- </EdIndex> --></div>
Rätt kedjeskydd med lagom patina dyker säkert upp på marknad eller annons så småningom, tills dess funkar är den finare utan. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Då är det en 1125B eftersom att den har en tvåväxlad! tack för länken /oscar <!-- </EdIndex> --></div>Roos skrev:Visst är det en 1125B (Med djupa skärmar)
http://www.raketsport.com/saxopeden_54_59.htm
(Kan ju vara en 1125C, om den har en treväxlad motor).
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack! Ska slänga upp bättre bilder på den snart, jo jag hoppas att jag hittar kedjeskyddet. <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Vilken fin moped och visst är den en 1125B. Roligt att den funnits i familjen så länge.
Rätt kedjeskydd med lagom patina dyker säkert upp på marknad eller annons så småningom, tills dess funkar är den finare utan.