undra sa flundra..

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

undra sa flundra..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om en Wartburgmotor passar på saablådan
eller en Goliathmotor kanske månne..har på gång nåt sånt å har hört att dom ska va lika men jag vet inte :(
kanske ngn riktigt gammal farbror som var med när det begav sig har ngt att förälja :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ifa motor kanske , det fannas en modell som hette F8 tror jag mej minnas eller? :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara Saab motorn lutar.
Kompisen satt i en Daf 33 boxer i sin. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade inte daihatsu en 3-cylindrig turbomotor?
ribbade aluminiumlådan tålde väl bara ca 100 hästar max, vill jag minnas. och oribbade tvåtakts/tidig v4 betydligt mindre.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Något från DKW kanske...? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en mazda-wankel med rakt rör låter på tomgång ungefär som en saab tvåtakt på fullvarv. sen varvar wankeln 12000 rotorvarv x 3 tändningar per varv x 2 rotorer = 72000 explosioner i minuten.
det ljudet kan inte beskrivas, det måste upplevas. dock helst inte på platsen bredvid i en dragracingdepå. :nod: någon mer som kommer ihåg RX3an som körde dragracing runt 1980?

det är en nerväxling mellan rotorerna och det so är istället för vevaxel i en wankel så ingående axel i v-lådan går med normala varv.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag minns Mazda RX wankel från sjuttiotalet. Jag stod vid ett stoppljus med min Volvo 144 aut och Mazdan jämte. Vid gul/grönt tryckte jag plattan i mattan och var väl jämsides några meter men sen drog den bara ifrån och försvann. Dom var väldigt axsnabba dom där wanklarna... Inte lät dom som en vanlig bil heller. Det var mer ett fräsande ljud som från en jetmotor. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar