Motorrenovering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
kimpa
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->klipp av ekrarna
köp nya ekersatser
och sand blästra för guds skull :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De blir nya ekrar iaf men nu har ja slipat o stoppat i citronsyra bad o tycker att nu börjar de bli riktigt fint.

Men en liten fråga, hur gör man med krom? Ska man slipa fint eller blästra o sedan lämna in på kromning? eller finns de något fulknep eller hur ska man göra?

Kommer en bild också på hur de ser ut nu
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fords "Diamond White" är rätt lik Polis-vit som brukar vara standard färg på gamla Crescent o MCB, men du det blir inte mycket fälg "kvar" nu, vore det inte bättre med nya grejer? så det håller o sitta på i ett gupp... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fått tag på någon snarlik färg, kommer inte exakt ihåg vilken de var. Men de ska nog bli en lack ikväll eller imorn.

Jojo, de är sant att egentligen ska man satsa på nytt, men jag gör mkt de här för o lära mig också, och de gör man ju inte om man bara köper nytt :D

blir bild så fort de blir lackat, den står nu med rostskyddsprimer o lite sprutspackel, så ser vi hur de går. får nya ekrar på tisda iaf. så då ska de ekras hej villt! <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men du kan ju renovera den gamla fälgen på "skoj", men jag rekommenderar inte att åka på den,allvarligt... Det ser ut som det saknas FÖR mycket material i eker hålen :? Man vill ju inte att folk ska skada sig i onödan, det blir påfrestningar nog ändå i en gammal moped. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med, den fälgen kan vara riktigt farlig! Tänk på att 30km/h faktsikt också är en dödlig hastighet.

Det finns begagnade bra fälgbanor till raket på de flest marknader och även på tradera.com.

Du frågade om kromning tidigare. Om man kromar om så ska underlaget vara bra, vissa firmor slipar också. Men finns det gropar eller repor så syns det ännu mer efter kromning samma gäller med lackning. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, det låter ju verkligen inte tryggt om ni säger så. Jag kanske har fått span på en ny fälgbana, men tänker ni då att ekrarna går genom fälgbanan eller att fälgbanan har blivit så pass mycket försvagad att den böjer sig i fösta bästa gupp? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hålen för ekernipplarna ser förstorade ut och plåten därikring ser riktigt tunn ut. Ekrarna kommer inte hållas på plats och kan då ge vika, vilket gör att du handlöst skulle flyga av moppen om det hände. Ett rejält gupp eller en kantsten skulle också kunna spräcka fälgen.
Det är ekrarna som håller ihop hjulet och sitter inte de perfekt så kan det bli farligt. Visst kan man köra med ett dåligt ekerhål utan att riskera livet, men fälgen kan bli skev av bara det. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men om man lägger en bricka mellan, så fördelar man kraften över en större yta, borde inte det då kunna fungera lite säkrare? <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä nä inge bonnlösningar :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ekern kommer ändå kunna röra sig i sidled. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är ju ingen mästermekaniker direkt, o lyssnar gärna på era råd, men skruvar nog ihop det med en bonne nu o sedan nästa år så blir de med lite tur vettigt, för jag har en vecka på mig sen så måste jag lägga ner projektet för jag ska fortsätta studierna o de här är bara ett sommarprojekt som kommer forstätta nästa sommar. De blir o lära sig hur man sätter ihop det nu och riktigt nästa :) Får jag godkänt på den? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är den iaf lackad o så här ser de ut :) tycker de blev riktigt fint :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det blev snyggt!

Med fälg och ekrar så gör du naturligtvis som du vill, du kan ju ha det i åtanke. Börjar den wobbla så stanna på en gång. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har verkligen det i baktanke, men man får se hur de blir om de blir helt åt väggarna instabilt eller om de håller, för många av ekerhålen tycker jag verkar vara vettiga iaf. Men man märker om dumsnålheten tar sitt pris längre fram :)

Har putsat upp baknavet och sedan tagit mig an framfälgen nu, och den är betydligt bättre skick. Det är tyvärr inte bakdrevet, men nu är prio o få ihop hjulen så den kan rulla ner till garaget för dvala igen. :)

Har en liten lackfråga, har sätt att biltema säljer kromfärg, är det bara skräp? tänkte att endel kromade saker där de är mer rost än krom, tänkte kan man ta den lacken o köra på o sedan dra en klarlack över det? för jag kommer ihåg när jag var femton så varm in bakskärm på min fs-1a rostig så ja gjorde ordning den, o hade på den kromfärgen, men den blev matt på två månader och såg tråkig ut. Kan man få den hålla längre? för den ser ju bra ut direkt när man har lackat.

Bild

Bild

Skriv svar