Verktygsparad
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
Var hos en polare idag och lånade hans uppsättning av specialverktyg för att fortsätta stycka alla mina Sachs-motorer som ligger och skräpar i lådor.
Som vanligt är det roligare att göra nåt annat så ikväll började jag tillverka mina egna verktyg...
Först blev det ett punkta ihop gammal lamell med en stållamell samt att svetsa på en bit rundjärn.
Hoppas det inte är någon nackdel med ett verktyg istället för två:
Efter detta funderade jag över hur man håller fast drevet enklare än med kedjebiten monterad på en stång alla kör med.
Blev en bit rör som man kan trä på tramp- eller kickaxeln:
Nu återstår en avdragare för kopplingskorgen samt en platta som man kan demontera lamellerna med...
Som vanligt är det roligare att göra nåt annat så ikväll började jag tillverka mina egna verktyg...
Först blev det ett punkta ihop gammal lamell med en stållamell samt att svetsa på en bit rundjärn.
Hoppas det inte är någon nackdel med ett verktyg istället för två:
Efter detta funderade jag över hur man håller fast drevet enklare än med kedjebiten monterad på en stång alla kör med.
Blev en bit rör som man kan trä på tramp- eller kickaxeln:
Nu återstår en avdragare för kopplingskorgen samt en platta som man kan demontera lamellerna med...
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
Då ska väl jag fortsätta med verktygsparaden.
Överst ser ni den eftertraktade gängsatsen, specialverktyg för Torpedo-nav, specialverktyg för stoppmuttern på gaffeln, specialverktyg för Torpedo-nav (det vanligaste). Till höger och överst ser ni ett egentillverkat "verktyg" för att slå ut gaffelben (just denna för 50ss) och under det, ja gissa ni, vet jag.
Överst ser ni den eftertraktade gängsatsen, specialverktyg för Torpedo-nav, specialverktyg för stoppmuttern på gaffeln, specialverktyg för Torpedo-nav (det vanligaste). Till höger och överst ser ni ett egentillverkat "verktyg" för att slå ut gaffelben (just denna för 50ss) och under det, ja gissa ni, vet jag.
Nej, det har du rätt i. Eftersom jag självklart vet svaret, så kan jag berätta att det är ett monteringsställ. MCB körde själv med en liknande- och kanske fortfarande gör- på 70-talet. Dock var den lite mer avancerad än denna..
Själva "plattan" hittade jag vid strandkanten; tung som den är, var det ett företag att få hem den på cykeln. Hålet var inte helt cylindriskt utan något ovalt. Därför fick jag fräsa det. Själva "pinnen" tillverkades i svarven.
Själva "plattan" hittade jag vid strandkanten; tung som den är, var det ett företag att få hem den på cykeln. Hålet var inte helt cylindriskt utan något ovalt. Därför fick jag fräsa det. Själva "pinnen" tillverkades i svarven.
Här är bilder på ett mycket användbart verktyg för alla med cykel. Svarvat efter vevlagerstoppmuttern som förlaga. Sedan är två plan frästa för lämpligt verktyg, två piggar frästa och sedan något rundade med fil. Det fungerar utmärkt och är mycket bättre än urspungsverktyget; pedalerna skall ju ändå av vid isärtagning.
Re: Verktygsparad
här kommer några bilder på min ramlageravdragare.
lite överarbetad kanske, men ingen risk för märken när man drar av nya lagren och shimsar.
erlan
lite överarbetad kanske, men ingen risk för märken när man drar av nya lagren och shimsar.
erlan
Re: Verktygsparad
lägger även in några bilder på mitt motorstöd.
prjektarbete när jag läste CNC på yrkesakademin för några år sen.
erlan
prjektarbete när jag läste CNC på yrkesakademin för några år sen.
erlan