Hjälmtvång, hur ser ni på det?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Smatter

Hjälmtvång, hur ser ni på det?

Inlägg av Smatter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart man ska vara rädd om det man har i knoppen, men iaf jag kastar av mig hjälmen så fort jag kommer ut på mindre trafikerade vägar.

Nu bor jag väldigt centralt (i en liten håla), och jag i min enfald trodde att folk skulle ha överseende med att min moppe var så gammal och att det går att cykla på den :roll: ..men icke.
Till en början körde jag utan hjälm, och folk sneglade väl lite sådär (är sån som inte bryr sig speciellt mycket om vad folk tycker och tänker), men när jag körde förbi ett dagis och en 5-6 åring skrek: TA PÅ DIG HJÄLM!!! :oops: jag så mycket, så nu har jag slutat att köra hjälmlös när jag anser det "olämpligt".

Hur är dina "hjälmvanor"? <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde väl gå söka dispans då en ny hjälm
stör helhetsintrycket på en gammelmoped?
skinnluva var vanligt med en fartstrut då. <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör alltid med hjälm! och det gör inget att min hjälm är fruktansvärt snygg =D

Men vist är det skönt att köra utan. man kan lita på hur man sj kör men inte hur andra kör så bäst att ha den på huvudet! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De gamla Swemo godkända hjälmarna var godkända då och det därför fortfarande idag, men skinnluvan är inte godkänd och kan inte fås dispens på. Jag har provat...

Jag brukar alltid slänga på mig krukan då jag åker på tur, men sällan vid testkörning. Har säkert 20 olika hjälmar men använder alltid "physalisen" på moppeträffar.

I Hörnefors "glömde" jag ofta hjälmen hemma i början av vår moppemani tills en 5-6årig kastade en sten i huvudet på mig. För att hädanefter slippa bli nermejad av småbarn så åkte hjälmen alltid på och nu är det en självklarhet. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjälm på har lite olika varianter så man kan alternera.Har en riktigt cool hjälm st 58 aluminium polerad dock lite bulig men frän kanske skulle va nåt att ha på skallbasen?? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade aldrig hjälm när man var ung & dum . Nu har jag det alltid.
Kan sammanfattas med om man inte har den på så finns inget ändå som behöver skyddas. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tomma lador behöver inget tak !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Tofta

Inlägg av Tofta »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart så har jag alltid hjälm,man är ju rädd om det lilla man har där uppe :D

Har sett kompisens demolerade hjälm efter en olycka,han hade inte levt om han inte hade haft den på sig. 8)

Mvh Tofta.. <!-- </EdIndex> --></div>
Med vänlig hälsning, Tofta.

1256 Champion lätt Bukkompenserad.
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tofta skrev:Självklart så har jag alltid hjälm,man är ju rädd om det lilla man har där uppe :D

Har sett kompisens demolerade hjälm efter en olycka,han hade inte levt om han inte hade haft den på sig. 8)

Mvh Tofta..
En kompis till mej "glömde" hjälmen när han lånade min moppe.
Han överlevde inte..... :cry: RIP Sonny. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då jag har växt upp med hjälm ifrån början. Så är det bara en vana för mig att använda den.

Dom gångerna jag inte använder hjälmen, är när jag provkör på grusvägen utanför verkstan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en billig livförsäkring...
Beklagar verkligen Levve. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har spräckt en hjälm i asfalten vid en mc vurpa en gång, så åker inte utan (Möjligtvis sakta provkörning 200m på "vår gata) :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har alltid hjälm, dock ett nytillverkat och icke godkänt vurpollon
men funderar på att införskaffa en "riktig" hjälm
kör enbart nere på landet och visst är det härligt att flyga fram på grusvägarna utan hjälm
men efter mitt senaste möte i en redig kurva, en 240 på bredsladd så blev jag lite skakis
så nu är det hjälm på, även om jag busar runt på tomten <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Det är en billig livförsäkring...
Beklagar verkligen Levve.
Tack Jossan. Det var länge sen det hände,35 år.
Men jag glömmer det aldrig <!-- </EdIndex> --></div>
Nedomansky

Inlägg av Nedomansky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har hjälmen på, men är tyvärr lite slarvig när moppen ska testas på egna gatan.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar