Hjälmtvång, hur ser ni på det?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
simme42

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Originalmoppen ett gammalt vurpollollon ligistmoppen en redig hjälm för farter över 30km <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->behövde ju inte hjälm när det begav sig...var ju inget hjälmtvång på den tiden... :) numera är ju hjälmen en självklarhet när man åker moppe..och mc ..
har dock oxå ett nytillverkat vurpollon..hoppas ju hitta en annan passande hjälm som är godkänd...från den rätta tidsepoken..

har ju inhandlat en trevlig hjälm av cobra *hämtar den när det blir mellsta cobra* vet dock inte om min tjocka skalle ryms i den...men den blir en fin prydnad att lägga brevid crazytajpen... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trycker på mig hjälmen när jag ska längre än vad gatan jag bor på räcker, måste ju skydda det lilla man har uppe i pallet :mrgreen:

Likadant när jag åker på 4 hjul, då åker bältet på än om jag bara ska på affärn 1 km hemifrån.

Hjälmlag/bälteslag finns ju av en orsak. Att folk inte skas skada sig mer än nödvändigt vid ev olycka. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en sån här häromdagen och den får duga. Godkänd iaf. :D

Ska bara ha dit en Raketsportdekal.

http://www.jula.se/oppen-mc-hjalm-641073 <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:
Ska bara ha dit en Raketsportdekal.
thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den har ju rätt stuk pangerva...kanske får in å kika på en sån där... :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tyckte också den hjälmen såg riktigt bra ut. :D Men är den godkänd???

Får jag välja mellan hjälmar vill jag helst ha en jethjälm och det hade jag både för lätt- och tung motorcykel. Just vad den eller dom hjälmarna tog vägen vet jag bara inte men man sålde iväg eller rentav slängde sånt som inte längre gällde. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag tyckte också den hjälmen såg riktigt bra ut. :D Men är den godkänd???
godkänd enligt ECE22,05

Hjälmar sålda inom EU måste vid godkännandet uppfylla gällande norm och märks då med godkännande lands landsnummer föregånget av en ring med ett stort E. 2008-års gällande norm är ECE 22-05 men hjälmar som varit godkända vid ett tidigare tillfälle får ändå fortsätta att säljas så länge de inte ändras (till skillnad mot exempelvis emissionskrav för utsläpp av avgaser på fordon). Detta innebär att det i Sverige får säljas och säljs hjälmar som godkändes 1970 av SiS nu nästan 40 år senare. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och ni knäpper väl hjälmen? Annars gör den ingen nytta, hjälmen är sannolikt det första som flyger i väg vid en olycka. <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tar på mig hjälmen när jag köp på lite större vägar :wink:
åker jag flaka på grusvägarna hemma så brukar den vara hemma och man kan komma ganska långt på att bara åka på små grusvägar
åker jag 2hjulit åker den på oavsätt dok inget 2hjuligt kvar

när jag ska åka till staden/BYN/ut störrevägar slänger man självklart på hjälmen böter på att åka utan ju och man vet ju aldrig om det kommer en bil å kör väldigt nära så man tar diket

vissa ligger ju inte långt ifrån flakkanten ibland har det varit 10-30cm

det där med å knäppa är la sämre :oops: prövade för ett tag sen å spänna åt lite å knäppa men bandet låg å skrapa i halsen å adamsäpplet :(

får väll trösta mig med att det inte går så fort <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bigge, det är ju samma böter som att vara utan hjälm om du har den oknäppt.

Jag ogillar hjälmen, gjorde det när jag var i femtonårsåldern också, även fast jag vet att det är bra, så finns oviljan mot den där.

Så jag är dålig på att ha den på tyvärr, mest om man åker lit elängre, men här hemma då man bara åker iväg o hälsar på nån i byn eller testkör ligger den kvar hemma på hyllan.

(har en Orange gammal AGV Jet från mitten på 70-talet, med ett rökfärgat visir som man knäpper fast, och det sitter ett Raketsport klistermärke bak på den :) ) <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men flakor är inte sköna när man slår runt med dom o de landar
på en :oops: har själv märkt hur det känns efteråt :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->amarace : jo men drar ju inte uppmärksamhet iaf :wink:
bodda: aj!! ne kan tänka mig detta här ramlat å slått mig med cyklar å moppar i skog å sådär men aldrig fått något över mig (mer än bena) glad över!

gick det fint med dig? <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jovars 2 revben :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aj då :O tur det inte va mer!

behöver inte skämmas du inte ensam om att välta med 3hjul :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar