Diskussioner om Pallas Förgasare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Smatter

Diskussioner om Pallas Förgasare

Inlägg av Smatter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ingen aning om hur många olika Pallas förgasare som finns, om det fortfarande tillverkas eller hur motsvarigheten idag ser ut, men jag börjar med min så får vi se vad som dyker upp i framtiden.

Pallas med beteckningen "F 8/9" inristat i godset, sitter på en Monarped med Pilotmotor, årsmodell osäkert (mopeden kan skådas genom att klicka på min signatur). Här kommer bild på hur förgasaren (- luftfilter) ser ut:

Bild

Andra sidan:

Bild

Det som i alla fall förvånar mig är att det inte tycks finnas en enkel justering, utan man måste ge sig in i förgasare för att öht hitta något att skruva på. Här är en bild när förgasaren är isärplockad en aning:

Bild

I vanliga fall uppskattar jag hål, men när det kommer till denna förgasare blir jag inte klok, tre hål i trottelnålen, varav det längst ner förbryllar mig, möjligtvis är det ett "återrinningshål" för det som inte sugs in i cylindern? Även det hålet i godset där man skruvar fast flottörhuset bör ha en funktion? ska det passas in med hålen i botten osv?

Tyvärr är det mest frågor nu, men jag hoppas och tror att det kan finnas de här på forumet som kan en del om denna Pallas förgasare, om inte annat är jag övertygad om att det finns de med teorier om hur förgasaren rimligtvis bör fungera. Ett inlägg som jag flyttar över hit från Smatterbloggen är detta:
56:an skrev:Den där förgasaren är mer invecklad än den ser ut. Hålet uppepå är för chokespjäll därför luft passerar både under och genom trotteln längs med spridarröret.

Spridarröret ska vara fastskruvat i botten. Om den fyrtaktar kan det bero på att huvudmunstycket (i botten av spridarröret) kan ha rensats så många gånger att hålet blivit förstorat.

Leta rätt på ett NOS munstycke och prova! :wink:

En annan viktig grej är flottörnivån och den kan du föreställa dig med koppen avtagen och förgasaren upp-och-ned. Ringflottören brukar vara parallell med flottörhuset när ventilen är stängd.
Hej "56:an", tack för tipsen.
Ang "Spridarröret ska vara fastskruvat i botten", så finns det om något, en väldigt liten chans att det inte skulle vara fastskruvat då Spridarröret tar i botten (man får inte dit flottörlocket) om man inte skruvar in Spridarröret i bott. Sen huvudmunstycket (i botten av spridarröret) ser inte ut att vara rensat, men skulle jag inte få i ordning på förgasaren så är det något som jag kommer att testa.

"Ringflottören brukar vara parallell med flottörhuset när ventilen är stängd." Jag lägger upp en bild här som du kan ta en kik på och se om du har några synpunkter på, jag tycker den ligger parallellt, möjligtvis kan flottören ha knäckts till (det är trots allt två bucklor på flottören), men behöver den riktas (lyftas) så handlar det om någon millimeter, eller?

Bild

Jag nöjer mig så så länge, och hoppas att jag kommer att få bättre ordning på förgasaren med tiden, just nu känns det som att folk (tom katten) skrattar åt mopeden då jag smattrar fyrtacktandes fram. :)

Är det något ni vill ha kort på för att kunna bedöma, så är det bara att hojta till. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Justeras, ja flåtörnvån är för hög.
Med Pallasförgasare på min pilot, fick jag cyckla ca 300 meter innan den startade. Jag byggde ett nytt insugningsrör och monterade en 12 mm Bing med ställbart och ökade diametern till 13 mm. Nu behöver jag bara gunga till på moppen så startar den. :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad menar du med att munstycket inte ser ut att ha rensats??

Det var väl en mycket vanlig orsak till att moppen stannade, att det kommit skräp i munstycket och då tog man en tunn ståltråd och körde igenom och försökte sedan blåsa med munnen genom munstycket. Den där proceduren många gånger gör att hålet blir större. För att noga kunna bedöma måste man ha en håltolk vilket man ju inte har.

Du får inte uppfatta "pinnen" som går nerifrån och upp i förgasaren som en nål. Det är istället ett spridarrör. Hålet du påpekar längst ner tror jag är ett tilloppshål för emulsionsluft och då kan bränslet blandas men luft inne i spridarröret som sedan kommer ut som en "fet" bränsleblandning och som ytterligare "förgasas" med luft som strömmar upp i hålet du nämnde och sedan genom trotteln längs med spridarröret och sedan ned till venturit under trotteln och genom förgasaren.

Som du förstår nu kan man då erhålla en duglig bränsleluftblandning vid olika gaspådrag genom att det sitter fler hål på spridaröret som utsätts för undertryck vartefter trotteln lyfts med gasrullen. Principen är densamma som en förgasare med konisk nål men det blir praktiskt på ett annorlunda sätt.

Rätt fungerande och justerat ska du kunna köra på både fullgas och delgas utan att motorn fyrtaktar onödigt mycket eller rent av surar ned sig.

Jag tycker det ser ut som du har ganska rätt flottörnivå. Vissa kan man justera genom att böja ett bleck men det är inte alltid så och då får man försöka lura ut något annat sätt om nivån visar sig felaktig. Kolla också att du har ett tillräckligt spel mot flödarknappen.

Jag vet inte vart du bor men i det här läget skulle jag nog vända mig till Rösebäcken efter några munstycken i olika storlekar och pröva mig fram. Sådana små munstycken väger knappt ingenting och går på ett vanligt brevporto. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nått som inte kommit med är om flotören är tät ,kolla så den inte läcker,
o flotörventilen ska ha spetsen uppåt, o kolla så att inte nån har varit o gröpat i sätet för flotörventilen, o se efter att ventilen tätar. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Javisst, det ska inte rinna bensin ur förgasaren när bensinkranen är öppen! :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Smatter

Inlägg av Smatter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Javisst, det ska inte rinna bensin ur förgasaren när bensinkranen är öppen! :idea:
Jamen det gör det, vad skulle jag göra nu då?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis som Conrad säger du måste sänka flottörnivån. Läs också det bodda skriver det är viktigt :idea:

Ventilen kan du kolla genom att ersätta flottören med ditt finger och trycka på nålventilen och kolla om det är tätt när du har bensinkranen på.

Riktigt hur du ska justera flottörnivån vet jag inte i brådrasket men det brukar finnas något att böja försiktigt på.

Med lite tur har du felet här.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Smatter

Inlägg av Smatter »

56:an skrev:Med lite tur har du felet här.... :wink:
Tyvärr hade jag inte sådan tur, men nu läcker den inte längre.
Jag fick böjt till flottören så att det blev riktigt bra, och var riktigt förväntansfull när jag hörde att det rörde på sig när jag vände flottören upp och ner, innan hade den varit fast. Jag satte tom på luftfiltret och tänkte att nu kommer den gå bra. Men.. den startade direkt, och jag inbillade mig för en sekund att jippi, :D men icke. Efter gaspådrag började den fyrtakta.. mer och mer, och då tog jag av luftfiltret igen.

Tillbaka på ruta ett, men jag blev förvånad att den ändå pluddrade upp i hela 26km/h :shock: jag trodde det låg på runt 15, max 20 km/h.

Jag ska prova att byta munstycket i botten till ett grövre, tändstiftet blir vitt, och det betyder att den går för snålt antar jag. <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den fyrtaktar så får den för mycket bensin. Så ett mindre munstycke bör du leta efter. <!-- </EdIndex> --></div>
Smatter

Inlägg av Smatter »

reggaefisken skrev:Om den fyrtaktar så får den för mycket bensin. Så ett mindre munstycke bör du leta efter.
Men borde inte stiftet få en svart färg (sura ner sig) om den får för mycket?

Jag tänker att de som haft moppen inte har fått till det med flottören (det var väldigt lite tolerans och väldigt trångt) och satt dit ett mindre munstycke? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Fyrtaktandet" kan också uppstå om det är för mycket olja i bensinen.

Inte för lite olja och inte för mycket. Lagom är rätt... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->och gammal soppa. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kollat tändinställningen? Sotat ur avgassystemet? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar