Hjälmtvång, hur ser ni på det?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->behövde ju inte hjälm när det begav sig...var ju inget hjälmtvång på den tiden...
numera är ju hjälmen en självklarhet när man åker moppe..och mc ..
har dock oxå ett nytillverkat vurpollon..hoppas ju hitta en annan passande hjälm som är godkänd...från den rätta tidsepoken..
har ju inhandlat en trevlig hjälm av cobra *hämtar den när det blir mellsta cobra* vet dock inte om min tjocka skalle ryms i den...men den blir en fin prydnad att lägga brevid crazytajpen...
<!-- </EdIndex> --></div>

har dock oxå ett nytillverkat vurpollon..hoppas ju hitta en annan passande hjälm som är godkänd...från den rätta tidsepoken..
har ju inhandlat en trevlig hjälm av cobra *hämtar den när det blir mellsta cobra* vet dock inte om min tjocka skalle ryms i den...men den blir en fin prydnad att lägga brevid crazytajpen...

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trycker på mig hjälmen när jag ska längre än vad gatan jag bor på räcker, måste ju skydda det lilla man har uppe i pallet 
Likadant när jag åker på 4 hjul, då åker bältet på än om jag bara ska på affärn 1 km hemifrån.
Hjälmlag/bälteslag finns ju av en orsak. Att folk inte skas skada sig mer än nödvändigt vid ev olycka. <!-- </EdIndex> --></div>

Likadant när jag åker på 4 hjul, då åker bältet på än om jag bara ska på affärn 1 km hemifrån.
Hjälmlag/bälteslag finns ju av en orsak. Att folk inte skas skada sig mer än nödvändigt vid ev olycka. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en sån här häromdagen och den får duga. Godkänd iaf. 
Ska bara ha dit en Raketsportdekal.
http://www.jula.se/oppen-mc-hjalm-641073 <!-- </EdIndex> --></div>

Ska bara ha dit en Raketsportdekal.
http://www.jula.se/oppen-mc-hjalm-641073 <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tyckte också den hjälmen såg riktigt bra ut.
Men är den godkänd???
Får jag välja mellan hjälmar vill jag helst ha en jethjälm och det hade jag både för lätt- och tung motorcykel. Just vad den eller dom hjälmarna tog vägen vet jag bara inte men man sålde iväg eller rentav slängde sånt som inte längre gällde. <!-- </EdIndex> --></div>

Får jag välja mellan hjälmar vill jag helst ha en jethjälm och det hade jag både för lätt- och tung motorcykel. Just vad den eller dom hjälmarna tog vägen vet jag bara inte men man sålde iväg eller rentav slängde sånt som inte längre gällde. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hjälmar sålda inom EU måste vid godkännandet uppfylla gällande norm och märks då med godkännande lands landsnummer föregånget av en ring med ett stort E. 2008-års gällande norm är ECE 22-05 men hjälmar som varit godkända vid ett tidigare tillfälle får ändå fortsätta att säljas så länge de inte ändras (till skillnad mot exempelvis emissionskrav för utsläpp av avgaser på fordon). Detta innebär att det i Sverige får säljas och säljs hjälmar som godkändes 1970 av SiS nu nästan 40 år senare. <!-- </EdIndex> --></div>
godkänd enligt ECE22,0556:an skrev:Jag tyckte också den hjälmen såg riktigt bra ut.Men är den godkänd???
Hjälmar sålda inom EU måste vid godkännandet uppfylla gällande norm och märks då med godkännande lands landsnummer föregånget av en ring med ett stort E. 2008-års gällande norm är ECE 22-05 men hjälmar som varit godkända vid ett tidigare tillfälle får ändå fortsätta att säljas så länge de inte ändras (till skillnad mot exempelvis emissionskrav för utsläpp av avgaser på fordon). Detta innebär att det i Sverige får säljas och säljs hjälmar som godkändes 1970 av SiS nu nästan 40 år senare. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tar på mig hjälmen när jag köp på lite större vägar 
åker jag flaka på grusvägarna hemma så brukar den vara hemma och man kan komma ganska långt på att bara åka på små grusvägar
åker jag 2hjulit åker den på oavsätt dok inget 2hjuligt kvar
när jag ska åka till staden/BYN/ut störrevägar slänger man självklart på hjälmen böter på att åka utan ju och man vet ju aldrig om det kommer en bil å kör väldigt nära så man tar diket
vissa ligger ju inte långt ifrån flakkanten ibland har det varit 10-30cm
det där med å knäppa är la sämre
prövade för ett tag sen å spänna åt lite å knäppa men bandet låg å skrapa i halsen å adamsäpplet 
får väll trösta mig med att det inte går så fort <!-- </EdIndex> --></div>

åker jag flaka på grusvägarna hemma så brukar den vara hemma och man kan komma ganska långt på att bara åka på små grusvägar
åker jag 2hjulit åker den på oavsätt dok inget 2hjuligt kvar
när jag ska åka till staden/BYN/ut störrevägar slänger man självklart på hjälmen böter på att åka utan ju och man vet ju aldrig om det kommer en bil å kör väldigt nära så man tar diket
vissa ligger ju inte långt ifrån flakkanten ibland har det varit 10-30cm
det där med å knäppa är la sämre


får väll trösta mig med att det inte går så fort <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bigge, det är ju samma böter som att vara utan hjälm om du har den oknäppt.
Jag ogillar hjälmen, gjorde det när jag var i femtonårsåldern också, även fast jag vet att det är bra, så finns oviljan mot den där.
Så jag är dålig på att ha den på tyvärr, mest om man åker lit elängre, men här hemma då man bara åker iväg o hälsar på nån i byn eller testkör ligger den kvar hemma på hyllan.
(har en Orange gammal AGV Jet från mitten på 70-talet, med ett rökfärgat visir som man knäpper fast, och det sitter ett Raketsport klistermärke bak på den
) <!-- </EdIndex> --></div>
Jag ogillar hjälmen, gjorde det när jag var i femtonårsåldern också, även fast jag vet att det är bra, så finns oviljan mot den där.
Så jag är dålig på att ha den på tyvärr, mest om man åker lit elängre, men här hemma då man bara åker iväg o hälsar på nån i byn eller testkör ligger den kvar hemma på hyllan.
(har en Orange gammal AGV Jet från mitten på 70-talet, med ett rökfärgat visir som man knäpper fast, och det sitter ett Raketsport klistermärke bak på den
