Hjälmtvång, hur ser ni på det?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ahh :roll: en va 15 o galen ,nu ä man la helgalen :P <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aa jag förstår inte va mamma sa med att förståndet kommer ikapp sen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spräckte en hjälm i en vurpa när jag var 15, så jag vet vad jag kör med. Har spanat här i Florida, och har knappt sett nån MC-åkare med hjälm. Alla åker utan. Idag blev jag omkörd av en Hd åkare med passagerare i 120 på en 5 filig motorväg med rätt mycket trafik. Båda hade hjälmen på höger armbåge, så kanske har de hjärnan placerad på annat ställe här ??
Men det ser härligt ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tyckte inte om hjälmen då jag körde moppe, slapp egentligen tvånget då jag tog MC-kort 1977, samma år det blev obligatoriskt med hjälm på moppe, om jag minns rätt.

Föräldrarnas tjat innan det fick man ju ändå stå ut med men det var som sagt inte tvång, när jag sedan börja köra MC fanns inte valet kvar och den känslan finns fortfarande, pottan skall på skallen, så är det.

Om jag provkör en moppe i gatan så klarar jag mig utan hjälmen men om jag skall köra ut lite längre vill jag inte lämna den därhemma, kanske lika mycket för att slippa onödig uppmärksamhet från sheriffen... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En ca 8 mm sten som satt i hjälmen, efter en vurpa, så får man en tankeställare.
När jag började åka moppe fans inte ens tanken på hjälm. Numera använder jag hjälm, utom vid korta provkörningar.
Men med min röda Saxoped och utan hjälm, är man 15 år igen :D <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Jag tyckte inte om hjälmen då jag körde moppe, slapp egentligen tvånget då jag tog MC-kort 1977, samma år det blev obligatoriskt med hjälm på moppe, om jag minns rätt.
1979 kom mig veterligen kravet på hjälm vid framförande av Moped. Min far var mäkta avundsjuk på sina kompisar som hade fått åka hjälmfritt tills 06-79. Han själv fyllde moppe på en orange Mamba den 13/10-79.

Min egen åsikt är att hjälmen ska på. Provkörning utan hjälm innebär fram och tillbaka på innergården här hemma utanför lägenheten.

Jag har själv åkt omkull så pass att hjälmen gått att ta av åt varsitt håll. (sprack rakt över/delade sig i mitten från hakskydd till nackkudde.) Gick förvisso en bra bit över 30knyck, men hade inte velat testa vad resultatet blivit utan hjälm. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:1979 kom mig veterligen kravet på hjälm vid framförande av Moped.
OK, jag minns inte mer än att jag slutat med moppe då det blev lag. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var det inte 1978 hjälm lagen kom? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade detta:
1978-09-01 Hjälmlag för mopedister. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter som jag har hållit på med cross så för mej finns bara ett alternativ HJÄLM PÅ, :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjälm var de inte lag på när jag började åka moped. Kom senare och då använde jag den som tur.... 8)

En billist uppfattade inte mig gjorde en snabb vänstersväng precis fram för mig, jag träffade bilens
bakhjul/bakskärm med en flytur på 12m enligt Polisen som även tog alla trim delar av moped.... :(
Mitt fram hjulet/gaffel vart så intryckt att det satt i själva motorn....jag friades helt ifrån trafikbrott
men åkte natuligtvis dit för trimmad moped. :!:

Vaknade upp på lassarettet där konstatera man kraftig hjärnskakning med en spricka i skallbenet.
Har inget minne alls av olyckan, allt är rekoniserat av Polisen och billisten som felade.... :?

PS hjälmen var skrot...kanske därför jag är som jag är.. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Hjälm eller ej, hur kan den frågeställningen ens förekomma????
Jag använder hjälm, givetvis en modern (godkänd) som ger ett rimligt gott skydd. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjälm??

Beror väl på hur bra man är på att köra!

Själv använder jag aldrig hjälm. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det ingen som minns den fina sloganen(hur fan säger man det i bestämd form?) från 70-talet.Moppe kör med hjälm? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar