Pallas med beteckningen "F 8/9" inristat i godset, sitter på en Monarped med Pilotmotor, årsmodell osäkert (mopeden kan skådas genom att klicka på min signatur). Här kommer bild på hur förgasaren (- luftfilter) ser ut:

Andra sidan:

Det som i alla fall förvånar mig är att det inte tycks finnas en enkel justering, utan man måste ge sig in i förgasare för att öht hitta något att skruva på. Här är en bild när förgasaren är isärplockad en aning:

I vanliga fall uppskattar jag hål, men när det kommer till denna förgasare blir jag inte klok, tre hål i trottelnålen, varav det längst ner förbryllar mig, möjligtvis är det ett "återrinningshål" för det som inte sugs in i cylindern? Även det hålet i godset där man skruvar fast flottörhuset bör ha en funktion? ska det passas in med hålen i botten osv?
Tyvärr är det mest frågor nu, men jag hoppas och tror att det kan finnas de här på forumet som kan en del om denna Pallas förgasare, om inte annat är jag övertygad om att det finns de med teorier om hur förgasaren rimligtvis bör fungera. Ett inlägg som jag flyttar över hit från Smatterbloggen är detta:
Hej "56:an", tack för tipsen.56:an skrev:Den där förgasaren är mer invecklad än den ser ut. Hålet uppepå är för chokespjäll därför luft passerar både under och genom trotteln längs med spridarröret.
Spridarröret ska vara fastskruvat i botten. Om den fyrtaktar kan det bero på att huvudmunstycket (i botten av spridarröret) kan ha rensats så många gånger att hålet blivit förstorat.
Leta rätt på ett NOS munstycke och prova!
En annan viktig grej är flottörnivån och den kan du föreställa dig med koppen avtagen och förgasaren upp-och-ned. Ringflottören brukar vara parallell med flottörhuset när ventilen är stängd.
Ang "Spridarröret ska vara fastskruvat i botten", så finns det om något, en väldigt liten chans att det inte skulle vara fastskruvat då Spridarröret tar i botten (man får inte dit flottörlocket) om man inte skruvar in Spridarröret i bott. Sen huvudmunstycket (i botten av spridarröret) ser inte ut att vara rensat, men skulle jag inte få i ordning på förgasaren så är det något som jag kommer att testa.
"Ringflottören brukar vara parallell med flottörhuset när ventilen är stängd." Jag lägger upp en bild här som du kan ta en kik på och se om du har några synpunkter på, jag tycker den ligger parallellt, möjligtvis kan flottören ha knäckts till (det är trots allt två bucklor på flottören), men behöver den riktas (lyftas) så handlar det om någon millimeter, eller?

Jag nöjer mig så så länge, och hoppas att jag kommer att få bättre ordning på förgasaren med tiden, just nu känns det som att folk (tom katten) skrattar åt mopeden då jag smattrar fyrtacktandes fram.

Är det något ni vill ha kort på för att kunna bedöma, så är det bara att hojta till. <!-- </EdIndex> --></div>