Genväg är senväg...

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Genväg är senväg...

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här synen mötte mig när jag skulle åka över Brudfjället mot akvedukten i Håverud vid 13 tiden idag:
Bild
Bild
Bild
Bild


Bara att vända å ta en knagglig grusväg istället:
Bild


/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad hände där? Såg ju inte ut o va nåfel på den? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade han tänkt sig köra upp för backen så undrar jag HUR har han tänkt sig med släpet? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Vad hände där? Såg ju inte ut o va nåfel på den?
Han fick nita för en mötande motorcyklist och orkade inte ta sig upp backen sedan. Han missade nog skylten om 21% lutning i början av vägen skulle jag tro..

På bilden har han försökt att börja backa ned och ville jag skulle kika åt honom var släpet tog vägen för han såg inte något på den sidan.

Släpet var dock redan utan för vägbanan så jag sa att det är lika bra han ringer bärgare så det gjorde han.

Sedan gick jag tillbaka till min bil, vände den å tog en annan väg.

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Dantra"...har de ingen lågväxel?...... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:"Dantra"...har de ingen lågväxel?...... :roll:
Han gjorde nog som så många andra mindre begåvade lastbilschaufförer, följde slaviskt GPS-en utan att själv tänka efter ett endaste dugg. :roll:

Egen erfarenhet:
"Snabbaste vägen, utan grusväg, bara asfalt" = 42km
"Snabbaste vägen, dock med 2km grusväg" = 24km (snabbare än nr 1.. 25 min)
"Absolut närmaste vägen" 22km, fast den tog bra bit över en timme...

GPS = det mest korkade som finns. Men RÄTT använt = ett bra hjälpmedel. <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:"Dantra"...har de ingen lågväxel?...... :roll:
krypen har la det flästa :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även A-lagaren har "Krypväxel" :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det måste vara en sommarjobbare utan erfarenhet som klanta sig. ser slir på spåret och bilden att han gör fel med 60 ton och sommar är det enkelt att komma fram.
Dessutom har tankbilarna oftast samma lossnings ställen han har bensin i släpen han ska på nån mack och lossa
Om han hissar boggin och ev diffar har han högt drivaxel tryck och grepp som heter duga. Start på låg ettan eller krypen på tomgång så är ha iväg.
En sak är säker den vägen och backen kör inte jag på vintern jag skulle ta en omväg för risken att fastna är överhängande <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vodka skrev:Det måste vara en sommarjobbare utan erfarenhet som klanta sig. ser slir på spåret och bilden att han gör fel med 60 ton och sommar är det enkelt att komma fram.
Dessutom har tankbilarna oftast samma lossnings ställen han har bensin i släpen han ska på nån mack och lossa
Om han hissar boggin och ev diffar har han högt drivaxel tryck och grepp som heter duga. Start på låg ettan eller krypen på tomgång så är ha iväg.
En sak är säker den vägen och backen kör inte jag på vintern jag skulle ta en omväg för risken att fastna är överhängande
60ton på den vägen?? njaaa
å slänga i diffen på torr asvalt e inte det smartaste då får du byta bakaxel :D
och även om han kommer upp för baken så måste han rätta till släpet för det där går aldrig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst går det bra att diffa men det skulle inte jag göra först det jag skulle göra är att hissa och sen starta slirar det då skulle jag diffa. Bakaxeln håller det som kan fara är en drivaxel om man är oförsiktig.
Kurvan är inga problem att ta med släpen om du tittar hur första axeln står är det möjligt att ta kurvan om man håller ut rejält, möjligt då jag inte har hela bilden av kurvan framför mig att sista axeln kan fara utanför vägen lite,första kortet visar en del av hytten så det borde vara lungt. <!-- </EdIndex> --></div>
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av posch »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:"Dantra"...har de ingen lågväxel?...... :roll:
Dantra är inte lastbilsmärket utan det är en DAF <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fasiken va frusterande att inte kunna köra framåt för att räta upp ekipaget!

PS. Är det någon här som har C eller CE kort? :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ABC

C-behörigheten måste förnyas med jämna mellanrum. Det är några år men jag har glömt hur många. Jag gjorde en förnyelse för ett år sedan men det var nog sista gången för det kostar en slant att göra det.

... men tandläkaren är värre :?

Nu kör jag tandtråd och fluorsköljning så gott som varje kväll får se om det hjälper... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Fasiken va frusterande att inte kunna köra framåt för att räta upp ekipaget!

PS. Är det någon här som har C eller CE kort? :)
jag har haft CE och kört rejält tungt ekipage på alla möjliga vägar o kommit ogång fullastad i mer lut än så där. vodka har rätt i sin teori angående hur man ska gå till väga diffen e sista utvägen om an inte orkar krypa igång med pressad boggi. så måntro om de var en lite oerfaren chaffis i hytten? eller så lutar det mer än fotona visar!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar