Genväg är senväg...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag har dom körkorten kör lastbil och släp dagligen.
Det finns bara handbroms och den bromsar inte alla hjul på åket.
Vad jag menar är spinner den med pressad boggi med ett driv axeltryck på 17-22 ton med full last utan diff på asfalt vilket den inte torde göra då diffar man och startar på krypen.
Ja det är en daf och dom kör för företaget dantra. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns bara handbroms och den bromsar inte alla hjul på åket.
Vad jag menar är spinner den med pressad boggi med ett driv axeltryck på 17-22 ton med full last utan diff på asfalt vilket den inte torde göra då diffar man och startar på krypen.
Ja det är en daf och dom kör för företaget dantra. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dom drivaxlarna e byggda så att dom e smalare innan hjulet å där går dom av om du har diffat å svänger för skarpt <!-- </EdIndex> --></div>
aa så länge du itne svänger då driver det bara på ett hjul senvodka skrev:Visst går det bra att diffa men det skulle inte jag göra först det jag skulle göra är att hissa och sen starta slirar det då skulle jag diffa. Bakaxeln håller det som kan fara är en drivaxel om man är oförsiktig.
Kurvan är inga problem att ta med släpen om du tittar hur första axeln står är det möjligt att ta kurvan om man håller ut rejält, möjligt då jag inte har hela bilden av kurvan framför mig att sista axeln kan fara utanför vägen lite,första kortet visar en del av hytten så det borde vara lungt.
dom drivaxlarna e byggda så att dom e smalare innan hjulet å där går dom av om du har diffat å svänger för skarpt <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag tror att föraren var lite oerfaren, men ska väl inte säga nått för jag var ju inte där <!-- </EdIndex> --></div>
A BE CE DESachsMekarn skrev:Fasiken va frusterande att inte kunna köra framåt för att räta upp ekipaget!
PS. Är det någon här som har C eller CE kort?
Jag tror att föraren var lite oerfaren, men ska väl inte säga nått för jag var ju inte där <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hur vet att drivaxlarna är konstruerade så, har för mig att dom blir smalare mot kronhjulet åtminstånde på scania <!-- </EdIndex> --></div>bigge skrev:aa så länge du itne svänger då driver det bara på ett hjul senvodka skrev:Visst går det bra att diffa men det skulle inte jag göra först det jag skulle göra är att hissa och sen starta slirar det då skulle jag diffa. Bakaxeln håller det som kan fara är en drivaxel om man är oförsiktig.
Kurvan är inga problem att ta med släpen om du tittar hur första axeln står är det möjligt att ta kurvan om man håller ut rejält, möjligt då jag inte har hela bilden av kurvan framför mig att sista axeln kan fara utanför vägen lite,första kortet visar en del av hytten så det borde vara lungt.
dom drivaxlarna e byggda så att dom e smalare innan hjulet å där går dom av om du har diffat å svänger för skarpt
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hon har även truckkort , ADR och yrkesförarkompetensbevis.
Hon blev erbjuden jobb samma dag som hon slutade skolan <!-- </EdIndex> --></div>
Min 19åriga dotter gick "tranport" och fick ta BE CE i skolanSachsMekarn skrev:Jag tror det skulle vara skoj att ratta CE, det är ju en vettig investering för jobb lär det finnas
hon har även truckkort , ADR och yrkesförarkompetensbevis.
Hon blev erbjuden jobb samma dag som hon slutade skolan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har ju haft uppe några andra bilder i typ April(?) på en annan tankbilschaffis som tog samma väg, han hade 60ton och släpa på och fick stopp i en tidigare backe på samma väg.
Skall leta upp de bilderna å klistra i dom i denna tråden senare.
mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Jo, så kan det ju ha varit, i släpet hade han dessutom bara två fack fyllda så det var ju inte maxlast precis..Lasse väss skrev:
Jag tror att föraren var lite oerfaren, men ska väl inte säga nått för jag var ju inte där
Har ju haft uppe några andra bilder i typ April(?) på en annan tankbilschaffis som tog samma väg, han hade 60ton och släpa på och fick stopp i en tidigare backe på samma väg.
Skall leta upp de bilderna å klistra i dom i denna tråden senare.
mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
går transport utbildning och läran har berättat ett antalgånger om bakaxlar och att du absålut inte ska diffa om du ska svänga så vidare det inte är halt
hur det ser ut mellan dom olika märkena vet jag inte men scanias drivlina är ju starkare än volvos <!-- </EdIndex> --></div>
har itne sätt drivaxen men vet att den e smalare är inte säker på vilken sida drivaxeln e smalare men haqr för mig att det va ut vid hjulet (kan inte allt så rätta mig gjärna )vodka skrev:Hur vet att drivaxlarna är konstruerade så, har för mig att dom blir smalare mot kronhjulet åtminstånde på scaniabigge skrev:aa så länge du itne svänger då driver det bara på ett hjul senvodka skrev:Visst går det bra att diffa men det skulle inte jag göra först det jag skulle göra är att hissa och sen starta slirar det då skulle jag diffa. Bakaxeln håller det som kan fara är en drivaxel om man är oförsiktig.
Kurvan är inga problem att ta med släpen om du tittar hur första axeln står är det möjligt att ta kurvan om man håller ut rejält, möjligt då jag inte har hela bilden av kurvan framför mig att sista axeln kan fara utanför vägen lite,första kortet visar en del av hytten så det borde vara lungt.
dom drivaxlarna e byggda så att dom e smalare innan hjulet å där går dom av om du har diffat å svänger för skarpt
går transport utbildning och läran har berättat ett antalgånger om bakaxlar och att du absålut inte ska diffa om du ska svänga så vidare det inte är halt
hur det ser ut mellan dom olika märkena vet jag inte men scanias drivlina är ju starkare än volvos <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bigge, iaf förr var ju Scania känd för drivaxelhaveri om man tittade på diffknappen Nu vet jag inte, men förr var ju drivaxlarna akilleshälen på Scania, medans Volvo höll bättre.
Iaf, BECE har jag.
Vi vet inte förutsättningarna, bilder ljuger säkert angående lutningen.
Men även jag kan nog tycka att det borde gå o ta igång där på krypen (om det finns på en Daf, har aldrig kört nån sån) eller ettan och boggien hissad, ev diffat. Kurvan o släpet är då inget problem med tanke på hur släpet står, om sista axeln genar lite utanför spelar ingen roll.
Drivaxlarna håller nog, är värre om en sida hade stått sämre till, men bägge på asfalt borde gå bra (det är ju ingen gammal Scania ).
Dock är jag övertygad om att erfarenheten spelat roll för själva situationen i sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Iaf, BECE har jag.
Vi vet inte förutsättningarna, bilder ljuger säkert angående lutningen.
Men även jag kan nog tycka att det borde gå o ta igång där på krypen (om det finns på en Daf, har aldrig kört nån sån) eller ettan och boggien hissad, ev diffat. Kurvan o släpet är då inget problem med tanke på hur släpet står, om sista axeln genar lite utanför spelar ingen roll.
Drivaxlarna håller nog, är värre om en sida hade stått sämre till, men bägge på asfalt borde gå bra (det är ju ingen gammal Scania ).
Dock är jag övertygad om att erfarenheten spelat roll för själva situationen i sig. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
va e det man säger volvo motor med scanias lådan å bakaxel så har du något som håller
erfarenhet handlar la allt om och man lär sig av sina misstag
å lyssna på andra e nog inte heller dumt +att det e alltid roligt att höra vad som hänt å så <!-- </EdIndex> --></div>
i dagär det då tvärt om volvo 750 serien har för stark motor för bakaxelAmarace skrev:Bigge, iaf förr var ju Scania känd för drivaxelhaveri om man tittade på diffknappen Nu vet jag inte, men förr var ju drivaxlarna akilleshälen på Scania, medans Volvo höll bättre.
Dock är jag övertygad om att erfarenheten spelat roll för själva situationen i sig.
va e det man säger volvo motor med scanias lådan å bakaxel så har du något som håller
erfarenhet handlar la allt om och man lär sig av sina misstag
å lyssna på andra e nog inte heller dumt +att det e alltid roligt att höra vad som hänt å så <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hm men det gäller la äldre bilar då
jo klart man fäster sig vid olika bilar!
själv gillar jag fh12an
inge fel på scania så sätt <!-- </EdIndex> --></div>
hehe blir lätt såAmarace skrev:Nu svävar vi iväg, men jag har aldrig hört det uttrycket, däremot tvärtom, Scania motor, scania växellåda o Volvo bakaxel Scania har alltid haft bra motorer.
Iaf så vill då jag ha Scania i de mesta, men det är ju personlig prägling
hm men det gäller la äldre bilar då
jo klart man fäster sig vid olika bilar!
själv gillar jag fh12an
inge fel på scania så sätt <!-- </EdIndex> --></div>