<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för affären P-plats.se!!
Det blev kanonbra. Inga större problem att få ihop. Jag provade dessutom att sära på blocken efteråt, och även det gick bra när jag lyfte motorn i vänsterhalvan och knackade försiktigt på vevmuttern.
Jag har ju tidigare skrivit i en tråd om att jag fick fel radialspel med NSK L17-lager. 0,03 i axialspel men 0,6 i radialspel. Jag blev sur och tog med hela motorn till Ettan som gav mig nya lager. (Inte hans fel att det blev som det blev. Hyggligt att ge mig nya utan protest.)
Med de nya lagren fick jag samma axialspel men 0,3 i radialspel??
Beställer tre satser till om du ska fixa mer. Några fler NSK blir det inte för min del. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt jorhul att du blev nöjd och jag har själv nu monterat ihop en puchmotor med dessa lager och allt verkar fungera som det ska.
Väntar nu bara på att få färdig elsystemet så man får startat upp också... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte läst tråden utan bara jorhuls inlägg om NSK lagren.
Jag upplevde samma sak på sista motorn jag renoverade.
Nästan 0 i axialspel men tydligt radialspel.
Har ett par NOS SKF L17, ska bli instressant att se hur det blir med dom.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->knske var därför som jag fick ett annat märke på lager hos momentum häromveckan.om jag minns rätt hette dom JLK. made in japan.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också maskat ihop en motor med dessa lager, lite trixigt att få ihop halvorna då det var noll spel mellan axel och lagerbanna, en verklig sugpassning, men skam den som gav sig <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört i flera år med fasta lager i en EKF med 50 cc 6,25 cylinder
Fungerar utmärkt !
Men även FAG L17 lagren fungerar utmärkt.
Jag tycker det är mindre arbete med L 17 lagren, vid injusteringen. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Jag har kört i flera år med fasta lager i en EKF med 50 cc 6,25 cylinder
Fungerar utmärkt !
Men även FAG L17 lagren fungerar utmärkt.
Jag tycker det är mindre arbete med L 17 lagren, vid injusteringen.
Min tanke är väl att de fasta lagerna har ett inbyggt spel som inte påverkas vid shimsning, om man inte klämmer dom helt.
Därmed borde de vara enklare att få rätt men jag har ju inte testat detta ännu. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fasta i min ena F50GLX med tyskcylinder. Märker ingen skillnad jämfört med vanliga L17.. Förutom att dom fasta lagerna var mycket jobbigare att arbeta med. Klyva motorn o.s.v <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har svarvat flera skf lager till 17 axel funkar klockrent. brukar limma fast lagren annars kan veven vandra. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan inte förstå detta mecklande med dessa lager,orginallager L17 klarar alla påfrestningar. Passar bolt on,lätt att klyva o sätta ihop mm,det lär man väl försämra
Jag kan förstå mekarglädje,men vad förbättrar man med lagerbytet <!-- </EdIndex> --></div>
selma skrev:Jag kan inte förstå detta mecklande med dessa lager,orginallager L17 klarar alla påfrestningar. Passar bolt on,lätt att klyva o sätta ihop mm,det lär man väl försämra
Jag kan förstå mekarglädje,men vad förbättrar man med lagerbytet
Min motor har ju ett radiellt glapp om cirka 0,2 mm men inget axellt spel och shimsning lär ju inte hjälpa i detta fallet.
Även om det går att köra med är det knappast optimalt att köra med två tiondelars glapp i ramlagret, i synnerhet brytaren får ju ett tufft jobb att veta när den skall öppna och hur mycket den öppnar.
Jag vill slippa att göra jobbet att montera nya L17-lager för att råka ut för samma fenomen. <!-- </EdIndex> --></div>