Crescent Compakt 1248 Varvar inte ut
Crescent Compakt 1248 Varvar inte ut
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej har en "nyrenoverad" motor med packboxar, ramlager, lameller, olja, honad cylle, ny kolv, kondensator och tändspole. Motorn har bra gnista. När den väl startar orkar den inte varva ut och med släppt gas så dör den. Har testar flyttat tändplattan fram och tillbaka utan resultat, har även bytt förgasare och testar olika munstycken. Väntar på nya brytare som kommer i veckan, tror ni det kan vara det som är fel? Kom gärna med tips o idéer <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller med dej och gillar också mecka mopeder och när jag var fjorton resonerade jag som du och därför blev jag också en av mopedmeckarna på den tiden men jag var inte ensam det fanns fler...
Du säjer honad cylle känns det som bra komp i motorn eller dåligt? Om man honar en cylle blir den något större och kolvspelet ökar vilket gör motorn otät. Mopedcylindrar (av gjutjärn) blir med tiden också ovala i loppet vilket gör dem än mer otäta. Du kanske borde mäta kolvspelet runt om med ett bladmått?
En annan sak du kan lyssna in är om motorn låter som den går trögt och kärvar någonstans och det både känns i svänghjulet och hörs på låga varvtal.
En mopedmotor måste också vara helt tät i vevhuset och mellan topplock och cylinder. Här får du kolla noga så det inte läcker och drar tjuvluft eller trycker ut vevhusgaserna någonstans. <!-- </EdIndex> --></div>
Du säjer honad cylle känns det som bra komp i motorn eller dåligt? Om man honar en cylle blir den något större och kolvspelet ökar vilket gör motorn otät. Mopedcylindrar (av gjutjärn) blir med tiden också ovala i loppet vilket gör dem än mer otäta. Du kanske borde mäta kolvspelet runt om med ett bladmått?
En annan sak du kan lyssna in är om motorn låter som den går trögt och kärvar någonstans och det både känns i svänghjulet och hörs på låga varvtal.
En mopedmotor måste också vara helt tät i vevhuset och mellan topplock och cylinder. Här får du kolla noga så det inte läcker och drar tjuvluft eller trycker ut vevhusgaserna någonstans. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som dålig gnista, kan se bra ut utanför cylindern men inne i under komp kan det vara obefintligt. Utanför bör den orka hoppa 5 mm ta av hatten oc tsta mot cylindern. Om inte konding eller tändspole, glöm inte att tändkabel åldras kan vara värt att byta. Kanske du kan låna en tändplatta från en annan motor det är ett lätt sätt att felsöka. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skriver att du testat olika munstycken. Men har du hittat tillräckligt stort trotts allt? <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har bytt tändkabel och den har en superfin blå gnista
Ja jag har ställbart munstycke så då måste det väll gå?
f50glx ja kanske har me de o göra den krånglar mycket med kicken o växlarna ibland bara slirar den när man kickar osv, men vi kör igång den med en maskin som snurrar svänghjulet med full gas
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja jag har ställbart munstycke så då måste det väll gå?
f50glx ja kanske har me de o göra den krånglar mycket med kicken o växlarna ibland bara slirar den när man kickar osv, men vi kör igång den med en maskin som snurrar svänghjulet med full gas
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En vän till mig hade ett liknande problem med sin moped, hans moped varvade nästan ingenting och dog om man släppte på gasen, det berodde på att han hade satt dit ett alldeles för snålt luftfilter.
Efter att vi bytt till ett annat luftfilter så gick den som vanligt igen.
Har du rengjort luftfiltret? <!-- </EdIndex> --></div>
Efter att vi bytt till ett annat luftfilter så gick den som vanligt igen.
Har du rengjort luftfiltret? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Alltså är det något fel med den motorn du har. Riv isär och byt vevaxeltätningar samt kolla så att inte motorn tar tjyvluft. <!-- </EdIndex> --></div>
Då kan du ju utesluta 60cc kitet.limporna skrev:Men hela 60cc kitet funkar prima på en annan moped:/ Några mer tips?
Alltså är det något fel med den motorn du har. Riv isär och byt vevaxeltätningar samt kolla så att inte motorn tar tjyvluft. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den