Datortips?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Öryd

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
Öryd skrev:Denna tycker jag är vettig för pengarna.
http://www.dustinhome.se/product/5010620209/hp-pavilion-elite-hpe-h8-1132-ci7-3-4-8gb-2000-gtx550-w7hp/?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5472

Rejält kraftig processor och grafik som räcker för det mesta.

Behövs skärm med?
Tyvärr är den slutsåld... :? Typiskt
Okej, med storlek och prisklass?
Lägger man lite mer pengar på en skärm så blir det stor skillnad på bild. Kan vara bra om ni ska hålla på med fotografier och redigering.
Nu pratar jag 2000-3000 kr. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prisklass och prestanada verkar perfekt, har du något tips på skärm? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Öryd

Inlägg av Öryd »

Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag skulle satsa på en ssd-disk för operativsystemet/boot/programinstallation och en sekundär "vanlig" hårddisk för data. En otrolig skillnad i boot-tid och programstart med SSD-disk.
/tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Öryd

Inlägg av Öryd »

Tomas skrev:jag skulle satsa på en ssd-disk för operativsystemet/boot/programinstallation och en sekundär "vanlig" hårddisk för data. En otrolig skillnad i boot-tid och programstart med SSD-disk.
/tomas
Blir dyrt om man ska ha det färdigt i en märkesdator. Bygger man själv kan man få in det i priset dock.
Men en framtida uppgradering till SSD-lagring är o tänka på, Då hinner priserna sjunka mer också, just nu kostar ju 120GB cirka 1000kr. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanonskärm till ett grymt bra pris
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:3813978

Dustins pris på samma skärm :lol:
:shock: :shock: :shock:
http://www.dustinhome.se/product/5010597303/samsung-syncmaster-t23a750-23-wide-tft-led-tv-120hz-black/#intcmp=searchProvider_dacsa <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

Finns dock ingen orsak att köpa den om man inte har behov av att kunna kolla på 3D film/spel
Då är mitt val mycket bättre lämpat då den har en riktigt bra panel/bildkvalitet. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Öryd skrev:
Finns dock ingen orsak att köpa den om man inte har behov av att kunna kolla på 3D film/spel
Då är mitt val mycket bättre lämpat då den har en riktigt bra panel/bildkvalitet.
Samsung är inte för inte den största skärmtillverkaren
Så om du försöker läsa dig till bildkvalitet så ligger du illa till
riktigt dålig respons på dell skärmen <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

S_Compakt skrev:
Öryd skrev:
Då är mitt val mycket bättre lämpat då den har en riktigt bra panel/bildkvalitet.

Samsung är inte för inte den största skärmtillverkaren
riktigt dålig respons på dell skärmen
Dock har responstiden inget att säga om bildkvaliteten.
Hon ska inte spela så då spelar det ingen roll så då kan man hellre lägga pengarna på en skärm med bra bild istället. Och vill man spela på dell skärmen så går det alldeles utmärkt iafall man inte köra för intensiva spel.
Just Dell:en jag länka har en IPS-panel, Samsung endast TN, vilket är en sämre panel. IPS har bättre betraktningsvinklar och mycket bättre färgåtergivning.
Bara att googla TN vs IPS panel så finns det hur mycket som helst av det.
http://lmgtfy.com/?q=TN+vs+IPS+

http://www.nordichardware.se/testlabb/24-displays/40929-bildskaermar-din-guide-till-raett-bildkaella.html?start=7#content

8) 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

S_Compakt skrev: Samsung är inte för inte den största skärmtillverkaren
riktigt dålig respons på dell skärmen
Fast om man inte kan jämföra skärmarna sida vid sida, hur ska man då avgöra annat än att läsa sig till det?

Angående Dell skärmen så kan jag intyga att det är väldigt hög kvalite på bilden, MEN, även Samsungen har bra också, men inte lika skarpa färger tycker jag. Har dock bara sett dom var för sig, inte bredvid varandra. Dock inte spelat på nån av dom.

(iaf förr så byggde Dell's bättre skärmar på Sony)

Och dator tycker jag man kan köpa vad som helst egentligen, skiljer inget kvalitetsmässigt mellan märkena nuförtiden. Gå efter Spec och pris bara. <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

Amarace skrev: Fast om man inte kan jämföra skärmarna sida vid sida, hur ska man då avgöra annat än att läsa sig till det?

Angående Dell skärmen så kan jag intyga att det är väldigt hög kvalite på bilden, MEN, även Samsungen har bra också, men inte lika skarpa färger tycker jag. Har dock bara sett dom var för sig, inte bredvid varandra. Dock inte spelat på nån av dom.

(iaf förr så byggde Dell's bättre skärmar på Sony)

Och dator tycker jag man kan köpa vad som helst egentligen, skiljer inget kvalitetsmässigt mellan märkena nuförtiden. Gå efter Spec och pris bara.
Båda är bra skärmar men dom är helt olika ändå. Samsungs som är 3D
och Dells som har en bildmässigt bättre panel. Beror vad man har för behov vilken som är bäst för en själv. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förövrigt bygger väl Dell inga egna skärmar.
Dell fungerar som ett byggföretag billigaste komponenterna och sälj i en hel förpackning <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar vara svårt att hitta en dator med intell7 och 2T minne på välkända internetbutiker. Jag är väl insnöad på HP, men prsonligen har jag alltid varit nöjd med dom. Känner rätt många som köpt custombyggda datorer och tyvärr har de alltid strulat med komponenter och garanti så jag aktar mig för det. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så snabbt man kan hitta nu då, hittade en på misco. Vet inte om vi ska slå till....
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=5374755&AS_SectionID=10652&SL_SectionID=10652&AS_ValIds=253032;340442;&AS_Search=S%F6k%20h%E4r <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Strunta i och koncentrera er på storleken på hårddisken , även om man skulle behöva så stor disk är ju externa ett bättre backup system för en blygsam kostnad

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/hp-pavilionh8-1206eo/174863.3012/ <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar