Problem med att min 2-vxl Sachs "hugger" ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kuli

Problem med att min 2-vxl Sachs "hugger" ?

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn är en Sachs 2 växlad handväxel med kick från runt 1970.

När jag kör på ettan en längre sträcka i måttlig fart så är det något som släpper eller slirar till för en bråkdel av en sekund för att sedan genast driva igen.

Tänkte först att kopplingen på något sätt "släppte" men det borde väl kanska vara så att växeln åker ur och sedan går i igen ? Men det borde rassla och hugga hårdare om växeln åker ur och i tycker jag, men det sker ljudlöst och utan ryck ?

Vad kan vara problemet ? Justera växelwiren, och hur i så fall ?

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eventuelt justering, alternativt så är tapparna på dreven slitna eller medbringaren mellan dreven. oftast brukar de märkas mer på 2:an då den ligger i med hjälp av en fjäder i motorn bara. men kolla även så framdrevet sitter rejält fats och inte kan ta sig runt på utgående axeln. det är mina tips. sen finns de fler experter bland oss som kan mer än mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är vanligt fel på 2vxl sachs. Medbringaren i motorn hoppar ur och i sitt läge vid belastning - växeln hoppar ur. Har du tur räcker det med en justering av växelwiren, eller med en fjäder som Niklas skriver.

Har du otur blir det att klyva motorn och byta slitagedelar.

Jag hade förut en 2 vxl som hoppade på 2an rejält. Men inget på 1;an. Jag klöv då motorn och la om shimsen så 2:ans drev kom närmare medbringaren. Då slutade 2:an att hoppa, men 1:an började då istället.. Men det brydde jag mig inte om. 2:an använde jag mest, 1:an använde jag bara vid start. <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska prova och justera vävelvajern lite.

Men om jag åker i en brant uppförbacke på 1:an och vickar på växelhandtaget fram och tillbaka så händer det inget trots det glappar lite, vilket jag tycker det borde det göra ?

Men problemet uppstår så sällan så det är inte värt att klyva motorn för det. Moppen är min "bjudmoppe" och går inte så många mil per år.

Tack för svaren...

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar