slirande koppling på novolette

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
vulcan*

slirande koppling på novolette

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en novolette som ibland går bra men ibland vil inte kopplingen fungera. den bara slirar och fungerar ett par kolvslag men för lite för att den ska starta. Vad ska jag börja med ? Dom gångerna kopplingen har fungerat så har den gjort det varje stopp så länge motorn varit varm så det är när den är kall som detta händer. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för slags koppling till att börja med?

Novolette hade två olika typer av koppling. Först en "klokoppling" med konstant ingrepp men på de senare modellerna ersattes den med en friktionskoppling av flerskivig torrlamelltyp. <!-- </EdIndex> --></div>
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en friktionskoppling. Man vet aldrig från ena dan till den andra om kopplingen ska fungera eller inte <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du helt säker på att slirningen uppstår i kopplingslamellerna det kan ju också vara remmen som slirar på motor-remskivan? <!-- </EdIndex> --></div>
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har spänt remmen så mycket det går så det borde inte va den som krånglar <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du får köpa en ny lamell av Bratiss 1 på tradera kostar 164 kr. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vulcan* skrev:Jag har spänt remmen så mycket det går så det borde inte va den som krånglar
Mycket bra svar vulcan* precis vad jag önskade.

Även om remmen är spänd kan den slira ändå om remmen bottnar i remskivan på motorn.

Detta kan ibland inträffa om:
  • remmen är för smal
    remmen är sliten
    remskivan är sliten
    det är uppbyggt en botten av hårdnad smuts längst ned i remskivans V-form
Har något av detta inträffat fungerar inte remtransmissionen som det är tänkt därför konstruktionen bygger på att remmen kilar sig fast i remskivan.

Förvissa dig om detta först innan du angriper själva kopplingen. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska angripa i helgen och kolla remmen en gång till. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar