Montera stöd på en 1256 Champion

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
flora

Montera stöd på en 1256 Champion

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Höll på igår kväll med att montera ett nytt stöd på min Champion och helvetes jävlar vad krångligt, provade med en liten tving för att trycka ihop fjädern men den bara slant, provade med en mindre rörtång samma sak man bara slinter (är nog skinnflådd på alla knogarna nu), fick till slut gå och be grannen om hjälp, vi fick ta tvingen igen och tillverka en hylsa som vi kapade bort en tårtbit på så att vi kunde trä den över stödet då lyckades vi klämma in den så pass att vi fick dit den lilla skruven efter mycket svordomar.
Skulla vara kul om det fanns någon som har gjort något special verktyg för att få dit stödet.
Nu ska jag göra samma sak med min compact men jag drar mig för det :( <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag drar ihop fjädern i skruvstycket och använder en tving för att hålla kvar den i intryckt läge. Man behöver kolla så att skruvhålet hamnar på rätt ställe osv, men denna metod funkar utmärkt för mig och mina knogar är hela och rena :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Nu förstår jag dig nog inte om du klämmer ihop fjädern med en tving hur får du då in den i hålet, tvingen måste ju vara ivägen eller låser du brickan med skruv hålet i intryckt läge? <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en bild på montage av en Compact, jag vet inte om det hjälper dig.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder en svetstång, klämmer ihop mellan backarna i skruvstycke.
Sätt fast tången vid övre böjen på stödet. Ändan på stödet mot backen och tången mot den andra, drag ihop skruvstycket och samtidigt öppna tången. klämm ihop tången när fjädern är hoptryckt. Kolla så skruvhålet kommer rätt först. <!-- </EdIndex> --></div>
Duett_Anders_

Inlägg av Duett_Anders_ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så det är meningen att man ska trycka in metallringen 1,5cm in? Monterade stöd på mustangen och vilket helvete det var.. När man väl fått dit skruven där under så spännde det riktigt mycket i "ringen".
Borde det inte sitta en skruv i överkant också? Fick den tanken när jag monterade mitt.. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Hej

Nu förstår jag dig nog inte om du klämmer ihop fjädern med en tving hur får du då in den i hålet, tvingen måste ju vara ivägen eller låser du brickan med skruv hålet i intryckt läge?
Jag klämmer ihop fjädern i skruvstycket, sätter tvingen "utanför" ringen och klämmer åt kring stödet så att den inte går tillbaka när jag tar loss den från skruvstycket. <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog fram compacten igår och det gick lättare denna gång, annars hade jag väl en himla tur för det gick på första försöket, ringen jag tillverkade fungerade bra.
Det känns lite som att ringen måste in någon mm längre in än kanten på hålet i ramen då hjälpte ringen till att trycka in den, är den kant i kant felar det lite mot skruvhålet.

Tack för alla tips.. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Skriv svar