Crescent Flakmoped mcb1189

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Dead_Winter
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2012, 23:00
Kontakt:

Crescent Flakmoped mcb1189

Inlägg av Dead_Winter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag är 15 åring som har skaffat en flakmoped av märket Crescent mcb1189.
Jag och min gode far hittade flakmopeden på blocket och åkte till Eskilstuna två gånger för att testade den. Tillslut så bestämde vi oss för att köpa den och gjorde slag i sak.

Jag var såklart väldigt glad över min nya vän och körde omkring på landet en bra stund till det lät ett klick och mopeden stannade. Mopeden gick igång som vanligt med växlarna fungerade inte och kedjan hängde slappt. Växlarna tror vi inte är något större problem, men om någonting i motorn har gått sönder så ligger vi ganska illa till eftersom rykten går om att det nästan inte finns några handväxlade sachs motorer kvar, och de har ju sin finess.

Det skulle vara väldigt trevligt om någon av er har varit med om något liknande, eller alt ge några tips om hur jag skulle kunna laga den.

Tack på förhand!
Tim :) <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även om det inte cirkulerar så vansinnigt många sådana motorer, så finns de flesta delarna att köpa.

Här finns det mesta som du kan tänkas behöva: http://www.norscand.com/mopeddelar-1997/sachs/sachs-503ls/kopplingtramp-vaxel--kapor-c-1895-5.aspx
(Lägg märke till att det finns fler kategorier i menyn till vänster).

Utifrån din beskrivning så är det svårt för mig att säga exakt vad det kan vara för fel (men det finns säkert andra här som vet),
skulle rekommendera dig att ta hjälp av sprängskisser http://www.raketsport.com/sachs_50_3ls.htm, börja plocka isär motorn och noggrant undersöka om du ser något som ser trasigt/felaktigt ut :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det händer att framdrevet lossnar. Om det har hänt tvätta noga med förtunning och sätt sedan på låsvätska på drev bricka och mutter och drag åt hårt.
Jag känner till en flaka i Eskilstuna som har svetsat drev och om det är den blir det värre. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är nog lättare att hitta en axel än ett fint block i alla fall.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Dead_Winter
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2012, 23:00
Kontakt:

Flakmopeden

Inlägg av Dead_Winter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det händer att framdrevet lossnar. Om det har hänt tvätta noga med förtunning och sätt sedan på låsvätska på drev bricka och mutter och drag åt hårt.
Jag känner till en flaka i Eskilstuna som har svetsat drev och om det är den blir det värre.

Intressant, kan du gå in lite närmare på hur just den flakan ser ut, så jag kan se om det skulle kunna vara den. <!-- </EdIndex> --></div>
Dead_Winter
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2012, 23:00
Kontakt:

Tack

Inlägg av Dead_Winter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Även om det inte cirkulerar så vansinnigt många sådana motorer, så finns de flesta delarna att köpa.

Här finns det mesta som du kan tänkas behöva: http://www.norscand.com/mopeddelar-1997/sachs/sachs-503ls/kopplingtramp-vaxel--kapor-c-1895-5.aspx
(Lägg märke till att det finns fler kategorier i menyn till vänster).

Utifrån din beskrivning så är det svårt för mig att säga exakt vad det kan vara för fel (men det finns säkert andra här som vet),
skulle rekommendera dig att ta hjälp av sprängskisser http://www.raketsport.com/sachs_50_3ls.htm, börja plocka isär motorn och noggrant undersöka om du ser något som ser trasigt/felaktigt ut :)

Tack för länkerna! Ska kolla på dom nu. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Flakmopeden

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dead_Winter skrev:
Conrad Engström skrev:Det händer att framdrevet lossnar. Om det har hänt tvätta noga med förtunning och sätt sedan på låsvätska på drev bricka och mutter och drag åt hårt.
Jag känner till en flaka i Eskilstuna som har svetsat drev och om det är den blir det värre.

Intressant, kan du gå in lite närmare på hur just den flakan ser ut, så jag kan se om det skulle kunna vara den.
Som alla andra. <!-- </EdIndex> --></div>
Dead_Winter
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2012, 23:00
Kontakt:

Flakmopeden

Inlägg av Dead_Winter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag menar, vilken färg tex. Vill bara veta om jag blivit blåst eller ej. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riv isär och gråt sedan om det behövs. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Re: Flakmopeden

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dead_Winter skrev:Jag menar, vilken färg tex. Vill bara veta om jag blivit blåst eller ej. :?
Lägg upp några bra bilder på din moped istället, så blir det lättare att avgöra :) <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar som ingen är sugen på min flaka så den kommer på tradera i delar om några dagar :? <!-- </EdIndex> --></div>
Dead_Winter
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2012, 23:00
Kontakt:

Flakmoped

Inlägg av Dead_Winter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ingen riktigt bra kamera för att ta kort på den men jag kan säga att jag köpte den i Hållsta, den är svart och har ett relativt stort flak. <!-- </EdIndex> --></div>
Dead_Winter
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2012, 23:00
Kontakt:

Flaka?

Inlägg av Dead_Winter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Halvars skrev:Verkar som ingen är sugen på min flaka så den kommer på tradera i delar om några dagar :?
Hur ser din flakmoped ut, om den är bra kan man ju börja fundera. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla tradera :? Svart. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den med sachs eller den med lifan motor?
båda är svarta.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar