Skoterett -Paddaavgasrör

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hampasragnar

Belysningsspole mm...?

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen,

Nu har jag tagit ur motorn för byte av packningar och packboxar. Tänkte då även byta kolv, tändspole och belysningsspole så att allt blir tip-top. Motorn ser fin ut i cylinder och växellåda mm. Packningarna mellan motordelarna var mycket slitna och traiga varför det troligvis läckt under motorn. Oljan i växellådan var kolsvart, troligtvis aldrig bytt.

Jag har försiktigt löst upp och tagit bort sotlager från toppen av kolven samt topplocket. Behöver jag byta kolv eller tror ni den jag har fungerar och fortsätta använda? Den ser förhållande hel och ren ut med enbart ett mindre jack där kolven fästs... Vilken storlek på kolv skall jag ha om jag vill ha standard?

Behöver jag hona cylindern?

Angående belysningsspolen så är det samma spole för fram- och baklampa. Två kablar leder ut från den och spolen tycks vara avdelad i två sektioner (se bild). Jag har inte lyckats hitta någon sådan nånstans, cc-mått 54 mm. Någon som har en fungerande sån, vet var jag kan finna en eller går det att lösa problemet genom t.ex en lösning likt bild två med två spolar?

Bild
http://img163.imageshack.us/img163/7671/ljusspole.jpg

Bild
http://img833.imageshack.us/img833/9165/1478139881.jpg

Tacksam för svar.

Mvh

Hampus <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför ska du byta belysningsspole... :?:

Antingen fungerar dom eller inte. Något läge däremellan finns inte mer än möjligen om dom fungerar ibland.

Sällan belysningsspolar är trasiga. Jag har aldrig varit med om det och i så fall är det yttre påverkan som är tydlig.

Tänk på att belysningen för spolen du visar (på tändplattan) har en alldeles speciell koppling och fordrar den speciella MCB ljusomkopplaren om allt ska stämma.

Det är en särskild koppling som fordrades vid en lagändring om oberoende bakljus som kom med nya mopedlagen -61. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Belysningsspole mm...?

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Jo har felsökt varför framlampan inte funkar medan baklampan och tutan fungerar. Har kopplar likt Conrad beskrev tidigare i denna tråd: Felet kan ligga i omkopplaren. Prova att koppla löst gula vid motorn och koppla på en provisorisk sladd där. Koppla på en glödlampa och se om den lyser. Om den inte lyser, är det fel på ljusspolen. Lampan lyser inte när jag kopplar så här vilket jag tolkat som fel på ljusspolen? Har testat med en sprillans ny lampa.

Kan det vara omkopplaren ändå? Tutan fungerar ju. El är knickigt tycker jag...:-S

Spolen är lite tillknöcklad och på utsidan... dock den delen som går till baklampan.

Mvh

Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad syftar nog i första hand på Boschmagneten. Stefa K-magnet har annan intern koppling i magneten för strålkastare/bakljus. Det kan gå att testa på samma sätt men jag är inte helt säker.

Kolla noga kopplingsscheman här:

http://www.raketsport.com/el_schema.htm

Och inrikta dig på Skoterett och Stefa K-magnet. Är det helt och rätt kopplat ska det fungera men felkällorna kan vara flera.

Enligt schemat matas signalhornet från grön kabel, dvs. bromsljuset och "lilla spolen" men jag har för mig att den även matar bakljuset via omkopplaren men här är jag lite osäker... :?

Jag tycker ändå att du borde ha ström på gul kabel från den större lindningen som ska mata strålkastarlampan. Har du ingen ström där om du kollar från motorplinten :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Re: Belysningsspole mm...?

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hampasragnar skrev:Hej,

Jo har felsökt varför framlampan inte funkar medan baklampan och tutan fungerar. Har kopplar likt Conrad beskrev tidigare i denna tråd: Felet kan ligga i omkopplaren. Prova att koppla löst gula vid motorn och koppla på en provisorisk sladd där. Koppla på en glödlampa och se om den lyser. Om den inte lyser, är det fel på ljusspolen. Lampan lyser inte när jag kopplar så här vilket jag tolkat som fel på ljusspolen? Har testat med en sprillans ny lampa.

Kan det vara omkopplaren ändå? Tutan fungerar ju. El är knickigt tycker jag...:-S

Spolen är lite tillknöcklad och på utsidan... dock den delen som går till baklampan.

Mvh

Hampus
Har du kollat med en summer eller provlampa om du har kontakt mellan gul kabel på motorn och gods? <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Belysningsspole mm...?

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Hur menar du med mellan gul kabel från motorn och gods? Har kopplat lampa till gu lkabel men inte fått nån respons... har jag missat nåt?

Jo jag tror att grån går både till baklampan eller bromslampan samt tutan men inte helt hundra (är inte vid Skoteretten nu).

Vad tror ni om byte av kolv, behövs det. Hvan tänder ju fint direkt vid kick, behöver väl inte byta tändspole?

Skall kolla tändningen och förtändningen noga när jag moterar ihop motorn så att den tänder helt rätt. Kanske, som ni skrev tidigare, att tändningen var problemet när motorn la av efter ca 15 min varje gång jag körde den... <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Fotväxelaxel...

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen,

Nu har jag ytterligare en liten fråga... Jag har tagit isär motorn och bytt alla packningar och packboxar samt rengjort motorn helt och hållet. När jag satte ihop motorn igen efter sprängskissen så får jag inte in någon växel. Typ som att växeln har fastnat nånstans mittemellan....

Skulle behöva hjälp med hur fotväxelaxel skall placeras med "armarna". Jag placerade den så att spärrskivan infinner sig mellan "armarna" på fotväxelaxeln (hänger ni med?)

Jag tror ev att spärrskruven kan ha med det hela att göra med. Hur "inskruvad" skall den vara? I botten?

Tacksam för hjälp

Mvh

hampasragnar

Fotväxelaxel...

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att förklara föregående inlägg lite bifogar jag en bild. Som sagt jag behöver hjälp med hur fotväxelaxeln skall placeras i relation till spärrskivan samt hur spärrskruven skall ställas. Fotväxelaxel är idagsläget placerat likt som kan ses på bilden i den stora röda cirkeln... är detta rätt? Det är hur jag tydd det från sprängskissen...

Din lilla röda circeln på bilden visar spärrskriven som kan justeras

Bild

Vi talar om en 2 fot vxl fläktkyld HVA flinta

Tacksam för hjälp

Mvh

Skriv svar