flinta vev kuggtrans

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
orjanmalm
Kontakt:

flinta vev kuggtrans

Inlägg av orjanmalm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag kan se är de vänstergäng 10x1 på transmissionsidan och högergäng 10x1 på svänghjulssidan.

Vart hittar man en 10x1 högergängad mutter som passar i svänghjulet? som är typ 14 mm som den på transmissionssidan är?

Är de en vanlig gänga? <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alternativt kan man gänga om en 3/8 mutter.. m10x1 är ingen ovanlig gänga, samma som smörjnipplar. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ventiljusteringskruvarna på gamla Opel stötstångsmotorer är låsta med såna muttrar. Kolla även muttrar på bilars vevlageröverfall. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->M10*1 höger har väl många motorer, bland annat Sachs och Puch? Eller minns jag helt tokigt? Borde väl säljas på dom flesta ställen som säljer mopeddelar, iaf förr så såldes det. <!-- </EdIndex> --></div>
orjanmalm
Kontakt:

Inlägg av orjanmalm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:M10*1 höger har väl många motorer, bland annat Sachs och Puch? Eller minns jag helt tokigt? Borde väl säljas på dom flesta ställen som säljer mopeddelar, iaf förr så såldes det.
det stämmer, men det är typ 15-16 mm mutter, jag vill ha 13-14 för att den ska passa in i svänghjulet och kunnas dras åt med hylsa. I värsta fall får jag slipa ner en sån <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä, alla Sachs/Puch m.fl jag haft har alltid haft 14mm fattning, iaf på originalmuttrar. <!-- </EdIndex> --></div>
orjanmalm
Kontakt:

Inlägg av orjanmalm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Nä, alla Sachs/Puch m.fl jag haft har alltid haft 14mm fattning, iaf på originalmuttrar.
Fick hem en idag från ettansmopeder till en sachs, och den var 16mm.
Men har lagt in en förfrågan till simtus och se vad han kan göra :D <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sorgligt då nytillverkat inte kan göras ungefär som original :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->även sachsens orginalmutter är tight i ett stefasvänghjul, för sachsmuttern är en s.k. flänsmutter.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar