Baklyse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På vissa moppar är det hopplöst att få baklamporna at hålla. prova att få tag på 12 voltslampor .lyser svagare men håller bättre.
Eller så försöker du få dit diodlampor i malteserkorslampan. Håller hur länge som
helst. Jag har tagit dioder från sidomark.ljus på lastbil. Driftspänning 6-32 volt <!-- </EdIndex> --></div>
Eller så försöker du få dit diodlampor i malteserkorslampan. Håller hur länge som
helst. Jag har tagit dioder från sidomark.ljus på lastbil. Driftspänning 6-32 volt <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
du har väl inte "lånat" på jobbet va? <!-- </EdIndex> --></div>Levve skrev:På vissa moppar är det hopplöst att få baklamporna at hålla. prova att få tag på 12 voltslampor .lyser svagare men håller bättre.
Eller så försöker du få dit diodlampor i malteserkorslampan. Håller hur länge som
helst. Jag har tagit dioder från sidomark.ljus på lastbil. Driftspänning 6-32 volt
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Helt rätt metod. Högre strömuttag sänker spänningen, och lamporna bränns p.g.a. för hög spänning (eventuellt i kombination med vibrationer). Att byta till lampor för högre spänning (och samma effekt) förbrukar lägre ström och höjer istället spänningen, vilket dessutom ger instabilare spänning från denna typ av generator. <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:För mig brukar det funka att gå upp lite i watt.
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är viktigt att det är kopplat så att om du släcker fram så slocknar det bak också annars får du en strömspik varje gång du släcker eller ändrar från hel till halvljus.
Om du sen ska använda diod ljus så tror jag iallafal att det är bättre med separata spolar för fram o bakljus, jag har bara en spole oc det lyser rätt svagt bak med diod o 6 v framlampa med glötråd tar man väck framlampan lyser det aldeles utmärkt med dioden. <!-- </EdIndex> --></div>
Om du sen ska använda diod ljus så tror jag iallafal att det är bättre med separata spolar för fram o bakljus, jag har bara en spole oc det lyser rätt svagt bak med diod o 6 v framlampa med glötråd tar man väck framlampan lyser det aldeles utmärkt med dioden. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nej förfasen! (Bara omfördelat äganderätten litegrann) <!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev:du har väl inte "lånat" på jobbet va?Levve skrev:På vissa moppar är det hopplöst att få baklamporna at hålla. prova att få tag på 12 voltslampor .lyser svagare men håller bättre.
Eller så försöker du få dit diodlampor i malteserkorslampan. Håller hur länge som
helst. Jag har tagit dioder från sidomark.ljus på lastbil. Driftspänning 6-32 volt
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ja de e viktigt att man gör på rättsätt om de e ngt man behöver!! <!-- </EdIndex> --></div>Levve skrev:Nej förfasen! (Bara omfördelat äganderätten litegrann)NiklasHögberg skrev:du har väl inte "lånat" på jobbet va?Levve skrev:På vissa moppar är det hopplöst att få baklamporna at hålla. prova att få tag på 12 voltslampor .lyser svagare men håller bättre.
Eller så försöker du få dit diodlampor i malteserkorslampan. Håller hur länge som
helst. Jag har tagit dioder från sidomark.ljus på lastbil. Driftspänning 6-32 volt
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248