Suzuki enduro moppe

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Suzuki enduro moppe

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom Alf-Johan visade sin MT-5 så vågar jag mig nu på att visa min 22 år gamla Suzuki TS50X som gått många kul rundor i endurospåret, funkar kalas och går hur bra som helst. Jag tror ingen här är intresserad av hur motorn är uppbyggd men för den som är intresserad så finns det mycket Suzukidelar som passar över vissa modeller och denna motor har fått lite av varje, bl.a. 6-vxl låda från en RMX50

Bild

Men som vanligt så är detta helt fel forum för japsare, speciellt när det gäller så här nya modeller, men det finns kanske någon som har någon koppling till dem, själv så är jag så pass gammal att denna modell kom långt efter min moppeålder, men jag tyckte ändå att de var häftiga när de kom och eftersom jag körde lite cross/enduro med tidiga -90 tals hojjar så ville jag få denna att likna en sådan, det krävdes lite modifiering av tank, förlängd framgaffel med 30mm, förlängd sving med ca 70mm, UFO Enduro bakskärm, RM framskärm osv. Men i grund och botten så är det en vanlig TS50X.
Jag tycker att de funkar så bra och eftersom kidsen verkar rata dem så kostar de i princip inget så jag har faktiskt skaffat mig 2st till, en som redan fått en RM80 motor och en som är under uppbyggnad... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade en TS50 -94 som 15-årsmoppe, hur trevlig bekantskap som helst faktiskt. Perfekt för mig som var huvudet längre än mina kompisar redan vid den tiden. Honda och Yamaha kändes småa i jämförelse. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fel forum å fel forum...byggen som ser bra ut bör väl vara välkomna och det gör ju denna! ser väldans genomtänkt ut! nu gillar jag ju lite äldre moppar men har undrat varför suzuki är så billiga! det finns väl en del vassa trim till dom där?hmmm kanske en ts maskin i en saxoped.. jaja ser bra ut! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktig guldfiskvarning, den synns att den som äger den maskinen, har haft med cross att göra, underbart dekal trim och så vidare slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser verkligen ut som enduron, vid första ögonkastet tror man inte det är en ts50. Ett mycket lyckat bygge då man med lätthet kan tro att den såg ut så från fabriken. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ari i HM har ju byggt en "safarimoppe" för långturer

Bild

Den åkte han till och från Mellsta på :P <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helkul. :D För mej är det helt okej med såna moppar här. Jag tycker gränsen går vid plastankan och där bör det vara :Stop_: om jag får bestämma... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla positiva kommentarer!
Att åka långt med en TS är inga problem, de är otroligt stabila och sköna att åka på så det kan jag förstå. De känns från början som om de är byggda för en mycket större motor.
De är hopplöst slöa orginal men det går att få ganska bra snurr på dem och när det gäller trimdelar till dem så finns det en hel del även om man får söka sig till lite utländska sidor och jag tror nog jag testat det mesta av vad som finns som köpetrim utom ParmaKit cylinden som beställdes men aldrig kom hem.
Växellådan på de svenska TS har bortplockad 5:a men går ganska enkelt att bygga om till 5-växlad, ett drev och växelklocka sen är man i hamn, i Norge där TS är en av Norgens mest sålda moped finns det annars 5-växlade billiga motorer om man lyckas hitta en säljare som är beredd att skicka till Sverige, med tanke på att Norge inte är ett EU-land så är det lite krångligare. Eller så gör man som jag som fick tag på en Dansk RMX50 motor med skuren cylinder och trasig vattenpump, växellådan i RMX/SMX50 passar rakt av i TS och vips så har man en 6-växlad låda.
På den TS som jag har under uppbyggnad kommer det roligtvis att bli en 5:e växel på, jag har drevet och växelklockan men saknar för tillfället motivation för det bygget, men den kommer nog under vintern. <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm :hmm: mycket intressant tråd det här thumb_up

Det där med 6-växlat va intressant , min Camel-Trophy-Sooka vill gärna varva ihjäl sig om det ska gå fort :roll:


Zwap , du har fått till "stuket" på din Sooka :cool2: , snygg :!: :!:

Känns som du sitter inne med en hel del "bra att veta" om TS 50 som jag också kan vara intresserad av :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köpte en suzuki ts125, med tändfel av en polare, så lånade en nyrenoverad suzuki ts50, skön, stabil, och trevlig moppe, men fyfan vad slö den va original. snäppet för stor förgasare med, så ännu slöare pga de. Samma moppe som jag lånade är till salu för 4500-5000. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
sueco
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:00

Inlägg av sueco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den blev skitfräck ju! Ser ut som en riktig enduro hoj! :)
Har bland annat en Yamaha TY50 -78 med DT80MX motor på. Som är utmärkt att köra på stigar med! Har alltid gillat offroad/Cross/enduro stuket! <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar, tackar!
Ari skrev:Hmmm :hmm: mycket intressant tråd det här thumb_up

Det där med 6-växlat va intressant , min Camel-Trophy-Sooka vill gärna varva ihjäl sig om det ska gå fort :roll:


Zwap , du har fått till "stuket" på din Sooka :cool2: , snygg :!: :!:

Känns som du sitter inne med en hel del "bra att veta" om TS 50 som jag också kan vara intresserad av :nod:
Jodå, jag har nog en del "bra att veta" om dessa så hör bara av dig om du undrar något.

När det gäller den 6-växlade lådan så har 6:an samma utväxling som 5:an på orginalväxellådan (som bl.a finns i Norge), den 6-växlade lådan är väldigt tät hela vägen från 1-6:an, den 5-växlade är lite mindre tät och den 4-växlade är exakt samma som den 5-växlade fast utan 5:an. <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Här är den som jag stoppade en RM80 -91 motor i, går som ett spjut!
Även denna har fram-, bakskärm och framljus från UFO, förlängd sving osv. samma koncept som den andra (som nu är såld).

Övrigt så har jag nu börjat sätta ihop nästa TS där jag byggt om lådan till 5-växlad (tråden om krympdrevet). Ari, behöver du tips om växellådsuppgraderingen så återkom.
Den som jag håller på med nu har också någorlunda samma koncept på utseendet som de andra men är helgul och sidopaneler från den skrotade RM80 som jag plockade motorn från. Bild kommer väl när den är klar om någon undrar hur den kommer att se ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"hajjade till lite", eller vad man säger, trodde de va en ren enduro, dvs inget ombyggt. skitsnyggt bygge. synd bara att 80cc är lite jobbiga vad det gäller varvet och styrkan <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, 80cc crossmotorerna har all effekt på toppvarv, men eftersom dessa Suzuki småttingar har variabel avgasport så finns det faktiskt lite drag i de lägre registren också om än så lite...
Hur som helst hur kul som helst, enligt uppgift så har dessa motorer en bit över 20hk och den påminner mycket i karaktären om en av mina gamla YZ125 enduro från sent -80 tal/tidigt -90 tal så jag är inte helt främmande vid att köra på växlarna och det fungerar bra i detta "formatet": Hyffsat lätt och smidig moppe med en varvvillig liten 80cc.

Ingen moppe motor, men efter att man kört några varv med denna så har leendet svårt att lägga sig när flåset hämtat sig (man är ingen ungdom längre...) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar