


lite "polerade" kanaler och avsvarvad kjol 7mm <!-- </EdIndex> --></div>
Det lät omständigt så jag filade lite tillMats T skrev:Vad har Cylindern för duration ?
Ser ut som avgasporten på bilden är hög,men lite svårt att avgöra.
Har du ökat durationen på överströmmarna eller bara kanalerna från blocket.
Hur ser insugs kanalen ut, cylindriskt hela vägen mot loppet eller ?
Ska du använda aktivt avgas system ?
Orginal topplock eller modifierat?
Svar på det så ska receptet kunna förädlas ytterligare.
![]()
Ska du få något hugg i bitarnaKirre skrev:Det lät omständigt så jag filade lite tillMats T skrev:Vad har Cylindern för duration ?
Ser ut som avgasporten på bilden är hög,men lite svårt att avgöra.
Har du ökat durationen på överströmmarna eller bara kanalerna från blocket.
Hur ser insugs kanalen ut, cylindriskt hela vägen mot loppet eller ?
Ska du använda aktivt avgas system ?
Orginal topplock eller modifierat?
Svar på det så ska receptet kunna förädlas ytterligare.
![]()
GradskivaKirre skrev:Skulle gärna räkna ut durations tider och mäta med gradskiva men vet ej hu jag skall göra.
Ex var skall jag utgå ifrånnär jag mäter med gradskivan?
Försökte ta hem beräkningsprogramet härom dagen men det gick åt hel...e
så försök förklara för mig hur man skall göra på rätt sätt.
JAG VILL FÅ BRA FART I BITARNA!
Jag tackar och bugar för en kanon bra förklaring, även för gradskivan.Mats T skrev:GradskivaKirre skrev:Skulle gärna räkna ut durations tider och mäta med gradskiva men vet ej hu jag skall göra.
Ex var skall jag utgå ifrånnär jag mäter med gradskivan?
Försökte ta hem beräkningsprogramet härom dagen men det gick åt hel...e
så försök förklara för mig hur man skall göra på rätt sätt.
JAG VILL FÅ BRA FART I BITARNA!
http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm
Sätt fast gradskivan på vevaxeln på lämpligt vis,böj till en ståltråd som visare, skruvas fast på lämpligt ställe på motorn nära gradskivan.
Tryck ner kolven i botten läge med tummen,när du har tryck på kolven så står den absolut längst ner.
Böj till ståltråds visaren på 0 på gradskivan.Obs noga !!
1-2 grader är mycket i vissa fall.
Stoppa i ett tunt bladmått i utblåset som kolven går upp mot och nudda.
Lättare och se när kolven stängt avagasporten.
Nu när du snurrat upp kolven mot bladmåttet så läser du av gradskivan
och tar det x2.(Kolven går förbi 2 vändor på 360 grader)
Då har du avgas durationen !!!
Vad som är lämpligt beror på vad du ska använda moppen till.
Finns massor på det om du söker på nätet.
Men kom i håg att superhöga durationer ger bra effekt under en grisblink.(och ger inte alltid den ballaste moppen)
på 12000-16000 RPM.Men moppen ska orka ta sig dit genom växlarna också.Så med mycket växlar går det att få mycket pullver.
Så allt är en kompromiss beroende på växlar och karaktär på motorn du bygger.
Men att återge "Vässa moppe på riktigt" så här på några rader är omöjligt !!
Finns flera böker i ämnet,skaffa och läs på !!
![]()
Höja toppfarten 15 km/h !!Kirre skrev:Jag tackar och bugar för en kanon bra förklaring, även för gradskivan.Mats T skrev:GradskivaKirre skrev:Skulle gärna räkna ut durations tider och mäta med gradskiva men vet ej hu jag skall göra.
Ex var skall jag utgå ifrånnär jag mäter med gradskivan?
Försökte ta hem beräkningsprogramet härom dagen men det gick åt hel...e
så försök förklara för mig hur man skall göra på rätt sätt.
JAG VILL FÅ BRA FART I BITARNA!
http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm
Sätt fast gradskivan på vevaxeln på lämpligt vis,böj till en ståltråd som visare, skruvas fast på lämpligt ställe på motorn nära gradskivan.
Tryck ner kolven i botten läge med tummen,när du har tryck på kolven så står den absolut längst ner.
Böj till ståltråds visaren på 0 på gradskivan.Obs noga !!
1-2 grader är mycket i vissa fall.
Stoppa i ett tunt bladmått i utblåset som kolven går upp mot och nudda.
Lättare och se när kolven stängt avagasporten.
Nu när du snurrat upp kolven mot bladmåttet så läser du av gradskivan
och tar det x2.(Kolven går förbi 2 vändor på 360 grader)
Då har du avgas durationen !!!
Vad som är lämpligt beror på vad du ska använda moppen till.
Finns massor på det om du söker på nätet.
Men kom i håg att superhöga durationer ger bra effekt under en grisblink.(och ger inte alltid den ballaste moppen)
på 12000-16000 RPM.Men moppen ska orka ta sig dit genom växlarna också.Så med mycket växlar går det att få mycket pullver.
Så allt är en kompromiss beroende på växlar och karaktär på motorn du bygger.
Men att återge "Vässa moppe på riktigt" så här på några rader är omöjligt !!
Finns flera böker i ämnet,skaffa och läs på !!
![]()
Bara en "liten" sak, cylindern kommer att sitta på en 2-vxl motor med 12mm förgasare och utan avstämt rör (kortad krök om det rekomenderas fixsas omgående, hur mycket skall tas bort) och med original topp.
Jag är ute efter en motor som är råstark med ett gott bottenvrid men vill ju även höja toppfarten "lite" ca 15km/h.
Vad bör avgasdurationen hamna på?
Conrad Engström skrev:Han Mats T åker med tvåpetade 104 km/tim
Jag har filat en fyrpet Puch nu under ett par dagar. Jag har höjt cylindern 5 mm och höjt utblåset dessutin 4 mm på det . För att kompensera insuget har jag en "lucka" på ca 10 mm. Nytt förbränningsrum som går ner i cylindern med en klämmspalt på 0, 54 mm. Insugningsrör och förgasare 17 mm Beräknad för 9000 varv. Dessutom blir det Kokusan tändning.
Mins inte tiderna. Motorn är inte min.