Kan denna funka?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
Mats T skrev:
Föresten kanske Mecano är bortglömd i dag bland alla datorer och spel :D :D :D
Nejdå! Har en låda med mecano liggandes någonstans! :wink:
Ja du ser !!
Det brukar bli skruvarklåda grabbar när man haft en sådan !!

COOOLT :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Jag tror att vi missförstår varandra lite Mats T,
det jag svarvade bort i toppen på cylindern kompenserade jag med att höja den med en alu fläns och 2 st packningar som blev totalt 3mm.

Det du skrev om toppen "planingen" var intressant.
Verktyget? består det av 4 pinnar som kan justeras exentriskt? just för att kunna få upp den i svarven.
Eller låser du fast den på annat vis?

Angående tändningen så har den nog stått helt åt helvete fel :oops:
Okej !

Då är du på orginal kompression i så fall då, bra !!

Såg bara skumt ut på den ytan du svaravat av upptill.
På bilden ser det ut som du har lagt på en rund aluminium distans där.


Har du kört den ??
Om tändningen är rätt och du har dom durationerna så ska effekten märkas en del på toppvarv i vart fall, om du har rätt drevning och orkar varva,och den ska gå fortare,annars är det något fel .

Men för att få styrka på botten vilket är knepigt på en 2 stroker.
När man samtidigt flyttar upp registret genom att öka vartalet så blir det lite av att gå åt två håll i ett vägskäl typ.

Då finns det två enkla vägar att gå, mer volym i motorn eller mer kompression vilket bidrar till till ett bättre bottenregister tveklöst.

En rund platta med bra tjocklek på matrialet och som har samma dening som toppen.Och som du säger med distanser så du kommer ut från flänsarna,gänga sedan i toppen. jag brukar gänga M8 ,och ha en liten hylsa som jag stoppar dit så glappet försvinner mellan M6 och M8 gängan.Viktigt om du kör klämspalt vid senare tillfälle

OBS !!

Svarva dom till exakt samma längt !!

Fixa tändningen då också !!


Mats <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Mecanolåda fins på Teknikhistoriska i Köping. Den fick jag 1954.

Om man slipar ner en orginaltopp, kan man svarva tätningsring på cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Min Mecanolåda fins på Teknikhistoriska i Köping. Den fick jag 1954.

Om man slipar ner en orginaltopp, kan man svarva tätningsring på cylindern.
Och vad gör den där då ?
Bevarad till eftervärlden kanske !
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick inte mekano när jag var liten (tydligen för dyrt) så pappa asade hem gamla maskin delar från jobbet (när jag var mellan 5-10år) som jag fick skruva i sär med hjälp pappas bacho låda :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:
Conrad Engström skrev:Min Mecanolåda fins på Teknikhistoriska i Köping. Den fick jag 1954.

Om man slipar ner en orginaltopp, kan man svarva tätningsring på cylindern.
Och vad gör den där då ?
Bevarad till eftervärlden kanske !
:wink:
Mitt och grabbarnas skruvande, har flyttat till en annan nivå. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Letade reda på en ny cylinder att fila lite i, tyckte den passade bra för det är ju nummer 2 i ordningen :lol:
Bild
Bild
Bild
Denna gången har jag en plan och inte bara filar lite här och där :shock:
Så nu ska det mätas igen! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta kan inte vara bra :shock: , jag har kört med en vänstra hela tiden
Bild
det borde vara ganska stor skillnad på kompretionen <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Detta kan inte vara bra :shock: , jag har kört med en vänstra hela tiden
Bild
det borde vara ganska stor skillnad på kompretionen
OOOPS !!

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NU FUNKADE DET!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Det var kul men kallt
Receptet lyder
Avgas 138grader
Spol 100grader
Insug 134grader
Och cylindern höjd och avplanad 1,6mm
12mm förgasare <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:NU FUNKADE DET!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Det var kul men kallt
Receptet lyder
Avgas 138grader
Spol 100grader
Insug 134grader
Och cylindern höjd och avplanad 1,6mm
12mm förgasare


Vart det önskad karaktär med vettigt bottenregister och lite ettrigare toppfart och varv ?

:D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:
Kirre skrev:NU FUNKADE DET!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Det var kul men kallt
Receptet lyder
Avgas 138grader
Spol 100grader
Insug 134grader
Och cylindern höjd och avplanad 1,6mm
12mm förgasare


Vart det önskad karaktär med vettigt bottenregister och lite ettrigare toppfart och varv ?

:D


japp japp och jjjjjaaaaaaaaapp :lol:
hon var riktigt trevlig att köra, ska ändra lite på drevning sen får det
vara bra
rapp på gasen ev ändra nålen lite så hon får lite mer soppa <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu börjar ju tankarna snurra
Vilken borde gå bäst med samma förgasare, min cylle eller en trehalva? <!-- </EdIndex> --></div>
Vegge
Inlägg: 186
Blev medlem: 04 okt 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Inlägg av Vegge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skulle kunna ha högre spol på den om du orkar prova. Men spol är ju lite känsligt att fila på. :)

Med liknande tider på avgas och insug hade jag runt 120 i spol på min vintermoppe.
Ork nog att köra djupsnö i motionsspår och varvade 8500 vid 65km/h på 3an. Det var en väldigt trevlig maskin faktiskt. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Nu börjar ju tankarna snurra
Vilken borde gå bäst med samma förgasare, min cylle eller en trehalva?
om du hitar en gammal trehalva så bör den gå bättre.
efter att titta på bilderna så gissar jag att en gmaml trehalva ger 5 km mer toppfart och minst lika bra men troligen lite bättre bottendrag.
jofrab trehalva ser mer ettrig ut när man tittar på den.
jag har dock inte mätt några tider på någon av dom.
dom nytillverkade som söljs nu har jag inte synat så dom har jag ingen åsikt om.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar