Får ej igång Puch maxi
Får ej igång Puch maxi
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har problem med min Puch Maxi årsmodell 69.
Jag har bytt tändspole, brytare, kondensator, tändstift.
Den startar ej. Har gnista och kompression.
Tändförställningen är ställd någon mm på svänghjulet innan ÖD.
Jag får in ett 0,4 mm bladmått mellan svänghjul och tändspole.
Brytarna cirka 0,4 mm, tändstiftet 0,5 mm.
Vad kan vara fel, inte ens på startgas går den. Alltså spruta startgas rakt in i insuget t o m. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har bytt tändspole, brytare, kondensator, tändstift.
Den startar ej. Har gnista och kompression.
Tändförställningen är ställd någon mm på svänghjulet innan ÖD.
Jag får in ett 0,4 mm bladmått mellan svänghjul och tändspole.
Brytarna cirka 0,4 mm, tändstiftet 0,5 mm.
Vad kan vara fel, inte ens på startgas går den. Alltså spruta startgas rakt in i insuget t o m. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick inte igån min Maxi heller, tampade runt kvarteret till jag tröttna
Gav bort den på Mellsta, han som fick den sa att den saknade lite delar
Hjul, motor, skärmar, styre mm, men va fan en riktig moppe (sachs) går ju utan dom detaljerna <!-- </EdIndex> --></div>
Gav bort den på Mellsta, han som fick den sa att den saknade lite delar
Hjul, motor, skärmar, styre mm, men va fan en riktig moppe (sachs) går ju utan dom detaljerna <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur vet du att du har gnista? Eftersom kompresionstrycket med stiftet monterat ökar kravet på tändspänningen ca 10 gg så får man antingen ansluta en tändinställningslampa och se om den blinkar när man kickar eller justera stiftets elektrodavstånd till minst 5 mm och testa med jordat stift i det fria och kolla gnistans färg för att veta om man har gnista. En dålig tändspole får intert överslag när motståndet ökar även om den fungerar vid lägre motstånd... Om du slår en tesked bensin i tändstiftshålet och monterar stift igen så skall motorn i alla fall tända när du kockar även om packboxarna är totalt slut. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har provat dra ut tändstiftet till minst 0,6 mm och där är fortfarande gnista.
Provat att slå i en liten skvätt en tesked kanske max bensin i cylindern men det enda som egentligen händer är att tändstiftet blir surt.
Jag skall hämta min tändinställningslampa och prova om den verkligen pulserar när tändstiftet sitter på plats.
Har även kontrollerat att tändningen står korrekt. Har även provat att flytta tändplattan något för att ändra tändpunkten utan resultat.
Sedan återstår väl bara att byta packboxarna och lagren. <!-- </EdIndex> --></div>
Provat att slå i en liten skvätt en tesked kanske max bensin i cylindern men det enda som egentligen händer är att tändstiftet blir surt.
Jag skall hämta min tändinställningslampa och prova om den verkligen pulserar när tändstiftet sitter på plats.
Har även kontrollerat att tändningen står korrekt. Har även provat att flytta tändplattan något för att ändra tändpunkten utan resultat.
Sedan återstår väl bara att byta packboxarna och lagren. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag demonterat motorn.
Packboxarna känns väldigt hårda så jag tror problemet är funnet.
En fundering, de packboxar som säljes i sats för mellan 60-100 kr är de bra. Jag tycker det verkar lite billigt.
När man köper packboxar till annat på t.ex. Kulan Syd kostar varje packbox ungefär vad denna sats kostar.
Samma fundering gäller lagren, kan man köpa dessa lager.
Är rädd att det är Kinaskit.
Som svar kan jag säga att tändstiftet inte blev surt. <!-- </EdIndex> --></div>
Packboxarna känns väldigt hårda så jag tror problemet är funnet.
En fundering, de packboxar som säljes i sats för mellan 60-100 kr är de bra. Jag tycker det verkar lite billigt.
När man köper packboxar till annat på t.ex. Kulan Syd kostar varje packbox ungefär vad denna sats kostar.
Samma fundering gäller lagren, kan man köpa dessa lager.
Är rädd att det är Kinaskit.
Som svar kan jag säga att tändstiftet inte blev surt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har dom som kostar runt en hundring som packningarna i mina motorer, fungerar. kör med original helt igenom, och dom funkar, står ute 90% av året i regn. även kört med dom på 70cc, och den motorn lever fortfarande
angående lagrarna så är det standard lager du kan gå in på random ställen som säljer skf lager och köpa direkt över disk, inga speciella lager.
och tror dom heter
SKF 6203 C3
6203 ZNR
bäst är ju att ta med de gamla lagrerna och visa. 3 st 6203 c3 vet jag att det är, det sista har en ring i sig, och där varierar namnet på dom på olika fabrikat, men 6203 heter dom alltid + sista namnet som beskriver ringen
men skulle inte tumma på lager, går att köpa, tror dock jag har märket FAG i en av mina motorer, inga klagomål. alla fyra för ungefär 100 kr, men när skf säljs för 100 kr styck <!-- </EdIndex> --></div>
angående lagrarna så är det standard lager du kan gå in på random ställen som säljer skf lager och köpa direkt över disk, inga speciella lager.
och tror dom heter
SKF 6203 C3
6203 ZNR
bäst är ju att ta med de gamla lagrerna och visa. 3 st 6203 c3 vet jag att det är, det sista har en ring i sig, och där varierar namnet på dom på olika fabrikat, men 6203 heter dom alltid + sista namnet som beskriver ringen
men skulle inte tumma på lager, går att köpa, tror dock jag har märket FAG i en av mina motorer, inga klagomål. alla fyra för ungefär 100 kr, men när skf säljs för 100 kr styck <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag bytt de tre packboxarna och 4 kullager samt satt ihop motorn. Det har blivit mycket bättre sug i insuget nu när man drar runt motorn. Jag återkommer när jag gjort startförsök. Ej helt färdig ännu.
De gamla packboxarna var väldigt hårda så de kan inte ha tätat speciellt mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
De gamla packboxarna var väldigt hårda så de kan inte ha tätat speciellt mycket. <!-- </EdIndex> --></div>