Två millivolt !!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Den grå kabeln kan du inte mäta separat då den spolen saknar polskor och alstrar istället EMK från den gula kabeln via induktion.

Dom står så att säga i förbindelse med varandra endast med ett magnetfält.
EMK= Elektromotorisk kraft. Fins bara i batterier, enligt min skola. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

par_christensson skrev:Hej.
I 1500 rpm ger den gröna 2V (bromsljus) obelastat. Med lampa ger den
bara 1,5V i samma varvtal. Vilket knappt gör att lampa knappt glöder. Jag tror inte att det kommer synas när jag bromsar. Fran och baklampa tror jag fungerar bra nu.
/
Pär
Det låter som spolen skulle vara drabbad av en inre kortslutning... :roll:

Conrad,
Jag använde uttrycket för att visa på en aktiv elektrisk kraft :) <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du säker på att du inte skadat någon kabel? Jag tänkte mig inte för när jag monterade min förra platta och vände på genomföringen vid motorn - och fick alltså tändkabeln innerst. När jag sedan monterade den inre fläktkåpan fick det till följd att jag skadade en av kablarna. Lyset var naturligtvis skitkass och svagt. Gnällde dessutom på Björn på PV som lovade mig en ny platta på direkten. Upptäckte sedan felet när jag skulle ta av tändplattan för att lämna tillbaka den. Ytterst pinsamt. :oops: :oops: Av detta lärde jag mig följande, på nya plattor ligger inte kablarna lika fint tillrättalagda som på beggade där de fått en perfekt passform med åren och man måste därför vara observant på att få dit dem rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
par_christensson

Inlägg av par_christensson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Jag är givetvis inte helt säker, men ganska.
Hur många volt ger era mopeder vid olika varvtal?
/
Pär <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Humhum....Kan inte påstå att jag någonsin ägnat det en tanke. När moppen startar och ljuset funkar som det ska, då är det klart. Och det är ju ganska enkelt att komma fram till detta med lite bondförstånd, man kan koppla lite parallellkablar och testa sig fram, oftast är det dålig jord, kabelbrott eller något ditåt som spökar. I värsta fall byter man tändsystemet och ser om det bli någon skillnad.... Numera vet man exakt hur plattan med brytarna ska ställas för bra effekt, jag gör det med ögonmått varje gång och det är sällan det blir fel. Kan tänka mig att vissa fryner på näsan och andra nickar instämmande åt dessa fakta.... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

60 cc skrev:Humhum....Kan inte påstå att jag någonsin ägnat det en tanke. När moppen startar och ljuset funkar som det ska, då är det klart. Och det är ju ganska enkelt att komma fram till detta med lite bondförstånd, man kan koppla lite parallellkablar och testa sig fram, oftast är det dålig jord, kabelbrott eller något ditåt som spökar. I värsta fall byter man tändsystemet och ser om det bli någon skillnad.... Numera vet man exakt hur plattan med brytarna ska ställas för bra effekt, jag gör det med ögonmått varje gång och det är sällan det blir fel. Kan tänka mig att vissa fryner på näsan och andra nickar instämmande åt dessa fakta....
Jag använder också ögonmått, men det måste kalbreras ibland. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar