Mera trim, Zündapp (portning av Athena)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Mera trim, Zündapp (portning av Athena)

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Har en CS och har en tid åkt 3växlat med setupen:
• Oportad Eurocylindro (samma som Athena). Match-portad mot vevhus.
• Rundvev.
• 24mm Mikuni med högflödesfilter och 24mm insug
• Expansionskammare av köpemodell
• Brytartändning med filade hål ställd på så mycket förtändning som möjligt.

Bild
Klickbar

Åker man 3växlat är ju en stark botten/mellanregister nödvändigt då steget mellan 2-3 är enormt. En spetsig högeffektkaraktär har ju därför varit omöjligt.
Nu har jag skaffat en 5växlad motor så nu kan det bli mer trim :twisted: .
Användingsområden för moppen är vardagsåkning, åkning med klubben samt mopperallyn. = Det skall vara körbart så ren dragracingspec är inte aktuellt.

På listan står ett Kokusan brytarlöst men jag är även sugen på en portning.
Finns ju att köpa färdigt eller att man lämnar sin cylle till typ Agge men det är inte billigt o samtidigt är jag lite nyfiken vad man kan göra själv.
-Själv är bäste dräng som det heter :)

Har tillgång till allehanda fräsar, svarvar, roterande filar osv.

Verkar ju finnas ganska mycket kunskap här så jag hoppas ni kan delge erfarenheter, tips, trix och kanske t.o.m bilder.

mvh Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova att höja cyl så du får 130 grader på spolportarna
Avgas höjs till 190 grader o breddas i överkant till 30mm
inte för små radier i hörnorna.
Toppen svarvas så den sticker ner i cyllen för att få rätt
sqisch .
Avgas.http://www.underdogsracing.com/fospipe.html inte så
liten strypning som prog föreslår, är till vatten kylda motorer.
Tändningen brukar funka bäst runt 18-20 grader.
Forums trådar att läsa:http://www.pit-lane.biz/t117-gp125-all- ... t-1-locked
http://www.pit-lane.biz/t3173-gp125-all-that-you-wanted-to-know-on-aprilia-rsa-125-and-more-by-mr-jan-thiel-and-mr-frits-overmars-part-2

Första delen är en del på Franska men slutet är på Engelska. <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för ditt svar!
Skunkworkz skrev:Prova att höja cyl så du får 130 grader på spolportarna
Vad kan det handla om i mm under cylindern?
Skunkworkz skrev:Avgas höjs till 190 grader o breddas i överkant till 30mm
inte för små radier i hörnorna.
Hur spetsig i karaktären blir den av 190°? Vill minnas att avgasporten ligger på 170° oportat.
Skunkworkz skrev:Toppen svarvas så den sticker ner i cyllen för att få rätt
sqisch .
För att kompensera det man har lyft i nederkant?
Rätt squish? hur vet man det?
Skunkworkz skrev:Avgas.http://www.underdogsracing.com/fospipe.html inte så
liten strypning som prog föreslår, är till vatten kylda motorer.
Du menar Dtailrestrictor måttet på pipan?
Skunkworkz skrev:Tändningen brukar funka bäst runt 18-20 grader.
Har inte mätt i ° ännu utan bara kollat i mm innan ÖDP. 2mm skall det tydligen vara original men det lyckades jag inte få till utan att fila i plattan.
Uh vilket jobbigt forum.....massor med prylar som rör sig....allmänt rörigt.

mvh Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jons cyckla i stället. Fast kedjan kan ju hoppa. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jons cyckla i stället. Fast kedjan kan ju hoppa. :roll:
Va :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonTe-Zündapp skrev:
Conrad Engström skrev:Jons cyckla i stället. Fast kedjan kan ju hoppa. :roll:
Va :?:
Välkommen till forumet, du verkar ny här och du har bara råkat ut för en invigningsrit.
Bry dig inte om den där gubben, han har en variant av torrets syndrom fast det påverkar hans fingrar så när han läser något som han inte tycker om så måste han ordbajsa lite :)

Vill du bevara squishbandet som det är innan cylinderlyftet så mät upp avståndet mellan kolv och topp i TDC med lite modelllera. Av med toppen och sätt lite modellera på kolven och på med toppen och dra runt försiktigt, av med toppen och mät höjden på den tillplattade leran å vips har du avståndet. A.graham Bell anger att avstånd borde vara 0.5-0.7mm och medelväg på bandets bredd 50% av cylinderborr. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jonTe- Zyndapp han tyckte det var, massor med prylar som rör sig. Och då menade jag att det var mindre med prylar på en Cyckel.
Problemet var att jag skrev fel namn.
Att blyfot har ett horn i sidan på mig är en annan sak. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var vänlig o välj dina ord du Blyfot! såna anklagelser som du hävde ur dig mot conrad accepteras inte här. så attityd skapar dålig stämning för oss alla!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
blyfot skrev: Välkommen till forumet, du verkar ny här och du har bara råkat ut för en invigningsrit.
Bry dig inte om den där gubben, han har en variant av torrets syndrom fast det påverkar hans fingrar så när han läser något som han inte tycker om så måste han ordbajsa lite :)
Tack :) Ja jag är ganska ny men forumet verkar rätt vettigt, har letet efter något bra länge.
Tar väl ett tag att lära känna alla profiler dock.... :wink:
blyfot skrev: Vill du bevara squishbandet som det är innan cylinderlyftet så mät upp avståndet mellan kolv och topp i TDC med lite modelllera. Av med toppen och sätt lite modellera på kolven och på med toppen och dra runt försiktigt, av med toppen och mät höjden på den tillplattade leran å vips har du avståndet. A.graham Bell anger att avstånd borde vara 0.5-0.7mm och medelväg på bandets bredd 50% av cylinderborr.
Smart med leran....varför kapar man inte bara ner cylindern i motsvarande höjd som man har höjt i nederkant? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:jonTe- Zyndapp han tyckte det var, massor med prylar som rör sig. Och då menade jag att det var mindre med prylar på en Cyckel.
Jag menade att foumet som Skunkworkz länkade till vara rörigt, inte mopeden/motorn i sig.
Har mekat rätt mycket bil och då är mopeder rena drömmen :)

mvh Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:jonTe- Zyndapp han tyckte det var, massor med prylar som rör sig. Och då menade jag att det var mindre med prylar på en Cyckel.
Jag menade att foumet som Skunkworkz länkade till vara rörigt, inte mopeden/motorn i sig.
Har mekat rätt mycket bil och då är mopeder rena drömmen :)

mvh Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonTe-Zündapp skrev:
Conrad Engström skrev:jonTe- Zyndapp han tyckte det var, massor med prylar som rör sig. Och då menade jag att det var mindre med prylar på en Cyckel.
Jag menade att foumet som Skunkworkz länkade till vara rörigt, inte mopeden/motorn i sig.
Har mekat rätt mycket bil och då är mopeder rena drömmen :)

mvh Jonas
OK <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonTe-Zündapp skrev:
Conrad Engström skrev:jonTe- Zyndapp han tyckte det var, massor med prylar som rör sig. Och då menade jag att det var mindre med prylar på en Cyckel.
Jag menade att foumet som Skunkworkz länkade till vara rörigt, inte mopeden/motorn i sig.
Har mekat rätt mycket bil och då är mopeder rena drömmen :)

mvh Jonas
OK <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonTe-Zündapp skrev:
Conrad Engström skrev:jonTe- Zyndapp han tyckte det var, massor med prylar som rör sig. Och då menade jag att det var mindre med prylar på en Cyckel.
Jag menade att foumet som Skunkworkz länkade till vara rörigt, inte mopeden/motorn i sig.
Har mekat rätt mycket bil och då är mopeder rena drömmen :)

mvh Jonas
OK <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonTe-Zündapp skrev:
Conrad Engström skrev:jonTe- Zyndapp han tyckte det var, massor med prylar som rör sig. Och då menade jag att det var mindre med prylar på en Cyckel.
Jag menade att foumet som Skunkworkz länkade till vara rörigt, inte mopeden/motorn i sig.
Har mekat rätt mycket bil och då är mopeder rena drömmen :)

mvh Jonas
<!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar