Vilken hade ni valt?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:
Rexxy skrev:Ingen av dom. Denna;
http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/cylindrar/sachs-7-hk-cylinder-kvalitejofrab-60cc.html

Vad jag kan se av gjutningen av spolkanalerna bör resten av cylindern hålla samma mått.
Den är ju på 60cc
Det är ju olagligt att åka trimmat :roll:
Så med andra ord lutar det åt den på 50cc
Tycker absolut att du ska välja 60cc det är ju trimmat vilket fall men du får en ökad råstycka till uppförsbackarna sen håller man ju själv reda på farten med hjälp av gashandtaget. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga problem med styrkan och att ta uppförsbackar med 50cc trimmet.
Kirre, välj den cc du känner för själv. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Kirre

Inlägg av Kirre »

Raketsport skrev:Inga problem med styrkan och att ta uppförsbackar med 50cc trimmet.
Kirre, välj den cc du känner för själv.
Jag har ju en filad original idag och tycker ju att den är stark så ALLT borde ju bli bättre :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men ska man väl trimma kan man slå till på större direkt. Trim som trim, oavsett storlek.

För när man väl börjat trimma blir det oftast svårt att sluta. Så om du köper en 50cc nu, kanske du bli sugen på en 60cc om några månader. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Rexxy skrev:Men ska man väl trimma kan man slå till på större direkt. Trim som trim, oavsett storlek.

För när man väl börjat trimma blir det oftast svårt att sluta. Så om du köper en 50cc nu, kanske du bli sugen på en 60cc om några månader.
Jag håller med Rexxy, sen satt jag och läste i nya moped tidningen som kom
i brevlådan i fredags, där finns en artikel med rubriken "Max 75 knyck"
där dom interjuvar en pensionerad polisman.

citat
Det förekom att någon friskus med fartiver monterat 70cc sats och då kunde
vi inte konfiskera cylinder och kolv ty enligt reglementet så var det nu
plötsligt en lätt MC som då uppenbarligen framfördes utan registrering och
körkort

Slut citat

Om denna regel gäller fortfarande vet jag inte men om så är fallet så får
du behålla 60cc cylindern i fall lagens långa arm tar dig, 50cc blir du av med
och det är ju trist att bli av med saker man köpt för sina surt förvärvade pengar <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dom konfiskerade i alla fall min 60cc borrade treochenhalva. däremot hörde jag att dom fick lämna tillbaka en KS100 motor som dom plockat av en mamba! för motorn i sig var otrimmad. förgasaren var utbytt så den inte var orginal KS100, så den kunde dom konfiskera.

så KKR-motorer från tyskland kan det kanske gå att ta en diskusion om.
men ev. kryphål med 70cc cylindrar är nog tilltäpta.

däremot tycker jag att man ska respektera dom som tycker att dom vill hålla sig under 50cc.
det går väl alltid att bygga en moppe till?

liten annekdot i sammanhanget:
jag hade en orginal 4,3hk med 38borr, och dellorto 19UA i slutet på 70-talet.
väl injusterad med en totalt ovetenskapligt slöjdad pipa. den åkte jag ifrån en 70cc dappe där killen bara hade monterat och ställt tändning efter insruktion, om en det. och vi tävlade alltid både uppför, utför, och på plan väg. skulle man skryta om att man åkt ifrån mågon skulle det vara i alla tre lägena.
nåt halvår senare så hade killen bytt bort dappen(mustang cobra för att vara noga) mot en compact och monterat ett 60cc kit, och ville ha revanch.
men resulttet blev det samma. 3-0 till schs 4,3 hk.
och alla som varit i ängelsberg vet att är det nåt vi har så är det uppförsbackar.
det skall dock påpekas att på den tiden fanns det 70cc till zyndapp utan boosterkanaler. vad dom skulle ge för effekt vet jag inte, men förmodligen skulle dom ge mer än 4,3.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul historia! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en sk 4,3hk (4pet)uppborrad till 42mm , och visst går den bra ca 75km/h men inte chans att jag hänger på en 70cc dappe <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där får du väl inte säga här staff_italiamac_fastidioso.gif du får göra lite så här istället ---> :såstoor:
  • :wink:
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det borde inte jag gjort heller. vad som var felet där vet jag inte.
men det måste ha funnits mer att hämta i den dappen.
jag hade också 4pet på den och rejält drevat 34ev 32 bak på ett 17 tum hjul
och med all säkerhet 14 fram. så jag borde inte åkt ifrån honom uppför.
dock åkte han med ljuddämpare men jag har ingen aning om vilken modell.

men historien är sann även om ni tvivlar. och enda mätning av hastigheten på den motorn är senare när den satt på en compactram med 14/26 i drevning. då gjorde den 85 efter en amazonmätare och dom var ju ökända för att vara hemska glädjemätare.
jag sa alltid att den gjorde 70 men alla andra som sa att deras moppar gjorde 70 blev frånåkta.

sensmoralen är i alla fall att det lönar sig att justera in mopparna så dom går bäst. oavsett vilket värde på tändinställning man får eller hur länge man får simma i det berömda munstycksträsket.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han hade väl gjort klassikern som det var på min första Zündapp, en 70cc med kort vevstake och en kolv för lång vevstake, den gick inte heller så fort. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Skriv svar