Tänkte slänga upp ett litet miniprojekt som visar mitt senaste mopedfynd en Fram-King 1958.
Bor i ett villaområde och har en granne som är 89 år, vid något tillfälle när jag mekade Zündapp på uppfarten kom han och pratade lite.
Han berättade att han hade en gammal moped ute i sin sommarstuga som han köpte när han var ung. Jag var lite nyfiken och frågade om den men det enda han visste var att det var att den hade Victoriamotor.
Vid ett senare tillfälle frågade jag om den var till salu men han visste inte riktigt och skulle fråga sin son som nu hade tagit över stugan.
För några veckor sedan ringer han och säger:
-Du kan ta den där mopeden
"Ta" frågar jag? Vad skall du ha för den då?
- Nej nej....den skall jag inte ha något för....det är ju punktering på bägge hjulen och den har stått jättelänge.

Tog med gubben o åkte ut o hämtade den en lördag och i "svinhuset" (som han kallade det) stog den.
Dammig som hejsan och ganska patinerad men oskruvad och som jag tror komplett:


Ser ju ganska fin ut men den har blivit "biten" av rost i princip överallt.
På bilderna saknas motorkåporna men dessa fick jag med löst.
Uppstart:
Samma dag som jag fick hem den var jag enormt sugen på att se om den startade.
Motorn satt dock fast.....
Enligt gubben hade han inte kört den sedan slutet av 60talet, dock hade nog hans barnbarn haft igång den för ca 10 år sedan trodde han.
Tur att han hade barnbarn som inte var av samma sort som jag själv när jag var liten som gärna skall brutalköra allt med motor, "köra cross" osv.....
Lyfte på toppen för att se hur illa det var men det såg kanonfint ut. Sprutade lite 5-56, la i en växel och juckade fram-o-tillbaka.
Lossade utan problem och löpte jättefint i cylindern.
Luktade i tanken och det luktade inte bensin utan typ lacknafta?
Hällde ur en röd rörja och fick skölja ett antal ggr innan rostflagor och annat mög slutade komma ut.
Fick även rengöra bensinkranen.
Däcken pumpades och jag fick byta ett ventilgummi på framhjulet men annars tog de luft, bra skit.
Förgasaren behövde även den en rengöring......fick bryta ur trotteln ur förgasaren och allt var belagd med en tjock klenig hinna.
Satte ihop den och gjorde ett par trampanden men helt stendöd.
Kollade gnista....perfekt.
Provade med startgas....startade direkt.
Plockade ner förgasaren igen och provblåste i huvudmunstycket.....helt täppt.
Enda sättet att få ut skiten vara att bränna ur klegget med gasolbrännaren

Ihop igen och den startade direkt

Bevisligen helt original då den är jääääkligt trött....34km/h på GPS:n.
Vad händer nu?
Jag är ingen originalnisse....gillar att putsa på prylar och ännu mer att trimma de.....
I detta fall får jag nog försöka hålla fingrarna och slipstiftet i styr, tror den gör sig bäst helt original och att försöka putsa på den kanske bara förstör patinan?
Dock behöver den nya däck, de är musätna och torrspruckna. Tips på bra däck?
Skulle behöva byta olja i motorn oxo, har förstått att den skall ha rak 20olja, kanske inte det lättaste att hitta.
Sedan slirar den lite på på kopplingen när den är kall, kanske räcker med ny olja ellerså får jag byta lameller. Verkar dock vara lite svårt med delar till Victoria?
Skall montera motorkåporna, få den väl fungerande och bara köra den.
Oj....blev långt detta....hoppas ni orkar läsa och har ni tips o trix om mopeden så delge gärna.
Jag kan inget om modellen eller motorn så information är välkommet!
mvh Jonas
Edit: ändrat årsmodell <!-- </EdIndex> --></div>