Fram-king Nr 43 1958, uthusfynd.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Fram-king Nr 43 1958, uthusfynd.

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Tänkte slänga upp ett litet miniprojekt som visar mitt senaste mopedfynd en Fram-King 1958.
Bor i ett villaområde och har en granne som är 89 år, vid något tillfälle när jag mekade Zündapp på uppfarten kom han och pratade lite.
Han berättade att han hade en gammal moped ute i sin sommarstuga som han köpte när han var ung. Jag var lite nyfiken och frågade om den men det enda han visste var att det var att den hade Victoriamotor.
Vid ett senare tillfälle frågade jag om den var till salu men han visste inte riktigt och skulle fråga sin son som nu hade tagit över stugan.
För några veckor sedan ringer han och säger:
-Du kan ta den där mopeden
"Ta" frågar jag? Vad skall du ha för den då?
- Nej nej....den skall jag inte ha något för....det är ju punktering på bägge hjulen och den har stått jättelänge.
:)

Tog med gubben o åkte ut o hämtade den en lördag och i "svinhuset" (som han kallade det) stog den.
Dammig som hejsan och ganska patinerad men oskruvad och som jag tror komplett:

Bild
Bild

Ser ju ganska fin ut men den har blivit "biten" av rost i princip överallt.
På bilderna saknas motorkåporna men dessa fick jag med löst.



Uppstart:
Samma dag som jag fick hem den var jag enormt sugen på att se om den startade.
Motorn satt dock fast.....
Enligt gubben hade han inte kört den sedan slutet av 60talet, dock hade nog hans barnbarn haft igång den för ca 10 år sedan trodde han.
Tur att han hade barnbarn som inte var av samma sort som jag själv när jag var liten som gärna skall brutalköra allt med motor, "köra cross" osv.....
Lyfte på toppen för att se hur illa det var men det såg kanonfint ut. Sprutade lite 5-56, la i en växel och juckade fram-o-tillbaka.
Lossade utan problem och löpte jättefint i cylindern.

Luktade i tanken och det luktade inte bensin utan typ lacknafta?
Hällde ur en röd rörja och fick skölja ett antal ggr innan rostflagor och annat mög slutade komma ut.
Fick även rengöra bensinkranen.
Däcken pumpades och jag fick byta ett ventilgummi på framhjulet men annars tog de luft, bra skit.

Förgasaren behövde även den en rengöring......fick bryta ur trotteln ur förgasaren och allt var belagd med en tjock klenig hinna.
Satte ihop den och gjorde ett par trampanden men helt stendöd.
Kollade gnista....perfekt.
Provade med startgas....startade direkt.

Plockade ner förgasaren igen och provblåste i huvudmunstycket.....helt täppt.
Enda sättet att få ut skiten vara att bränna ur klegget med gasolbrännaren :shock:
Ihop igen och den startade direkt :D Allting fungerade....t.o.m fram/baklampa!
Bevisligen helt original då den är jääääkligt trött....34km/h på GPS:n.

Vad händer nu?
Jag är ingen originalnisse....gillar att putsa på prylar och ännu mer att trimma de.....
I detta fall får jag nog försöka hålla fingrarna och slipstiftet i styr, tror den gör sig bäst helt original och att försöka putsa på den kanske bara förstör patinan?
Dock behöver den nya däck, de är musätna och torrspruckna. Tips på bra däck?
Skulle behöva byta olja i motorn oxo, har förstått att den skall ha rak 20olja, kanske inte det lättaste att hitta.
Sedan slirar den lite på på kopplingen när den är kall, kanske räcker med ny olja ellerså får jag byta lameller. Verkar dock vara lite svårt med delar till Victoria?
Skall montera motorkåporna, få den väl fungerande och bara köra den.

Oj....blev långt detta....hoppas ni orkar läsa och har ni tips o trix om mopeden så delge gärna.
Jag kan inget om modellen eller motorn så information är välkommet!

mvh Jonas

Edit: ändrat årsmodell <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fan vad häftigt, alltid kul att läsa såna här historier. Jag tror som du att man ska lämna den i det skick den är nu - den gör sej nog bäst så :) <!-- </EdIndex> --></div>
NV 1127
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1471
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt underbar att bara hitta en så fin du kan nog sota ur krök och dämpare och få lite mer fart låt den vara så bara det nödvändiga för att den ska gå. <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hittade en likadan för 8-9 år sedan. Fast den var ommålad på 70-talet. Den toppade 27 km/h och då när man försökte återskapa 15-års känslan igen kändes det bara pinsamt med den hastigheten. Och eftersom jag inte ville skada den, så den såldes vidare ganska omgående till en King-samlare. Idag hade jag nog tänkt annorlunda. Så behåll den som den är, häng upp den på väggen typ
:D Micke <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->supefrän gammelfram, Men en 61:a? njaee.. tror du får backa ett par år till på den. Sitter ingen försäkringsdekal på den? iså fall kan man backa 5 år på den så får man fram försäljningsmånaden tom. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5963
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med, den motorn tillverkades inte ens 1961, det var också året som tramporna försvunnit så köper man en gammal moped med trampor så är det antingen senast en -60 eller en extrem billighets/gubbmoped, de gick att få med tramopor ett tag till.Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->57-58 troligtvis. Se länk. http://www.mo-ped.se/moped/fram58a.htm

Rösebäcken har lameller och om inte så finns det i Tyskland http://www.zweirad-union-mopeds.de/shop/startseite/1/

Fördärva den inte! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
fredric_brodin
Inlägg: 96
Blev medlem: 06 sep 2011, 23:00
Ort: skutskär

Inlägg av fredric_brodin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->grattis !! :)

riktigt sköna moppar att köra enligt min åsikt 8) och tål ju lite om man vill trimma med :roll: ... men jag föredrar orginal . <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1578
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Häftig historia, uppenbart finns "ladugårdsfynden" fortfarande därute.

Håller med dom som förespråkar att du inte renoverar eller ändrar den, den förtjänar att behålla patinan. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:supefrän gammelfram, Men en 61:a? njaee.. tror du får backa ett par år till på den. Sitter ingen försäkringsdekal på den? iså fall kan man backa 5 år på den så får man fram försäljningsmånaden tom. :wink:
Skall kolla, tack för tipset!

HSE skrev:Håller med, den motorn tillverkades inte ens 1961, det var också året som tramporna försvunnit så köper man en gammal moped med trampor så är det antingen senast en -60 eller en extrem billighets/gubbmoped, de gick att få med tramopor ett tag till.Mvh HSE.
Ok, jag har igentligen ingen aning om årsmodellen men försökte goggla mig till det.
Jag hamnade ganska snabbt på Fram sidan (he he) som det länkades till ovan
och det närmaste jag kom där var den svarta/gräddvita 61:an som är på bilden.
Jäkligt dålig kvalite men visst ser det ut som att den har trampor?
Trodde faktiskt oxo först på en 58 men efter att jag pratat med ägaren och han trodde det var tidigt 60tal han köpte den och ihop med bilden ändrade jag mig till en 61:a.


mvh Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den svartvita har ett annat ramutseende under sadeln. Det är "luft mellan bakskärmen på de tidigare om du tittar noga och det är det inte på 61:an. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har missat detta fynd :shock: Men jäklar så snygg :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev en lite sväng på den idag samt att jag monterade motorkåporna.
Ett klart lyft:
Bild
Bild
Bild
Dock hade jag inga gamla spårskruv och fick montera nya otidsenliga sexkantsskruv.
Tips på det? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oj oj vad find. bjuder 1500:- direkt. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt fin med helt perfekt patina! :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar