<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Jag har en scoterett, har dragit ur pluggen för att få lite mer ork.
Tyvär märks det knappt någon skillnad, det är en encarwi förgasare på som är lite filad.
Vad ska jag göra för att få lite mer effekt?
Byta förgasare? Jacka kolven?
Nån som har någon erfarenhet av det?
Hälsningar Kalle. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plana toppen 2,5mm, jacka kolven 1,5mm och bredda utblåset så får du lite mer fart på den. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flintamotorn är ju inte direkt känd för sina stora fartresurser... En större förgasare brukar dock göra skillnad. Ett av problemen här är att motorn sitter på en skoterett - det blir problem med drevningen och kanske även med kylningen om du har otur. Har själv en skoterett utan plugg och 12mm förgasare, lite planad topp, lite karvad i kanaler och utblås. Gör kanske 40-45, men varvar som en tok. Har 15 kugg fram (14 original, 15 är det största som finns att köpa) och bak finns inte mindre att hitta utan då får man göra ett själv. Vad är du ute efter? Bara lite mer ork, eller en fartmaskin som framkallar tunnelseende? Om det är det senare har du valt fel moppe... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt tips är att du plockar bort sidokåporna och skickar dom till mig istället. Då har du lättat din moppe, gör säkert nån km/h
Skämt åsido, som tidigare sagt så är drevningen ett problem, höga varvtal = hög värme, något som skoteretterna inte gillar då kylningen är undermålig.
Men..har du extra sidokåpor är jag spekulant! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte så mycket fart jag är ute efter, utan mera att den orkar lite mer i uppförsbackar. Jag har en pallasförgasare liggande, ska se om det går att få dit den, och om det kan göra något.
Ett problem jag fick med encarwiförgasaren var att om jag ställde munstycket så den inte fyrtaktar när jag gasar fullt är att den inte går när jag släpper av.
Sidokåporna har jag lås på för att minska stöldrisken.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns även 16-kugg om jag minns rätt, men jag kommer inte ihåg vem som har dem. Men vill du ha mer ork i uppförsbackar är det ju fel väg att gå. Har själv satt på 15-kugg men då orkar den inte riktigt hela vägen i värsta backen.
Bristande kylning är ju Scoterettens fiende nr1 och trimmar du blir det inte svalare precis... Har du dessutom en tidig modell (som jag) utan extra gälar och ökenfläkt, då kan det nog bli i hetaste laget. <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle skrev:Ett problem jag fick med encarwiförgasaren var att om jag ställde munstycket så den inte fyrtaktar när jag gasar fullt är att den inte går när jag släpper av.
Sidokåporna har jag lås på för att minska stöldrisken..
Ja, på min verkar det ha varit det ställbara munstycket som ställde till det med tjuvstopp efter en stunds färd. Flintorna verkar gilla fast bättre... Åtminstone med orginalförgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle skrev:Ett problem jag fick med encarwiförgasaren var att om jag ställde munstycket så den inte fyrtaktar när jag gasar fullt är att den inte går när jag släpper av.
Sidokåporna har jag lås på för att minska stöldrisken..
Ja, på min verkar det ha varit det ställbara munstycket som ställde till det med tjuvstopp efter en stunds färd. Flintorna verkar gilla fast bättre... Åtminstone med orginalförgasaren.
Har man ett ställbart gäller det att det går tungt som bara F. .N!!! Annars ställer det om sig av de djävulusiska vibrationerna som får hela skoteretten att darra! Därför funkar fast bättre om man ej kollat det, hade samma problem på min Gulfräser, men det löste jag med lite utdragen fjäder o något sabbade gängor <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har kört med fast munstycke innan, storlek 46, men med pluggen borta ville den inte starta med det så det blev ställbart, ska prova några olika fasta, har upp till 49. <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s skrev:Har man ett ställbart gäller det att det går tungt som bara F. .N!!! Annars ställer det om sig av de djävulusiska vibrationerna som får hela skoteretten att darra! Därför funkar fast bättre om man ej kollat det, hade samma problem på min Gulfräser, men det löste jag med lite utdragen fjäder o något sabbade gängor
Antingen måste ju munstycket gå väldans lätt eller åxå är det ju jävulska vibrationer.. <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s skrev:Har man ett ställbart gäller det att det går tungt som bara F. .N!!! Annars ställer det om sig av de djävulusiska vibrationerna som får hela skoteretten att darra! Därför funkar fast bättre om man ej kollat det, hade samma problem på min Gulfräser, men det löste jag med lite utdragen fjäder o något sabbade gängor
Antingen måste ju munstycket gå väldans lätt eller åxå är det ju jävulska vibrationer..
Ja det är ett nytillverkat skräp munstycke som går alldeles för lätt, nää annat var det förr! <!-- </EdIndex> --></div>