Crescent Compact 2VXL 120cc

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du inte ge dej på att sätta dit en tredje? :mrgreen: Ungefär som i tretti knyck boken. Skulle va grymt kul å se hur den går :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:worship: Fruktansvärt läcker!!! Vill veta och se mer... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
peezee
Kontakt:

Inlägg av peezee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla positiva reaktioner!!!

Här kommer lite fakta om moppen:
2X60cc, gamla 60cc cylindrar varav ett aldrig är kört med.
2X17mm förgasare med fasta munstycken. Kommer nog att sätta dit ställbara.
När ena kolven är i tändläge är den andra nere i botten. En förbränning varje 180 grad.
Drevningen är 15/28 men 15/24 ligger nära till hands att fixa.
Gaswiren är en ombyggd gaswire till snöskoter.
Den går super över hela registret, ett gott bottendrag samt att den rusar fint på fullgas. Här behöver man inte växla i onödan!!! Därav att jag byggde den på en 2VXL motor.

Ett videoklipp kommer när jag får lite tid över... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur bra håller kopplingen då? :P <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gött skit detta!
hur har du fixerat vevaxlarna? med en avdragare? och el systemet ser jag externa spolar, kör du batteri tändning då eller? sepparata elsystem kanske? (antagligen)... <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:worship: Respekt!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
peezee
Kontakt:

Inlägg av peezee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopplingen håller bra på låg och mellanregistret men inte när den rusar men jag tycker inte att det gör så mycket för då slipper drevaxeln gå av, den driver på bra ändå. Någon tredje cylinder blir det inte (tror jag) :roll: . Rent estetiskt så bör den i så fall komma på höger sida och det blir lite svårare att lösa. Kviterierna när jag har byggt detta har varit att det ska gå att plocka isär allt utan problem samt att tändningen inte ska ha något med ett batteri att göra för då blir man alldeles för begränsad. Det får räcka med att bensinen ofta kommer att ta slut!!! Jag har svarvat en fläns mellan vevaxlarna och det största problemet har varit att få allt i balans. Det sitter bara ett svänghjul på motorn som driver tändningen som sitter längst ut på vänster sida. <!-- </EdIndex> --></div>
Hagberg

Inlägg av Hagberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sket frän!
Vart har du kedjeskyddet och tutkåpan? :lol:

Har blästern ätit upp dom?? :P <!-- </EdIndex> --></div>
vihan

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den var cool :D
Inte alls misstänktsamt när polisen kommer förbi xD
Vad toppar den?
Hur har du löst det med växlingen? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur funkar tändningen med ett svänghjul och två tändlägen? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
peezee
Kontakt:

Inlägg av peezee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan vara lite svårt att förklara tekniska beskrivningar men det finns två nockar och två brytare varav en av brytarna och kondensator inte sitter under svänghjulet. Tyvärr har jag inte fotodokumenterat arbetet. Arbetet har tagit lång tid men det beror mest på att jag är småbarnsförälder, annars har det inte varit så svårt, lite fantasi och tillgång till svarv. Jag gjorde några försök med lite andra lösningar än att svarva en fläns och det funkade inte, så tillgång till svarv har varit ett måste. Det finns bara en växellåda så där är det ingen skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en standard 2vxl sachs med påhängare... (vevhus/cyl/fugge sammanfogat via vevaxeladapter)
blir den obehaglig i svängar med den extra sidotyngden? som en vespa..? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
peezee
Kontakt:

Inlägg av peezee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din beskrivning är helt rätt! Men o andra sidan är det den ända vägen. Den extra tyngden är ingen som märks av, det är ingen jättetyngd det handlar om... <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny på sidan och kan bara säga du jävlar vad fränt. det enda i sachsväg som slår detta är trippelmaskinen i tretti knyck. Nu vill vi se detaljbilder på hur du har kopplat ihop maskinerna.

Nymans2013 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo det ser seriöst å snyggt ut! smart att använda blocken med det extra fästörat !
En liten ingående bild hade varit kul tex en på adaptern å dubbelnocken t. brytarna.
Vad blir nästa utmaning..? en trippel hoppas jag för den e riktigt fet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar