<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. Straffpåföljder som domar, böter mm är ett stort lotteri beroende t.ex. var du bor i landet. Annat som spelar in är omständigheterna vid brottstillfället, inget specifikt tillfälle är likt det andra.
2. Det är körkortsmyndigheten dvs. i dag Transportstyrelsen som tar beslut i körkortsärenden. Dom får uppgifter på lagakraftvunna domar och är skyldiga att göra en bedömning om eventuella påföljder på t.ex. körkortet. Även där är det olika var du bor i landet, det råder olika tolkningar på dessa påföljder.
3. Detta att det görs olika bedömningar av myndigheter i landet är känt sedan länge och något bl.a. Riksåklagaren arbetar för att komma till rätta med, ni kan ju läsa detta PM som riktar sig till hur man rättsligt bör bedöma just vad gäller mopeder.
http://www.aklagare.se/PageFiles/3786/2005%2012%20mopeder%20uppdaterad%20september%202011.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
får böta dyrt för trimmad moped
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dom ska inte fungera då man är skyldig att se till att man vet vilka regler som gäller , kan verka fel ... Men det skulle bli väldigt fel om man kunde skylla på nåt sånt <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:(åkte på 96km/h på 70-väg, en sträcka jag trafikerade varje dag, just denna dag så hade dom kvällen innan bytt skyltar från 90km/h till 70km/h, ändrat hastighet alltså, därför hade jag inte reagerat på nya skyltar. Kan säga att ett sånt argument biter inte)
- SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad klassas en trimmad moped som om den överstiger 50cc?
Jag önskar att det ska vara en oreggad lätt mc så de ej får förverka delar men antagligen är det inte så. Hur funkar det med försäkringen om man kör trimmat - för det gör jag självfallet inte. Har inte hunnit köpa trim än. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag önskar att det ska vara en oreggad lätt mc så de ej får förverka delar men antagligen är det inte så. Hur funkar det med försäkringen om man kör trimmat - för det gör jag självfallet inte. Har inte hunnit köpa trim än. <!-- </EdIndex> --></div>
NV 1127