zundapp trim!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
guuthiix7

zundapp trim!

Inlägg av guuthiix7 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!
är en zündapp älskande 15-åring och undrar om någon vet något bra och prisvärt trim (inte för dyrt) eller kanske har något liggande som dom kan sälja för en mindre summa?

När jag hämtade den:
Bild

När jag hämtade den:
Bild

När jag hämtade den:
Bild

Lite senare, far min syns lite på bilden:
Bild

Ännu lite senare, tank m.m på plats:
Bild

fint med varvräknare :wink:
Bild

gamla motorn:
Bild

.....
Bild

Nu typ, har sidokåpor och allt liggande, även tank-emblem på nu :)
Bild

Har renoverat mopeden sen jag var 12 (2010) och har även en mustang mamba :)
tack på förhand/ Karl <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul med lite zündapp!

Trim finns ju i många former till zündapp, jag kan inte alla.
Jag får säga som jag brukar, jag har fastnat för den tyska original 2,9 hästars cylinder,
En Bing 15 passar bra till denna.
Råstark och bra gång, dock inga hissnande toppfarter, 50-60 knyck beroende på drevning givetvis.
Dyker då och då upp på Tradera och givetvis ebay.de , men här får du nog ta hjälp av din pappa att ordna ett konto.
Jag föredrar 4-växlade motorer, lättare att laborera med olika drev. <!-- </EdIndex> --></div>
guuthiix7

Inlägg av guuthiix7 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Kul med lite zündapp!

Trim finns ju i många former till zündapp, jag kan inte alla.
Jag får säga som jag brukar, jag har fastnat för den tyska original 2,9 hästars cylinder,
En Bing 15 passar bra till denna.
Råstark och bra gång, dock inga hissnande toppfarter, 50-60 knyck beroende på drevning givetvis.
Dyker då och då upp på Tradera och givetvis ebay.de , men här får du nog ta hjälp av din pappa att ordna ett konto.
Jag föredrar 4-växlade motorer, lättare att laborera med olika drev.
Hej!
tack för svaret!
min gör runt 65+ nu, har 17mm bing, min cylinder är lite portad i kanalerna och lite överallt av förra ägaren :) tradera är jag inne på flitigt min mor har haft konto där sen 2005 så har blivit en hel del grejer :wink:
köpte mopeden på tradera, åkte 30mil till malmö och hämtade den :wink: motorn som sitter på nu köpte jag där med men stod inte hur många växlar det var och han svarade inte på mail, det var bara 3växlad men det får man väl nöja sig med :wink:
/karl <!-- </EdIndex> --></div>
Fåd

Inlägg av Fåd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns ju 50cc och 70cc Athena cylindrar, sedan finns ju Polini 75cc cylinder och 5hk solfjäder också de tyska 'original' cylindrarna eller vad man ska kalla dom.

så de finns ju lite o välja på :) <!-- </EdIndex> --></div>
guuthiix7

Inlägg av guuthiix7 »

Fåd skrev:det finns ju 50cc och 70cc Athena cylindrar, sedan finns ju Polini 75cc cylinder och 5hk solfjäder också de tyska 'original' cylindrarna eller vad man ska kalla dom.

så de finns ju lite o välja på :)
Tack för svaret!
Har sett dom med men har du/nån nån erfarenhet av athena cylindrarna?
Kanske får duga med min hemmafilade cylinder går ju i runt 65km/h iallafall :wink:
Ha det bra / Karl <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ball moppe, känner igen den. vart håller du hus? (är själv smålänning) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
guuthiix7

Inlägg av guuthiix7 »

Neifelheim skrev:ball moppe, känner igen den. vart håller du hus? (är själv smålänning)
Tack :) jag håller hus i kalmar län, nybro kommun :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->70 cc super term blir man nöjd med sen 24mm förgasare och pvl tändsystem och en portugalpipa vips 100km/h <!-- </EdIndex> --></div>
guuthiix7

Inlägg av guuthiix7 »

cobra karlsson skrev:70 cc super term blir man nöjd med sen 24mm förgasare och pvl tändsystem och en portugalpipa vips 100km/h
Tack för tipset!
Får se hur jag gör och vad ekonomin tillåter :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Sven

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->""Får se hur jag gör och vad ekonomin tillåter ""

Om jag får vara lite tråkig så får du nog kolla vad Pappa tillåter
Tror att det är han som åker dit om det kommer en gubbe med en blå lampa på biltaket och kollar på din moppe..

Kör själv 70cc zundapp men om jag blir tagen så är det jag själv som åker dit inte min far. <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
guuthiix7

Inlägg av guuthiix7 »

Sven skrev:""Får se hur jag gör och vad ekonomin tillåter ""

Om jag får vara lite tråkig så får du nog kolla vad Pappa tillåter
Tror att det är han som åker dit om det kommer en gubbe med en blå lampa på biltaket och kollar på din moppe..

Kör själv 70cc zundapp men om jag blir tagen så är det jag själv som åker dit inte min far.
Ja precis, får nog vara som det är nu då, den går iallafall i 65 km/h pappa körde med trimmad zundapp när det begav sig :wink: och trimmad "stockholmare", men polisen är nog lite strängare idag och vill väl ha bort alla "riktiga" mopeder från vägarna egebtligen :)
/ Karl <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är väl lika illa nu om du åker dit <!-- </EdIndex> --></div>
guuthiix7

Inlägg av guuthiix7 »

cobra karlsson skrev:är väl lika illa nu om du åker dit
Aa är väl tyvärr så men ingen zundapp går väl lagligt orginal äns typ? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->org gör dom på sin höjd 25 -30 kmh <!-- </EdIndex> --></div>
guuthiix7

Inlägg av guuthiix7 »

cobra karlsson skrev:org gör dom på sin höjd 25 -30 kmh
Okej ingen av mina zundappar går i den hastigheten :wink:
Den slöasta av dom 2 går i 40km/h enligt gps och den är typ inget gjort med förrutom bytt cylinder och topp till nåt med större flänsar så det kyler bättre :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar