Det började med en ram till en Zündapp från 1976

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Det började med en ram till en Zündapp från 1976

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag blev vid en ram till en 517 för ett tag sen i byte mot en gaffel som jag hade stående, och bättre en ram med sidokåpor än en gaffel tänkte jag. Men sen visade det sig att det var svårt som fan att få tag på en gaffel igen och då började jag fundera på 125-grejor istället. Japanska då, eftersom jag är snål.

Meningen var att jag skulle bygga en sån där 76:a i lila metallic och med vattenkylt, om inte annat för att slippa böket med lamphus och hundramätare. Men... ähhh, då måste jag ju ha tag i en kromad tank i rätt modell och en massa annat. Ja och så ett vattenkylningskit förstås.

Nej det fick bli nåt annat och nu så... nu är jag på rätt väg känner jag.

Ramen vid reparation av styrstoppet.
Bild

Här tänkte jag fortfarande ha den som vattenkyld 76:a.
Bild

Men så fick jag ju tag i bra hjul. Eller bra och bra, men hyggligt rejäla större grejor.
Bild

Till bak med, men det var bannemej jättedåligt och skall bytas vid tillfälle. Här med en tidigare utrangerad men nu omarbetad sving som jag faktiskt hade tänkt kasta bort för ett tag sen.
Bild

...och en luftkyld Athena 70cc
Bild

Rensat gaffelben med fästen för japansk skärm.
Bild

Ingen svart ram längre, och ingen trist kromad 76-tank.
Bild

Löfbergs Lila
Bild

Kom ungefär så här långt idag, och får väl fortsätta sen till helgen.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bara älskar den tanken! snyggare finns inte slider_cheers.gif ser stiligt ut! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den är skitmysig. Men egentligen är det en lite senare med pressningar för avlånga "zündapp" men jag lade igen så att jag skulle kunna ha de där snygga och blaffiga vattendekalerna från typ Falconette. :) <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där finns förutsättningarna för något riktigt lyckat! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser ut att bli en riktigt frän jäkel det där...med fräsig lack oxå... slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som vanligt Lolalola så ser ditt bygge grymt trevligt ut :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack skall ni ha allesammans. :)

Jag håller förresten på att samla delar till min F50 just nu. Den kommer nog att få gaffel med skivbroms från Suzuki GP 125. Fast med lackade gaffelben och Crescent-dekaler på.
Men det får bli sen är den här är färdig. <!-- </EdIndex> --></div>
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kalasfin! Jag har faktiskt en sådan ram liggande sedan grabben var 15 så man kan få ideer! Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag så fick jag på bakhjulet. Jag hade helst velat ha det lite mera till vänster, inte för att det kommer att synas sen men kanske för kedjans skull, så om det absolut inte funkar så får jag fräsa ner en bit av navet och sätta drevet med Helicoil och M8 där styrpinnarna sitter nu. Men helst ser jag ju att jag slipper det.

Bild

Men det var synd på det biffiga Michelindäcket som satt på förut. Det såg inte klokt ut mot framhjulet och fick bytas ut mot det här lite halvtråkiga. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Letar förtvivlat "gillaknappen" :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En riktig Karamell tanken ser så j-a god ut :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag varit ute (inne) och rullat omkring på den. Fast utan sadel, och så fick jag säga brrrrrrrr själv eftersom den inte hade någon motor just då.

Bild

Äntligen fick jag användning för mina Triumph-handtag. Vart greppen kommer ifrån vet jag inte, men lite käckt med backspegelfäste ifall andan skulle falla på.

Bild

Jag hade inte tänkt på att det skulle sitta ett fäste för avgasröret och att det ju helst skulle gå ett bromsstag till bakhjulet också, men det gick precis. Åtminstone efter lite böjande.

Bild

Om jag hinner, och färgdiffen på näbben till bakskärmen som jag målade i kväll inte är alldeles förjävlig, så skall skärmen på i morgon.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ooo inte snällt av mig o inte komentera ditt jobb när du komenterat mitt hjul byte :oops: :lol:

blir ju snyggt som fasen. o att montera backspegel e ingen dumm ide. mångengång har man nästan sketet på sig när man åker moppe o helt plötsligt blir omkörd av bilar o lastbilar som knappt ligger en halvmeter i från en :? <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så snyggt!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar