<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det jag minns från Hovmantorp är att insuget var ovalt hela vägen men varianterna gäller inte enbart area och diameter utan även insugskanalens höjd i förhållande till topplocket.
Jag citerar här ordagrant ur servicehäftet...
Märk!
I produktionsövergången mellan 0,8 hk och 1 hk överenstämde kanalstorlekarna med varandra med undantag för att insugskanalen låg 2 mm högre från cylinderlockets underkant räknat på 0,8 hk cyl. än på 1 hk cyl. Numera har 1 hk cyl. runt hål för insuget storlek diam 8,9 - 9 mm.
Tydligen finns då två olika en hästars cylindrar precis som du säger Amarace!
Tydligen gjordes då den första effektökningen från 0,8 till 1 hk genom en sänkning av cylinderns insugskanal för att sedan året efter ersättas med en areaökning från 8 till 9 mm på insugets hål i cylindern.
Det framgår också att insuget är induktionshärdat fr.o.m. 1961 års modeller.
En annan intressant detalj är att avgasporten är 2 mm högre och 0,5 mm bredare på alucylindrarna jämfört med gjutjärnscylindrarna. Även överströmmarna är större på alucylindrarna. Insuget är dock ett litet 8 mm hål med en ingjuten härdad bussning. Allt enligt datahäftet.
Sen får man inte glömma att de såldes 1 hästars "piratcylindrar" som var betydligt billigare än originaldelarna. Så även dom kan ytterligare röra till det ytterligare.
Vad jag förstår nu har det funnits 4 olika originalmonterade cylindrar på JLO Piano. En alucylle och tre olika gjutjärnscylindrar

<!-- </EdIndex> --></div>