Crescent 1255 Golden Champ

Tips & frågor.
Gnuffen

Crescent 1255 Golden Champ

Inlägg av Gnuffen »

Hej
Är det någon som vet vad det är för färgkod på en Golden Champ? Stämmer volvos färgkod 451 maya yellow pearl? Och ska skärmarna och lykthuset vara blank- eller mattsvarta?
Gnuffen

Inlägg av Gnuffen »

Är det någon som vet? Jag är väl inte den första som renoverar en Golden Champ :roll: Jag såg även i en annan tråd att några berättade om några färgkoder som var "Rover GUF Sienna Gold metallic 23611" och "RAL 1036". Har någon några jämförelsebilder med original färgen på Golden Champ? Så man kan se vilken av dessa tre färger som är mest lik :)
Dand

Inlägg av Dand »

Har ingen aning om färgkod för guldlacken men mina originalskärmar är mattsvarta... Inte extremt matta men absolut inte blanka...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Det här är en mycket snarlik volvolack, men jag måste vänta tills Mona vaknar innan jag kan säga vad den heter.

Foto utan blixt mot ny Champ sving
Bild

Foto med blixt.
Bild

Skärmarna ska vara matta, sidenmatt är nog rätt.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Re: Crescent 1255 Golden Champ

Inlägg av JanneL »

Gnuffen skrev:Hej
Är det någon som vet vad det är för färgkod på en Golden Champ? Stämmer volvos färgkod 451 maya yellow pearl? Och ska skärmarna och lykthuset vara blank- eller mattsvarta?
Guldflaken är svår att få till, jämför man 10 NOS detaljer så har man 10 olika nyanser framför sig :(
någon färgkod verkar inte ha funnits hos Monark-Crescent.
dom köpte enl.uppgifter in färgen fån usa genom england och den kunde tydligen variera lite grann (läs mycket) mellan leveranserna.

Vad det gäller den svarta kulören ska den enl.mig vara "dömatt".
jag har nog 5-10 NOS svarta detaljer och alla är riktigt matta.
känner även till några väldigt fina lågmilare, även dom har dömatta svarta delar så det verkar säkerställt tycker i alla fall jag :D.

lykthus, skärmar, kedjeskydd skall vara mattsvarta.
Ram, Gaffelben, Lykthållare och Tutkåpa ska vara guldflake

lycka till med "ostbågen" och speciellt med kulörvalet :lol: :lol:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

kejsaren skrev:
känner även till några väldigt fina lågmilare, även dom har dömatta svarta delar så det verkar säkerställt tycker i alla fall jag :D.

Jag har också NOS detaljer i mattsvart till GC och upplever de inte som supermatta. Har du några bilder på dina mattsvarta detaljer så jag kan jämföra med mina? Skulle bara vara intressant att se om det är någon skillnad eller om vi bara upplever de olika.
//Jossan
Josefine Andersson
Gnuffen

Inlägg av Gnuffen »

Tack för hjälpen den volvofärgen verkar ju stämma ganska bra, är det den som jag skrev om i första inlägget (Volvo 451 Maya Yellow Pearl)? I så fall ser den ut såhär på en Volvo S60 :)
Bild
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Raketsport skrev: Jag har också NOS detaljer i mattsvart till GC och upplever de inte som supermatta. Har du några bilder på dina mattsvarta detaljer så jag kan jämföra med mina? Skulle bara vara intressant att se om det är någon skillnad eller om vi bara upplever de olika.
Väldigt svårt med kulörer på datorn.
vi lackade i alla fall alla våra delar dömatta och det blev så likt nos-delarna att vi inte kunde skilja dom åt, men det kan förstås vara nån gnutta glans på dom i alla fall, men vem vet säkert :roll:
Målar-Kenneth var i alla fall helt säker på sin sak

Personligen tycker jag allt annat än riktigt matt ser för fett ut liksom.
men det är ju en smaksak 8) :D
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Det är mycket möjligt dömatt, har inte kollat med Mona. Ska höra vad hon tycker.

Har sett en del mattsvarta lacker som nästan ser flockade ut och det är för mycket matt tycker jag.
//Jossan
Josefine Andersson
Gnuffen

Inlägg av Gnuffen »

Har du hunnit kolla med Mona vad färgen heter ännu? Är det Volvos 451?
Dand

Inlägg av Dand »

kejsaren skrev:
Gnuffen skrev:Hej
Guldflaken är svår att få till, jämför man 10 NOS detaljer så har man 10 olika nyanser framför sig :(
någon färgkod verkar inte ha funnits hos Monark-Crescent.
dom köpte enl.uppgifter in färgen fån usa genom england och den kunde tydligen variera lite grann (läs mycket) mellan leveranserna.

lycka till med "ostbågen" och speciellt med kulörvalet :lol: :lol:

Vill bara lägga till att ljuddämparen ska vara svart den med... Cromad avgasböj och kromad utblåsände (vad det nu heter) men själva ljuddämparkroppen ska vara svart...

Jag är ju ny här på forumet och i den här retro-/veteran-moppe-världen så jag begriper inte allt som sägs här... "NOS" t.ex... Vad är det?
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Nos=New Old Stock, Ny (oanvänd, original) gammal reservdel.
Dand

Inlägg av Dand »

Hynboholm skrev:Nos=New Old Stock, Ny gammal (oanvänd) reservdel.
Aha, tack för förklaringen!
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Dand skrev: Vill bara lägga till att ljuddämparen ska vara svart den med... Cromad avgasböj och kromad utblåsände (vad det nu heter) men själva ljuddämparkroppen ska vara svart...

Jag är ju ny här på forumet och i den här retro-/veteran-moppe-världen så jag begriper inte allt som sägs här... "NOS" t.ex... Vad är det?
Nos är amerikapåhitt för new old stock dvs nya originaldelar som är tillverkade då det begav sig :D

ljuddämparen glömde jag :oops: , men den är inte målad den är nog snarare svartkromaterad/svartoxiderad
Dand

Inlägg av Dand »

kejsaren skrev:
Dand skrev: Vill bara lägga till att ljuddämparen ska vara svart den med... Cromad avgasböj och kromad utblåsände (vad det nu heter) men själva ljuddämparkroppen ska vara svart...

Nos är amerikapåhitt för new old stock dvs nya originaldelar som är tillverkade då det begav sig :D

ljuddämparen glömde jag :oops: , men den är inte målad den är nog snarare svartkromaterad/svartoxiderad
Tack!
Angående ljuddämparen tycker jag min ser ut att vara lackad... Som jag mins det... Har för mig att jag tänkt at det ser ut som att färgen flagat av sig och under upphängningsklamman är det metallrent... Men klamman är ju kromad så de är ju inte den som suttit där vid eventuell lackning... Men jag har inte studerat den närmare... Det kan helt klart vara som du säger.
Skriv svar