Nytillverkad Kyrkportare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
smalltown
Kontakt:

Nytillverkad Kyrkportare

Inlägg av smalltown »

Jag slog till på en av kyrkportarna som nu säljs för 395:-. Jag är medveten om att det är Kina-kopia-på-kopia, men till det här projektet var jag villig att prova. Men skiten passade ju inte. Jag har hittat en gammal (ej nytillverkad) 5,5-cylinder, och med bakelitpackningen emellan tog luftburken i bullen i motorblocket i bakkant. Jag skar till en packning i vanligt material istället. Motorn startar och sjunger fint, men ganska snart efter lite körning svarar den inte på gas, och går dåligt. Är det så att bakelitpackningen är absolut nödvändig för att isolera mellan cylinder och förgasare?

Tacksam för synpunkter / K
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Kan kanske vara så att förgasaren blir för varm?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

med dagens bensin är det troligt.
aspenbensin har högre kokpunkt, så det kan du testa med att byta och provköra.

blev lite nyfiken på vhu den inte passar. äe förgasaren för lång eller är den maskinbearbetad i fel vinkel, så luftburken kommer för lågt?
är det svårt att rätta till den.

jag utgår från att du tar kontakt med den som sålde förgasaren,
och hör vad dom såger.
om dom utan krångel byter ut den mot en annan får du gärna berätta det här.

erland
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

Det är som att förgasare plus luftburk blir för "långa" tillsammans, och tar i bullen bak på motorn. Ser även ut att bli tight över kopplingsarmen om jag skulle sätta dit bakelitpackningen.
Vad gäller gången skall jag göra rent bensinkran ordentligt så att jag kan utesluta dåligt bensinflöde, samt byta till färsk kondensator. Moppen och motorn har inte varit körda på länge.
Men om en förgasare blir för varm, hur uppför motorn sig då? Som jag beskrev? Ingen ork, svarar inte på gas osv?
Skall maila Brattis och se vad han säger om passningen. Fortsättning följer...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

bara så du kan kolla att du fått rätt luftburk, den ska vara ca 64mm lång.

erlan
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

Jag bytte till en ny av de lite dyrare kondensatorerna idag, och det verkar vara där problemet låg. Jag skall ta en riktig långtur också, så den får bli riktigt varm. Fungerar det fint då orkar jag inte härja med förgasaren, då får det vara som det är. Härligt att ha en fungerande "fulmoppe" som komplement.

Bild

Double trouble :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

bosch tillhandahåller fortfarande orginalkondensator.

erlan
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

smalltown skrev:Jag bytte till en ny av de lite dyrare kondensatorerna idag, och det verkar vara där problemet låg. Jag skall ta en riktig långtur också, så den får bli riktigt varm. Fungerar det fint då orkar jag inte härja med förgasaren, då får det vara som det är. Härligt att ha en fungerande "fulmoppe" som komplement.

Bild

Double trouble :D

Snygg 1290 thumb_up
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

smalltown skrev:Det är som att förgasare plus luftburk blir för "långa" tillsammans, och tar i bullen bak på motorn. Ser även ut att bli tight över kopplingsarmen om jag skulle sätta dit bakelitpackningen.
Vad gäller gången skall jag göra rent bensinkran ordentligt så att jag kan utesluta dåligt bensinflöde, samt byta till färsk kondensator. Moppen och motorn har inte varit körda på länge.
Men om en förgasare blir för varm, hur uppför motorn sig då? Som jag beskrev? Ingen ork, svarar inte på gas osv?
Skall maila Brattis och se vad han säger om passningen. Fortsättning följer...
Lite nyfiken på vad du har för grejor, jag har en Zeta-cylinder och en kyrkportare, har gott om plats mellan luftburk och "bulle":

Bild

Då har jag ändå den tjocka packningen mellan förgasare och insug.
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

Har du mellanlägg vid cylinderfoten, eller ser jag fel? Det gör väl så att förgasaren kommer lite högre upp också. Bara undra. :roll:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

bryggaren skrev:Har du mellanlägg vid cylinderfoten, eller ser jag fel? Det gör väl så att förgasaren kommer lite högre upp också. Bara undra. :roll:
Poäng tagen, cylindern är höjd men även utan dom 2,5 millimetrarna skulle luftburken gå fritt och då har jag ändå den tjocka fiberpackningen.
evelinas pappa

Inlägg av evelinas pappa »

jag köpte en original "bing" med jofrabs cylinder samma problem med platsen. Jag löste det med att fräsa av cylinder/insugskanalen och monterade dit fiberpackningen som det skall vara då blev det bra.

Varför har man höjt cylindern på bilderna med en platta

Micke
evelinas pappa

Inlägg av evelinas pappa »

jag har sökt i samma ämne när jag monterade mina delar. Kolla denna tråd.

http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?t=14209
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

evelinas pappa skrev: Varför har man höjt cylindern på bilderna med en platta

Micke
För att få längre öppentider på avgas & spolportarna, mer mos mao. thumb_up
Skriv svar