Får Compacten för lite soppa?
-
Får Compacten för lite soppa?
Jag har en compact som jag misstänker får för lite soppa, eller vad det nu kan vara för fel..Har viktkompenserat lite o satt på ett 60cc.. När jag kör på full gas så blir det nästan som att den "nyper"..Motorn dör tvärt.. Tänker om den får för lite bränsle..? Hur beter sig moppen om det skulle vara så? Kan det bli som för mig att den upplevs nypa eller skulle den bara gå lite dåligt o bluddra o ha sig? Det går att kicka igång den direkt när den stannat.. Nån har tipsat om att sätta dit en tjockare packning mellan förgasare o cylindern, har gjort det utan framgång.. Fattar inte vad det kan vara för fel.. Har inte kört så mycket med det nya 60cc kitet, kan det vara så att det värmenyper för att det inte är inkört?
-
min erfarenhet är att det kan bli tvär om.. jag utgick från att det är reätt förgasare monterat.
men det låter inte som bestyckningsfel.
det är nästan omöjligt att gissa felet. men det jag skulle kolla först är filtret i tanken. låter som den tömmer flotörhuset.
kan även vara risigt elsystem så det tjuvjordar.
hur ser tändstiftet ut när det stannar.
om det nyper så brukar det ju bli tvärnit.(bakhjulet låser sig.)
erlan
men det låter inte som bestyckningsfel.
det är nästan omöjligt att gissa felet. men det jag skulle kolla först är filtret i tanken. låter som den tömmer flotörhuset.
kan även vara risigt elsystem så det tjuvjordar.
hur ser tändstiftet ut när det stannar.
om det nyper så brukar det ju bli tvärnit.(bakhjulet låser sig.)
erlan
-
Nyp kan uppföra sig lite olika. Det kan vara från att det går tungt, till att det slår tvärnit.
Om man kör en ny cylinder i uppförsbacke, fodrar den mera bensin och blir varmare och varmare. Om man tycker att det är dax att växla och vrider av gasen nyper den.
Sedan kan det även bero på vad man har för olja i soppan.
En bra olja och munstycket öppet så den fyrtaktar på fullgas, på slät väg.
Sedan är även avgaspipan en bov i dramat. För tät pipa höjer värmen.
Om man kör en ny cylinder i uppförsbacke, fodrar den mera bensin och blir varmare och varmare. Om man tycker att det är dax att växla och vrider av gasen nyper den.
Sedan kan det även bero på vad man har för olja i soppan.
En bra olja och munstycket öppet så den fyrtaktar på fullgas, på slät väg.
Sedan är även avgaspipan en bov i dramat. För tät pipa höjer värmen.