KS 100 - motor projekt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Thomas L

KS 100 - motor projekt

Inlägg av Thomas L »

Hej! Jag köpte ett mycket fint KS 100 block för något år sedan. Ni som gillar KS 100 vet att det är ganska svårt att hitta de delar som inte nytillverkas. Jag har nu fått tag i en fin cylinder. Problemet är att kanalerna är polerade, inte sönderslipade utan bara väldigt släta. Hur påverkar detta en liten tvåtaktare?

Jag behöver även en förgasare, den jag har sitter på en annan KS 100 och någon begagnad till vettigt pris hittar jag inte. Skulle det fungera med en Mikuni VM 24 - 489 (Orginalförgasaren är en Bing 22mm).

Vad är för och nackdelarna med för liten respektive för stor förgasare?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: KS 100 - motor projekt

Inlägg av Micke S »

Thomas L skrev:Hej! Jag köpte ett mycket fint KS 100 block för något år sedan. Ni som gillar KS 100 vet att det är ganska svårt att hitta de delar som inte nytillverkas. Jag har nu fått tag i en fin cylinder. Problemet är att kanalerna är polerade, inte sönderslipade utan bara väldigt släta. Hur påverkar detta en liten tvåtaktare?

Jag behöver även en förgasare, den jag har sitter på en annan KS 100 och någon begagnad till vettigt pris hittar jag inte. Skulle det fungera med en Mikuni VM 24 - 489 (Orginalförgasaren är en Bing 22mm).

Vad är för och nackdelarna med för liten respektive för stor förgasare?
Nackdelen med en för liten förgasare är att du tappar toppeffekt men får väldigt fina lågvarvsegenskaper. Med för stor förgasare blir gasresponsen kass och motorn går dåligt på låga varv.

En 24 mm Mikuni borde kunna fungera bra.
Användarens profilbild
Thomas L

Inlägg av Thomas L »

Tror jag beställer en Mikuni 24:a det är ju trots allt 100cc. Om inte annat så kan det vara bra att ha en på hyllan för framtida projekt.

Hittade en här: http://www.hahne-power.de/verg.htm för 770 kr + frakt.

Hade hellre köpt en 22mm men Mikuni verkar inte ha tillverkat någon sådan.

Angående polerade kanaler så googlade jag lite och läste att insug absolut inte ska poleras.Spolkanalerna hade ingen större betydelse och avgasporten inklusive stosen med fördel kan poleras.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Thomas L skrev:Tror jag beställer en Mikuni 24:a det är ju trots allt 100cc. Om inte annat så kan det vara bra att ha en på hyllan för framtida projekt.

Hittade en här: http://www.hahne-power.de/verg.htm för 770 kr + frakt.

Hade hellre köpt en 22mm men Mikuni verkar inte ha tillverkat någon sådan.

Angående polerade kanaler så googlade jag lite och läste att insug absolut inte ska poleras.Spolkanalerna hade ingen större betydelse och avgasporten inklusive stosen med fördel kan poleras.
Jag har en Mikuni 22 mm som har gått i högst 30 minuter. Det är en kopia så jag har bytt ut flottörhuset till ett original Mikuni som har en skruv i botten så att man kan byta huvudmunstycke utan att ta bort flottörhuset. Det finns lite kantfnas ytterst på anliggningsdelen mot flottörhuset men det är inget som påverkar funktionen och packningen är helt fräsch.

Är du intresserad av att testa den så får du den för några hundringar inkl. frakt. Huvudmunstycket är borrat så det är inte så snyggt men det behöver ändå testas ut för din kombination.

Ytterdiametern på insugssidan är 35 mm och 43 mm på filtersidan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Thomas L

Inlägg av Thomas L »

Mycket trevligt erbjudande av dig Micke! Beställde dock en Mikuni VM 24 från Tyskland i går kväll.

Kollade även efter ny kolv och hittade en här: http://www.zundapp.com/deutsch/index.ph ... ie&modus=2
storlek E.

Kolvbultslager hittar jag dock ej så det får bli från KJ tools om inte en kall öl och lite googlande löser problemet förstås.

Skicker dig ett PM om inte VM 24:an fungerar bra.
Skriv svar