Nya problem....denna gång flintan!*Skoterett*
starta en bil med 24 volt kräver dock ett specieltt förfarade för att vara säkert.
man behöver tre startkablar och en medhjälpare. på den ena polen har man två kablar i serie. och en medhjälpare slår till starten först sen slår man ihop kablarna och sluter kretsen ute i fria luften . om man kopplar som vanligt och sen slår till starten så kan man bränna sönder kontakterna inne i startmotorsolenoiden. har man sen en modern bil så är det inte säkert att elektroniken tål 24 volt. slår man till under belastning så får man lite lägre spänning.
lärde mig det på det hårda viset, svetsade sönder en startmotor i en taunus en gång i tiden.
erlan
man behöver tre startkablar och en medhjälpare. på den ena polen har man två kablar i serie. och en medhjälpare slår till starten först sen slår man ihop kablarna och sluter kretsen ute i fria luften . om man kopplar som vanligt och sen slår till starten så kan man bränna sönder kontakterna inne i startmotorsolenoiden. har man sen en modern bil så är det inte säkert att elektroniken tål 24 volt. slår man till under belastning så får man lite lägre spänning.
lärde mig det på det hårda viset, svetsade sönder en startmotor i en taunus en gång i tiden.
erlan
Det är nog lite enklare att starta en sexvoltsbil med ett 12-voltsbatteri.
En kompis hade en VW-bubbla med sexvoltssystem som alltid tappade kraften över natten på vintern.
Han hade ett 12-voltsbatteri på golvet bakom förarsätet och ett par startkablar.
På morgonen efter en kall natt kopplade han bara ihop batterierna och bubblan sprallade igång direkt.
Någon gång i veckan fick han ta 12-voltsbatteriet med sig in för att ladda upp på nytt och sedan gick det en vecka till...
En kompis hade en VW-bubbla med sexvoltssystem som alltid tappade kraften över natten på vintern.
Han hade ett 12-voltsbatteri på golvet bakom förarsätet och ett par startkablar.
På morgonen efter en kall natt kopplade han bara ihop batterierna och bubblan sprallade igång direkt.
Någon gång i veckan fick han ta 12-voltsbatteriet med sig in för att ladda upp på nytt och sedan gick det en vecka till...
Glad fortsättning på sommaren på er alla!
Väntar på delar till tändsystemet som ska bytas ut. Gör ett sista försök med tändsystemet som det är--inbyggt! Byter tändkabel, konding och brytare sen är allt bytt!
Angående utanpåliggande tändspole: Det finns ju t.ex Zundappar med utanp.liggande spole: Vad driver dom? Går det att köpa en sån"driv-spole"? Jag har ju Stefa med 54mm i cc-mått
Konding: Går det att ta vilken som helst som har ett fäste?
Väntar på delar till tändsystemet som ska bytas ut. Gör ett sista försök med tändsystemet som det är--inbyggt! Byter tändkabel, konding och brytare sen är allt bytt!
Angående utanpåliggande tändspole: Det finns ju t.ex Zundappar med utanp.liggande spole: Vad driver dom? Går det att köpa en sån"driv-spole"? Jag har ju Stefa med 54mm i cc-mått
Konding: Går det att ta vilken som helst som har ett fäste?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
JRA skrev: Angående utanpåliggande tändspole: Det finns ju t.ex Zundappar med utanp.liggande spole: Vad driver dom? Går det att köpa en sån"driv-spole"? Jag har ju Stefa med 54mm i cc-mått
En sån här kanske kan funka för dig.
http://www.alvars.se/ljusspole-med-1-ka ... n=prisjakt
Där fanns det en! Tackar för tipset Hasse!Hasse skrev:JRA skrev: Angående utanpåliggande tändspole: Det finns ju t.ex Zundappar med utanp.liggande spole: Vad driver dom? Går det att köpa en sån"driv-spole"? Jag har ju Stefa med 54mm i cc-mått
En sån här kanske kan funka för dig.
http://www.alvars.se/ljusspole-med-1-ka ... n=prisjakt
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
jag var ner i moppeverkstan och synade mina tänddelar och konstaterade att primärspolarna har betydligt klenare järnkärna än belysningsspolarna.
jag kan hålla med om att en orginal bosch vore att föredra, men dom är trots allt 30 år gamla och inte helt lätta att hitta direkt man behöver en.
på en lågvarvig husqvarna bör nog alvars spole funka.
nämnas kan ochså att på bosch tändplattorna för utanpåliggande spole så sitte ljusspolen på tändspolens plats och primärspolen där ljusspolen normalt sitter.
är det någon som har en aning om varför man gjort så?
erland
jag kan hålla med om att en orginal bosch vore att föredra, men dom är trots allt 30 år gamla och inte helt lätta att hitta direkt man behöver en.
på en lågvarvig husqvarna bör nog alvars spole funka.
nämnas kan ochså att på bosch tändplattorna för utanpåliggande spole så sitte ljusspolen på tändspolens plats och primärspolen där ljusspolen normalt sitter.
är det någon som har en aning om varför man gjort så?
erland
Nu snurrar det bara i huvudet(inte pga av alkohol dock...)
Hoppas det ordnar sig med den lilla enkla operation med ny kabel, brytare o konding jag tänkt att göra bara jag får hem pryttlarna!
Annars så lär jag väl göra ett prov då med en "ljus/primärspole" från Alvars trots att meningarna är delade om detta... Måste ju iaf få liv i gamla Bettan nu när hon redan kostat mig en smärre förmögenhet...
Måste även säga att detta forum är SUPERBRA för en som"int begrip nå.."
Tack alla!
Hoppas det ordnar sig med den lilla enkla operation med ny kabel, brytare o konding jag tänkt att göra bara jag får hem pryttlarna!
Annars så lär jag väl göra ett prov då med en "ljus/primärspole" från Alvars trots att meningarna är delade om detta... Måste ju iaf få liv i gamla Bettan nu när hon redan kostat mig en smärre förmögenhet...
Tack alla!
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
-
får du hjärnsläpp o tröttnar på den så kan du skicka hit den så ska ja vårda den ömt i framtiden!JRA skrev:Nu snurrar det bara i huvudet(inte pga av alkohol dock...)
Tack alla!

Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Hmm....NiklasHögberg skrev:får du hjärnsläpp o tröttnar på den så kan du skicka hit den så ska ja vårda den ömt i framtiden!JRA skrev:Nu snurrar det bara i huvudet(inte pga av alkohol dock...)
Tack alla!

Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
-
men du löser nog problemet till slut ska du se!JRA skrev:Hmm....NiklasHögberg skrev:får du hjärnsläpp o tröttnar på den så kan du skicka hit den så ska ja vårda den ömt i framtiden!JRA skrev:Nu snurrar det bara i huvudet(inte pga av alkohol dock...)
Tack alla!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Spara dom pengarna till Dappen iställetJRA skrev:Annars så lär jag väl göra ett prov då med en "ljus/primärspole" från Alvars trots att meningarna är delade om detta...

Det går faktiskt alldeles utmärkt att linda en egen matarspole enligt Classic Motor-Jims instruktioner.
240 varv med 0.71 tråd funkar bra ihop med en billig universal utanpåliggande tändspole http://www.norscand.com/tandspole-utvan ... c-273.aspx