caravelle med seg 2,5 tdi

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

caravelle med seg 2,5 tdi

Inlägg av JanneL »

Jag har en -00 Vw Caravelle med 2,5 tdi som jag renoverat motor och växellåda på.
det är grannens gamla taxi så den har gått imponerande 88000 mil med samma motor och låda :shock:
förra sommaren ville den inte hålla kvar backväxeln och så började turbon att ge ifrån sig lite oljud så jag tänkte att det var bäst att riva ur hela paketet och renovera för vi tyckte att hon var värd det.

allt gick bra och med hjälp av en bekant som jobbar på Möller bil (Vag)så fick jag hjälp med att ställa in dieselpumpen.
problemet är att biljäkeln sen dess inte går fortare än 90 knyck, vag-killen har inga idéer och just nu står bilen hos en liten bilfirma i närheten med bilel som specialitet, men nu har han också kört fast.
det verkar som den inte kan andas sa en kompis till mig och det är precis så den låter.
den verkar inte få upp nått turbotryck och den svarar sent på gasen men den varvar bra om än lite segt.

är det nån på forumet som är duktig på vw:s motorer så är man tacksam för förslag för vi har testat allt hittills och har kört fast :(

vi har kollat både tryckgivare och luftmängdmätare , kört utan avgassystem i fall katten har rasat, bytt en felaktig tryckventil, kollat felkoder tusen ggr, kollat och bytt alla tryck och vacumslangar. mm.

vad gör man :( :(

Hjääääälp :gaah: :gaah: :gaah:


jag ringde till Möller bil i uppsala och han sa att sånt där brukar kunna dra i väg till både 10-20-30 tusen innan det är hittat och åtgärdat
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Hur fungerar laddtrycksregleringen på den maskinen. Öppnar en wastegate som är kopplad till laddtryck vid ett visst laddtryck när det fungerar som det ska?

Eller finns en vakumpump som håller Wastegaten stängd tills max laddtryck är uppnåt och shuntar bort vakumsignalen m.h.a. en styrbox som känner laddtrycket?

Om du inte får upp något turbotryck kan det utöver WG styrningen och grundjustering av WGn vara det vara en slang som inte håller tätt in eller ut ur intercoolern om det finns en sådan.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

hualigen kejsaren det där låter besvärligt och inte har jag ett jota och komma med heller... :(

Har på egen hand satt mig in i Bosch K-jetronic och automatisk tomgångsstabilisering men sen är det stopp. Det är ju förresten bensinmotor och det här är väl istället en diesel vad jag förstår.... :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det enda du inte skriver att ni dubbelkollat är:
att kammen står rätt
att ni har rätt komptryck
att den nya turbon verkligen fungerar. kommer den från ett land där kunden får sköta kvalitetskontrollen?

sådana här problem brukar märkesverkstäderna ofta gå bet på. dom har ofta inte den kompetensen nu för tiden.
prova att fråga någon större motorrenoveringsfirma istället, typ engson i västerås. vem hjälpte dig att borra blocket, jag utgår från att en turbodiesel som gått 88000 mil behövde borras, dom kanske hört om problemet förr.
annars är min rekomendation att ta den till någon dieselverkstad som har rullande landsväg så dom kan köra den med belastning och ha mätinstrument inkopplade.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:Hur fungerar laddtrycksregleringen på den maskinen. Öppnar en wastegate som är kopplad till laddtryck vid ett visst laddtryck när det fungerar som det ska?
laddtrycket går från högtrycksdelen på turbon via en elventil vidare till wg:n som är "normally closed".
är rätt säker på att det är styrboxen som bestämmer när elventilen ska släppa tryck till wg:n så den öppnar.
och trycksensorn i röret efter laddluftkylaren talar väl om för styrboxen vilket tryck det är.
erlan skrev:det enda du inte skriver att ni dubbelkollat är:
att kammen står rätt, Håller på att kolla med han som ställde pumpen om vi möjligen kan ha fått remmen fel och ändå fått den att gå så bra och att han inte skulle ha märkt det när han ställde in pumpen .
att ni har rätt komptryck ej kollat bra idé ! enkelt att kolla, tog för givet att det är bra
att den nya turbon verkligen fungerar. kommer den från ett land där kunden får sköta kvalitetskontrollen? jag köpte en fabriksny kkk från Tyskland men har senare renoverat den gamla med hjälp av Erland på GIK turboteknik.

sådana här problem brukar märkesverkstäderna ofta gå bet på. dom har ofta inte den kompetensen nu för tiden.
prova att fråga någon större motorrenoveringsfirma istället, typ engson i västerås. vem hjälpte dig att borra blocket, jag utgår från att en turbodiesel som gått 88000 mil behövde borras, dom kanske hört om problemet förr.
annars är min rekomendation att ta den till någon dieselverkstad som har rullande landsväg så dom kan köra den med belastning och ha mätinstrument inkopplade.

erlan
Vag-killen sa att dom där behöver aldrig borras :shock:
byt kolvringar,packa om den och gå igenom toppen sa han och det stämde.
när jag kollade så finns det inga spår av vändkanter, man kunde inte ens se med ögat någon färgskiftning och måtten var inom toleransen.
veven såg ut som ny utan synliga skador, måtten var som det ska och när jag provmonterade veven med lager och kollade spelen så var det 4-5 hundradelar dvs som nytt!! ofattbart.
kammen var slut och alla ventiler läckte lite grann, pinnen till vacumpumpen var flera mm kortare än den ska osv.
jag bytte kolvringar, oljepump, vattenpump, turboagg, ventilstyrningar, kam, alla packningar o packboxar, koppling, remmar, alla lager och tätningar i v-lådan samt ett par drev och en synkring, motorkuddar/bussningar.

det enda som jag vet att jag inte kollat förutom det du tipsade om Erlan är att trycktesta laddluftkylaren och slangarna tillsammans, långsökt men det ska väl ändå göras.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

lustigt. en kompis frågade nyss om samma symptom på en transit. han frågade om man kunde råka få pumpen ett varv fel i förhållande till kammen? och det kan man ju.

om du bara böt kolvringar så utgår jag från att du kollade spelet mellan kolvring och ringspår. ligger ringen och glappar där så tätar den dåligt.
rör sig om några hundradelar i spel. jag brukar ha 0,10 mm bladmått som stopptolk. går det i är det läge att kolla spec, för då är det troligen för stort spel.

att volkswagen har prima material i vevaxlar och stakar viste jag sen förr. så det förstod jag att borde vara felfritt i en välskött taximotor. den har säkert färre kallstarter än en svenssonbil som gått 10000 mil.
däremot viste jag inte att dom hade så bra material i blocken.

om det är så enkelt att kolvringarna inte tätar så borde det bolma rök ur vevhusventilationen.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

jag kollade spelet vid kolvringarna så det var ok.

Jag ringde och pratade med en kille på Bilia idag (jag servar deras portar så jag känner igen honom bra).
2,5tdi sitter även i s/v70 och han sa att det låter precis som om det skulle kunna vara kamremsfel trots att vag-killen sa att det inte kunde vara det.
det blir väl till att kolla upp remmarna osv så får vi se vad det kan ge.

Förbaskade bildjäkel :evil:
Sånt här tar mycket tid o energi :(
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Turboaggregatet vet ju inte hur kammarna står så det borde bygga upp tryck om motorn går även om kammarna står fel.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:Turboaggregatet vet ju inte hur kammarna står så det borde bygga upp tryck om motorn går även om kammarna står fel.
jajamän precis så tänkte jag med efter ett tag och då släppte jag det där med att det borde vara turbotrycket som spökar.

träffade en kille på en motorrenoveringsfirma igår som sa att även om inte turbon laddar så ska den ju gå fortare än 90 och det har han förstås rätt i, hade inte tänkt så förut :roll: :oops:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag såg en sån bil idag och tänkte på dej :D

Det är brandkåren som har en och idag har dom kört runt och länspumpat källare för det har regnat så förfärligt här.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

56:an skrev: Det är brandkåren som har en och idag har dom kört runt och länspumpat källare för det har regnat så förfärligt här.
Har du klarat dig?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jajamän, jag har inte behövt länspumpa Amazonen, den verkar helt tät thumb_up
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

56:an skrev:Jajamän, jag har inte behövt länspumpa Amazonen, den verkar helt tät thumb_up
Gratulerar det är det inte många som är :S
Kan vi inte få se en bild eller två på din Amazon? :)
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Ja precis... gamla bilar brukar läcka in vatten det är nästan standard så jag blev förvånad själv när den här inte gjorde det :shock:

Bilder kommer så småningom, det gäller bara rätt tillfälle och rätt plats thumb_up
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: caravelle med seg 2,5 tdi

Inlägg av JanneL »

Jag sitter fortfarande fast med bilen, suck :cry:
är det nån som har en styrbox till en sån här till salu, så ska jag prova det också :?
Skriv svar