Bruksmopeden

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
LilleK
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Jönköping

Bruksmopeden

Inlägg av LilleK »

Nå, renovering är det inte tal om och det enda projektet vi pratar om här är att få den att rulla varje säsong.
Under förra säsongen så rullade den en hel del, men jag hade dels en bensinkran som fick slås över till reserv väldigt fort och dels lite svettningar och kletande från lite här och var.

Sagt och gjort så har jag beställt en del smådelar, men det har inte funnits tid att göra något på länge.

Häromkvällen smög jag i alla fall ut till garaget när ungarna skulle gå och lägga sig och tömde tanken för att montera bort bensinkranen.
Den var full med smet och såg allmänt bedrövlig ut så en ny monterades på plats.

Sen skruvade jag av topplocket för att se om jag kunde komma fram till vad det var som gjorde att det svettades från topplocket och ut på cylindern i nedkant.
Trodde att det kunde vara en bortglömd packning eller en sprucken sådan men kunde snabbt konstatera att det var gängpaj på ena pinnbulten och således spände det bara åt ordentligt på 3 av 4 pinnbultar. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av att jag kunnat köra en hel säsong med mopeden i det skicket utan märkbara bekymmer (och då körde jag 1-2 dagar i veckan till jobbet hela sommaren, totalt 5 mil varje dag).

Bara beställa en uppsättning pinnbultar. Passade på att beställa ett oljebyteskit med specialtillverkad olja för E50-motorn, och ny plugg och påfyllningskruv med packningar. Beställde också ett kallare tändstift, gick från B6HS till B7HS - då jag har en vassare femtiokubikare och ett annat avgassystem.

Ett paket kom på posten idag och suget att meka kickade igång så fort jag öppnade lådan. Tog ut ungarna i solskenet i eftermiddags och när de lekte som lugnast passade jag på att skifta pinnbulten och tändstiftet. Allt startade utan problem, fast minstingen grät hejdlöst när jag varvade mopeden och testkörde den utanför huset.

Här står den inne i garaget igen med solsken i ryggen. Får bli att tvätta den någon dag och putsa lagom.
Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Inte dåligt att du lyckades med detta med ungarna omkring dig.
Lillgrabben får väl vänja sig, det lär väl bli fler uppstarter.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Bruksmopeden

Inlägg av Frolzon »

LilleK skrev:. . . fast minstingen grät hejdlöst när jag varvade mopeden och testkörde den utanför huset.
Det var nog bara av glädje för att den fungerade igen... :)
Användarens profilbild
LilleK
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Jönköping

Inlägg av LilleK »

Fick en stund över ikväll och smög ut i garaget för att pilla lite med mopeden.
Efter en testtur för några dagar sen kunde jag snabbt konstatera att mitt problem med kletiga droppar på flänsarna i underredet där topplock och cylinder möts tyvärr inte var löst.
Drog åt bultarna lite hårdare och tog ut moppen på en testtur. Jävlar vilken komp!
Kom tillbaka och inser att det fortfarande läcker. Drog åt skruvarna till insuget innan jag gick in, men har inte testkört ännu. Hoppas att det hjälpte.

Någon annan som har någon idé?

När jag ändå var i farten passade jag på att byta min framlykta. Köpte en ny rundlampa i vintras, lik den som sitter på Suzuki K50, för att jag tycker den ser trevligare ut än den fyrkantiga version som jag har. Fick tänja lite på fästet, men fick den på plats rätt snabbt och smidigt. Lyser fint och ser mindre 80-tal ut!
Puch Maxi ca 1990 (Piaggiotillverkad i Italien)
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Provat en ny topppackning?
Annars har det kommit droppar på alla mina. Det sitter ju en pyskanal på originalcyllen via avgasporten upp mot toppen det är den som spökar. Har funderat på att plugga den.
Användarens profilbild
LilleK
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Jönköping

Inlägg av LilleK »

Sitter en topplockspackning på som ser fräsch och hel ut.
Kör med en fabriksportad airsal 50 cc, så har ingen pysport alls.
Mopeden lider egentligen inte av kletet, utan det är mer djävulen bakom örat som vill klura ut vad felet är. Förbränningen är perfekt nu efter jag bytte tändstift - kaffe med mjölk i sitt esse.
Puch Maxi ca 1990 (Piaggiotillverkad i Italien)
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Knepigt att hitta felkällan.
Funderar på om du ska byta topplockspackningen, kan ju var värt ett försök.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Snyggade du till topplockets yta innan montering? Tex genom att dra den några varv på plan yta med sandpapper.
För det finns ju en möjlighet att den är lite skev efter att bara varit dragen med 3 pinnbultar.
Användarens profilbild
LilleK
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Jönköping

Inlägg av LilleK »

Jag ska ta mig en stund någon dag framöver och se om jag kan få ordning på det. Tackar för alla tips.

Tror att jag och volvomannen missuppfattade varandra då jag trodde att han syftade på det hålet som fanns i vissa topplock för en pysventil, medan du, volvomannen, kanske syftade på det där lilla hålet som finns i strax nedanför mittemellan de två hålen för pinnbultarna. Ett sånt hål kanske jag har, minns inte säkert.

Slipade inte topplocket efteråt, men det såg helt ok ut i mina ögonen. De har ju suttit rätt hårt med den fjärde pinnbulten också, bara inte lika hårt som de andra.
Puch Maxi ca 1990 (Piaggiotillverkad i Italien)
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider
Användarens profilbild
LilleK
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Jönköping

Inlägg av LilleK »

Har passat på att köra lite i dagarna när jag fått några stunder över. Den går som en raket, men nu har framlyset börjat brinna upp också.
Hade problemet med brända baklampor förra året, vilket jag löste med att gå över till en 12 volts halogen. Provade 12 volt i framlyktan idag, men hittade bara 21/5 w på Biltema, så 5 wattstråden brann rätt snabbt.
Någon som vet något ställe där det går få tag i BAY15d-sockellampor som är mer än original 15/15 w 6 volt, men som inte är 21/5-orna som jag nu provat?
Puch Maxi ca 1990 (Piaggiotillverkad i Italien)
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

Det fanns för i tiden 6V 25/25w hel och halvljuslampor men har inte
hittat någon som säljer det idag, troligen så har tillverkningen upphört


Det här kanske kan vara en lösning, jag har inte provat någon själv så
jag har ingen erfarenhet av hur/om det fungerar

http://shop.ettansmopeder.se/voltregula ... sal/5817-0
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Öka effekten på baklampan, när du bränner mer ström där minskar spänningen. Att sätta i 12V lampor sänker strömförbrukningen (beroende på effekt på lamporna) och kan förvärra lampbränningsproblem.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Voltregulator is da shit, vill man inte handla av ettans så kan man handla här istället :)
http://www.norscand.com/voltregulator-6 ... -2480.aspx
Angående kladdet så brukar avgas packningen kunna sprida gojja över hela baksidan på cylindern, kolla den.
Toppen brukar jag alltid jämna till med 500papper på glaskiva, då blir det plant.
Om det var oplant när du monterade toppen och du har alupackning så kan du glömma att få det tätt i efterhand, den packningen är förbrukad.
Jag använder faktiskt ofta kopparpasta istället när man väl gjort allt plant en gång det tätar bättre än en ny packning enligt min erfarenhet, men det är jag de :D
Användarens profilbild
LilleK
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Jönköping

Inlägg av LilleK »

G-son: Du är säkert inne på rätt spår. Får experimentera lite. Jag gör ju bara en fulräkning och tänker ampere x volt, men man borde ju räkna på resistansen också. Jag måste ha skolkat från de fysiklektionerna på högstadiet.
En voltregulator får väl annars bli lösningen. Tycker att det är lite mycket slantar för något som borde gå att lösa med rätt balans i lamporna.
Puch Maxi ca 1990 (Piaggiotillverkad i Italien)
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Jag har köpt 6V 25/25w lampor av KJ-Tools.
Skriv svar