Crescent Compact-renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
MrSpokk
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jul 2013, 06:38
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Crescent Compact-renovering

Inlägg av MrSpokk »

Sådär ja, då trillade man dit i mopedträsket igen :). Köpte en Compact av en kompis som skall helrenoveras med första delmålet att få den körbar.
Hyfsat komplett men tyvärr har motorn satt sig...och det är inte kolven. Det går att snurra kopplingskorgen lite åt vardera håll men inte runt runt runt så att säga. Ska spräcka motorn ikväll och se vad som hänt (öppnade högersidan i förrgår och såg att det var snustorrt på olja :( ).
Kopplings- och växelarmen är helt stumma också, går inte att rubba.

Frågor: Soppakranen på högersida = 69-72a? Vad för originalfärg tror ni? Hur gör ni som renoverar, kör ni på en färg som fanns under årsmodellen eller tar ni reda på vad det varit för färg på just er moped?
Visst är cylindern för en fläktkyld monterad på nu? Har letat mig fördärvad efter en fartvindkyld + topplock men hittar det inte? Nån här som har att sälja (1 hk original alltså)?

Lite bilder på liket:

Bild

Bild

Originalfärg nånstans...? Tror inte det va? :

Bild

Bild
MVH
/ MrSpokk
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Toppen är fel såvitt minns, det ska vara den stora toppen.
Dock har jag absolut för mig att det såldes exemplar av dessa moppar med denna lilla cylinder, kombinerat med den stora toppen.

Ser egentligen inte klokt ut men för kylningens skull så räckte det säkert till då enhästarna sannolikt inte utvecklade några högre temperaturer.
skabbis
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 jul 2013, 23:33
Ort: Lanna

Inlägg av skabbis »

Kanske originallack under typskylten under sadeln?
MCB Trapper 1206
MCB Trapper 1207
MCB Topper 1205
MCB 50SS
MCB 50S
Cresent compact 1248
Rex Comet
MrSpokk
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jul 2013, 06:38
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av MrSpokk »

Ja, får borra bort nitarna till skylten idag för att kolla.
Vad tror ni om årsmodell då? Läste i någon annan tråd att soppakran på höger sida betyder äldre än -72?
MVH
/ MrSpokk
Smeden
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jun 2012, 23:00
Ort: Västervik

Inlägg av Smeden »

Hej.

Den ramen du har är en compact 1248. Dom hade vad jag vet bensin kranen på höger sida. Dom tillverkades 69-78. Dom ramar som har bensin kranen på vänster sida heter 1252 och dessa satt de tre växlade och fot växel på.
Anledningen till att soppa kranen sitter på väster sida på 1252 är för hastighets mätar drivningen sitter i vägen på den treväxlade motorn.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

den här tråden har jag missat att svara på.

soppakran på höger sida avslöjar den som -72 eller äldre. man satte den på vänster sida på alla efter -72.kolla efter gjutdatum i blocken när den är isär en cirkle med årtal i och en punkt för varje månad.
hastighetsmätare var inte orginalmonterat från fabrik, så den datummärkningen är oanvändbar på din moppe.
framnavet kom 72, har den leleu även bak kan man misstänka -72a.
då kan den ha båda cylindrarna. 71 eller äldre så ska den ha lilla cylindern och stora toppen.
det var väldigt få moppar som hängde med en sån tidig 1248 otrimmad mot otrimmad.

lacka den i vilken färg du vill. orginal var den bara en gång. nyrenoverad och nylackad kan den bli hur många gånger som helst.

erlan
MrSpokk
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jul 2013, 06:38
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av MrSpokk »

Tack för svar, då var det som jag misstänkte.
MVH
/ MrSpokk
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

er att jag uttryckt mig lite tokigt. soppakranen böt väl sida under -72 så sena 72or har den på vänster sida och tidiga på höger.

erlan
MrSpokk
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jul 2013, 06:38
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av MrSpokk »

Sådär ja, städat ur garaget så jag äntligen kan gå där igen...vart helt fullt med skräp tidigare.

Tog även fram borrmaskin och borrade ur nitarna till skylten och färgen under är orange = Mandarin? Hittade också en äldre tråd här där killen letat upp rätt kulör (RAL 2011) så den får det bli! (http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 5dffff476b)

Bild[/URL]
MVH
/ MrSpokk
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

såg först nu att du va hillestorpare. en chappis så att säga...:D
MrSpokk
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jul 2013, 06:38
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av MrSpokk »

Neifelheim skrev:såg först nu att du va hillestorpare. en chappis så att säga...:D
Och du är ifrån? :)

Sådär ja, då vart motorn kluven. Inte konstigt att den knappt gick att rubba...liiite torr på olja om man säger så.

Kopplingslagret känns helkass, droppade på olja och fick snurr på det men fy fan va det skorrar och låter...dags att byta. Hur är det med nya kopplingslager idag - är allt Kinaskit? Vad göra...?

Kluven: https://www.dropbox.com/s/wwc4r3p3t05yd ... .31.28.jpg

Lite torr på olja: https://www.dropbox.com/s/52nyzmi2e5s5u ... .38.43.jpg
MVH
/ MrSpokk
MrSpokk
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jul 2013, 06:38
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av MrSpokk »

För att få fina motorkåpor - några tips? Avfetta bara + lacka om? Blästra utsida?
MVH
/ MrSpokk
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

jag är från vetlandas krokar :) var i hillerstorp och hämtade en dt och en dt125 för några år sen =)
chev50
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 nov 2012, 00:00
Ort: borlänge

Inlägg av chev50 »

:lol: Hej 1967 1247 Compact 2-växlad Hand Husqvarna med kick. En compact moped för stadstrafik. Tank i ramen och luftningsskruv. Teleskopfjädring fram och swinggaffel med dämpare bak. Baklykta i blankmetall med sidoprismor och utan bromsljus. Ingen hastighetsmätare. Kromade ram/motorbågar och stag under pakethållaren. 20" fälg.
Verktygskassett/rulle av lackerad metall.
Extra tillbehör: Vindskydd och hastighetsmätare.
Lack: Metallblå


här har du en sida för alla MCB Compact

http://www.compacten.com/ :lol:


Bild
MrSpokk
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jul 2013, 06:38
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Re: Crescent Compact-renovering

Inlägg av MrSpokk »

Nej, detta är inte en självdöd tråd - mopeden finns kvar (om än i 1000 delar) och ska i mån av tid och pengar fås igång...så snart som möjligt...

Fråga - jag kanske har tillgång till att få pulverlackera ramen - är det ett bra val, eller ska man köra på sprayfärg?
Vad kör man i sådana fall för underbehandling innan man pulverlackerar? Plåtrent?
Ett alternativ är att köra ett lager primer (pulver) och sen lacka uppe på det för att få mer rostskydd. Vad tror ni om det?
MVH
/ MrSpokk
Skriv svar