Kopplingslager till Sachs, vilka är bra/mindre bra?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Kopplingslager till Sachs, vilka är bra/mindre bra?

Inlägg av Coolvette »

Den fyrväxlade motorn jag köpte från Portugal visade sig ha ett dåligt kopplingslager, glapp på bägge hållen, axiellt och radiellt, märktes då jag öppnadekåpan för att dela lameller och stålskiva med kniv, de var ordentligt sammabeckade...

Har hört eller läst att dessa kopplingslager inte tillverkas längre så det är antingen NOS-lager eller kopierade lager i omlopp.

Någon som kan tipsa vilka lager som är bra och vilka som ska undvikas, om det finns några sådana?
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Kullager brukar väl hålla rätt så jämn kvalitet men här kanske man måste vara mer vaksam då det är ett speciallager.

Det gäller då nybitar men har du inte funderat på ett begagnat lager i OK skick?

Och då kan du få ett originallager... :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Kopplingslager till Sachs, vilka är bra/mindre bra?

Inlägg av Micke S »

Coolvette skrev:Den fyrväxlade motorn jag köpte från Portugal visade sig ha ett dåligt kopplingslager, glapp på bägge hållen, axiellt och radiellt, märktes då jag öppnadekåpan för att dela lameller och stålskiva med kniv, de var ordentligt sammabeckade...

Har hört eller läst att dessa kopplingslager inte tillverkas längre så det är antingen NOS-lager eller kopierade lager i omlopp.

Någon som kan tipsa vilka lager som är bra och vilka som ska undvikas, om det finns några sådana?
Flera har rapporterat att Kina-lagren är kass så det är i så fall bättre att slakta en gubbkörd 2 vx och ta lagret från den.

Men det troliga är att det är bussningen som är slut och inte lagret. Det ser man om man tar isär kopplingen och studerar konstruktionen. I så fall snyggar man till axeln om den också är sliten och tillverkar en ny bussning som passar. Eller sätter dit en ny standardbussning så blir det i alla fall bättre.

Det kan vara ganska glappt i kopplingslagringen utan att det gör något eller hörs men det bästa är förstås om det är glappfritt. De snedskurna dreven gör sitt till för att göra slut på ramlager och kopplingslagring. Vill man lyxa till det i samband med ordentligt trim så monterar man rakskurna transmissionsdrev som kostar ca en tusing.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det var faktiskt flera år sen det skrevs nåt negativt om kinalagren.
jag tror att det var en batch som var riktigt dåliga.dom som säljs nu antar jag att funkar något så när.
på 70-talet när moppen gick mycket och hårt gjorde jag erfarenheten att kopplingslagret höll 2 och en halv uppsättning ramlager. så du vill nog riva den motorn och syna den i detalj. för den bör det ha varit skruvat med förr.

jag utgår ifrån att du har mekat sachs förr och känner skillnaden mellan normalt spel och utslitet glapp.

erlan
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

Ett nytt kopplingslager som ska gå i "oljebad" ska inte vara fullpackat med fett när man köper det !
Det gör kineserna bara för att man inte ska kunna känna hur glappt det är från början.
Jag hade turen på en marknad och fick tag på en 10x10 cm låda full med SKF lager för 150:-
Vissa av dom var som nya, dom dåliga ska modifieras när dom bra börjar ta slut.

Jag har fortfarande inte lyckats få ett ramlager att bli så dåligt att det måste bytas ut.
Oftast så tvättar jag dom noga, kollar hur kulbanan ser ut och monterar tillbaka dom igen.
Kulringen låter jag ligga en stund i Triboron olja och marinera lite så det inte går torrt vid uppstart.
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det senare kinakopplingslagret jag köpte var inte infettat.

på 70-talet när moppen var transportmedel uppskattar jag att ramlagren höll i c:a 1000 mil. med den tidens olja. jag vill minnas att jag som regel inte böt före innan svänghjulet började snudda i ploskorna.

erlan
Ricky

Inlägg av Ricky »

Micke, vart hittar du dessa rakskurna drev?

Med vänlig hälsning, Ricky
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Ricky skrev:Micke, vart hittar du dessa rakskurna drev?
Jag hoppar in här, antar att det är dessa som åsyftas:
http://www.stuvstamopedservice.com/index.php?ID=4

Eftersom jag inte har bytt kopplingslager tidigare måste jag få höra lite med er som vet "allt":

Är det möjligt att byta kopplingslagret utan att klyva motorn?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nej du måste klyva motorn för att byta kopplingslagret.
och du behöver med all säkerhet schimsa axeln ochså.

erlan
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

Dessutom sitter det en bussning i vänster motorhalva. som glappar.
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Conrad Engström skrev:Dessutom sitter det en bussning i vänster motorhalva. som glappar.
kan man göra den i ngt mer hållbart material än mässing/koppar eller vad de nu är?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ampco. dom mjukare sorterna är lötta att svarva i. men kommer man upp mot 350-375 Hb blir det lite klurigt.

men högkvalitativ lagerbrons räcker nog väldigt länge.

erlan
agneskajsa

Inlägg av agneskajsa »

erlan skrev:ampco. dom mjukare sorterna är lötta att svarva i. men kommer man upp mot 350-375 Hb blir det lite klurigt.

men högkvalitativ lagerbrons räcker nog väldigt länge.

erlan
Jag har använt AMPCO 18 till den bussningen och det fungerar och håller.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

Jag tar vad jag har i hyllorna. Varför, oansvarit. Just det, om det sliter på axeln eller bussningen. Jag väljer bussningen. Sedan är frågan. Hur mycket körs det med mopparna.
Skriv svar