Värderingshjälp - MCB Trapper

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Värderingshjälp - MCB Trapper

Inlägg av Roos »

Efter att inte ha varit aktiv på forumet under en längre tid så är jag nu tillbaka igen.

Vet av egen erfarenhet att det är riktigt svårt att "värdera" fordon, speciellt över internet, men jag hoppas att alla kunniga forummedlemmar ändå ska kunna bidra med lite expertis :)
Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få :)

Har under en tid renoverat en MCB Trapper 1217, alltså modellen med 3-växlad "exportmotor".
(http://www.raketsport.com/trapper_50s.htm)

* Motorn (original 3vxl) är helt genomgången, alla lager och övriga slitdelar har bytts ut mot nya. Nu startar den utan problem och går precis som den ska.

* Mopeden har lackats om eftersom den har blivit penselmålad ett flertal gånger av de som har ägt den före mig.

* Alla övriga delar som inte har kunnat repareras har bytts ut mot nya.

Före.
Bild
Bild

Efter.
Bild

Bild

Bild

Så vad tror ni att ett försäljningspris, ungefär, skulle ligga på? :)
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Gaffeln är krökt både före och efter.

Annars tror jag på ca 5000
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Det finns en par saker som drar ner priset en del, framgaffeln som är krökt, och tyvärr, lacken. Det är alltid ett säkrare kort att lacka i originalfärger och originalsättning, för ens egen skull om man ska ha kvar moppen spelar det ju ingen roll, men ska man sälja har det betydelse.
(den där sadeln passar ju sisådär, men är alternativet en trasig så:) )

Sen, märkligt att framgaffeln är knäckt åt ett håll på före-bilderna, och åt andra hållet på dom nya?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Amarace skrev:Det finns en par saker som drar ner priset en del, framgaffeln som är krökt, och tyvärr, lacken. Det är alltid ett säkrare kort att lacka i originalfärger och originalsättning, för ens egen skull om man ska ha kvar moppen spelar det ju ingen roll, men ska man sälja har det betydelse.
(den där sadeln passar ju sisådär, men är alternativet en trasig så:) )

Sen, märkligt att framgaffeln är knäckt åt ett håll på före-bilderna, och åt andra hållet på dom nya?
Den är säkert snoksmälld och sedan har gaffelrören vridits 180 grader. Det höjer inte värdet så mycket.
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

Amarace skrev:Det finns en par saker som drar ner priset en del, framgaffeln som är krökt, och tyvärr, lacken. Det är alltid ett säkrare kort att lacka i originalfärger och originalsättning, för ens egen skull om man ska ha kvar moppen spelar det ju ingen roll, men ska man sälja har det betydelse.
(den där sadeln passar ju sisådär, men är alternativet en trasig så:) )

Sen, märkligt att framgaffeln är knäckt åt ett håll på före-bilderna, och åt andra hållet på dom nya?
Fullt medveten om att det är bättre att lackera i originalfärgerna, men i det här fallet så ska ju tankens båda sidor vara kromade, som på den här bilden. Bild
Då en omkromning inte var möjlig så tyckte jag att det var lika bra att göra det näst bästa, eftersom det iallafall gav den karaktäristiska "looken" med de uppdelade fälten.

Sadeln som satt på från början var från någon helt annan modell, samtidigt som den var helt söndertrasad. Så jag hade ingen sadel att klä om, och jag hittade ingen späckhuggarsadel av "rätt" modell. Sadeln som sitter på nu är en ny eftermarknadssadel.

När jag köpte den så var framgaffeln monterad åt fel håll, därav så är den vinklad åt andra hållet på de första bilderna.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vad menar du med gaffeln monterad åt fel håll?
alla sådana gafflar jag sett har varit raka.

erlan
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

erlan skrev:vad menar du med gaffeln monterad åt fel håll?
alla sådana gafflar jag sett har varit raka.

erlan
Amarace skrev - "Sen, märkligt att framgaffeln är knäckt åt ett håll på före-bilderna, och åt andra hållet på dom nya?"

På de två första bilderna, innan jag renoverade den, så var gaffeln monterad åt fel håll. Vilket gjorde att den blev "böjd" inåt.
När jag monterade ihop mopeden igen, efter renoveringen, så monterade jag den åt rätt håll, vilket gjorde att den blev "böjd" åt andra hållet.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Gaffeln ser ut att vara monterad åt rätt håll både före och efter. Vinklarna som håller framskärmen går inåt på baksidan. Gaffelrören som normalt inte ska oirenteras genom att de är raka har roterats 180 grader mot innan. Det hade kanske gått att vrida dem 90 grader iställer för att få gaffeln att se rak ut från sidan. Beroende vart gaffelrören är knäckta visar det sig sedan om gaffeln kan arbeta eller ej. Men förmodligen har den inte full rörlighet.

Gaffeln måste kunna arbeta lätt för att det inte ska bli farligt, det är den rörelsen som gör att framhjulet alltid har kontakt med marken.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Men om du haft isär gaffeln varför passade du inte på att rikta rören :?:
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

Alla hittar en massa fel, men det gällde ju att värdera moppen, roos skulle ha hjälp med. :D
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

gissar nog att Pangis har ganska rätt är nog max 5000 det går att få ut för den moppen.. :) men det gäller att hitta den rätta köparen.. :P

har själv letat en trapper i hyfsat skick, eller en 50s men väntar tills jag hittar en originalare... 8) men som sagt jag gör mig ju ingen brådska... :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

alf-johan skrev:Alla hittar en massa fel, men det gällde ju att värdera moppen, roos skulle ha hjälp med. :D
även du hittade ett fel :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det är klart att man måste leta på alla fel när man värderar moppen, för det gör ju en köpare som kommer och synar den.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det kan dom göra för att ifrågasätta priset har jag upptäckt :wink:

Det är det som är bra med tradera där kan köparna delvis sätta priset själva 8)
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

56:an skrev:Det kan dom göra för att ifrågasätta priset har jag upptäckt :wink:

Det är det som är bra med tradera där kan köparna delvis sätta priset själva 8)
Instämmer :D
Skriv svar