Värderingshjälp - MCB Trapper
Värderingshjälp - MCB Trapper
Efter att inte ha varit aktiv på forumet under en längre tid så är jag nu tillbaka igen.
Vet av egen erfarenhet att det är riktigt svårt att "värdera" fordon, speciellt över internet, men jag hoppas att alla kunniga forummedlemmar ändå ska kunna bidra med lite expertis
Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få
Har under en tid renoverat en MCB Trapper 1217, alltså modellen med 3-växlad "exportmotor".
(http://www.raketsport.com/trapper_50s.htm)
* Motorn (original 3vxl) är helt genomgången, alla lager och övriga slitdelar har bytts ut mot nya. Nu startar den utan problem och går precis som den ska.
* Mopeden har lackats om eftersom den har blivit penselmålad ett flertal gånger av de som har ägt den före mig.
* Alla övriga delar som inte har kunnat repareras har bytts ut mot nya.
Före.
Efter.
Så vad tror ni att ett försäljningspris, ungefär, skulle ligga på?
Vet av egen erfarenhet att det är riktigt svårt att "värdera" fordon, speciellt över internet, men jag hoppas att alla kunniga forummedlemmar ändå ska kunna bidra med lite expertis
Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få
Har under en tid renoverat en MCB Trapper 1217, alltså modellen med 3-växlad "exportmotor".
(http://www.raketsport.com/trapper_50s.htm)
* Motorn (original 3vxl) är helt genomgången, alla lager och övriga slitdelar har bytts ut mot nya. Nu startar den utan problem och går precis som den ska.
* Mopeden har lackats om eftersom den har blivit penselmålad ett flertal gånger av de som har ägt den före mig.
* Alla övriga delar som inte har kunnat repareras har bytts ut mot nya.
Före.
Efter.
Så vad tror ni att ett försäljningspris, ungefär, skulle ligga på?
Det finns en par saker som drar ner priset en del, framgaffeln som är krökt, och tyvärr, lacken. Det är alltid ett säkrare kort att lacka i originalfärger och originalsättning, för ens egen skull om man ska ha kvar moppen spelar det ju ingen roll, men ska man sälja har det betydelse.
(den där sadeln passar ju sisådär, men är alternativet en trasig så:) )
Sen, märkligt att framgaffeln är knäckt åt ett håll på före-bilderna, och åt andra hållet på dom nya?
(den där sadeln passar ju sisådär, men är alternativet en trasig så:) )
Sen, märkligt att framgaffeln är knäckt åt ett håll på före-bilderna, och åt andra hållet på dom nya?
Den är säkert snoksmälld och sedan har gaffelrören vridits 180 grader. Det höjer inte värdet så mycket.Amarace skrev:Det finns en par saker som drar ner priset en del, framgaffeln som är krökt, och tyvärr, lacken. Det är alltid ett säkrare kort att lacka i originalfärger och originalsättning, för ens egen skull om man ska ha kvar moppen spelar det ju ingen roll, men ska man sälja har det betydelse.
(den där sadeln passar ju sisådär, men är alternativet en trasig så:) )
Sen, märkligt att framgaffeln är knäckt åt ett håll på före-bilderna, och åt andra hållet på dom nya?
Fullt medveten om att det är bättre att lackera i originalfärgerna, men i det här fallet så ska ju tankens båda sidor vara kromade, som på den här bilden.Amarace skrev:Det finns en par saker som drar ner priset en del, framgaffeln som är krökt, och tyvärr, lacken. Det är alltid ett säkrare kort att lacka i originalfärger och originalsättning, för ens egen skull om man ska ha kvar moppen spelar det ju ingen roll, men ska man sälja har det betydelse.
(den där sadeln passar ju sisådär, men är alternativet en trasig så:) )
Sen, märkligt att framgaffeln är knäckt åt ett håll på före-bilderna, och åt andra hållet på dom nya?
Då en omkromning inte var möjlig så tyckte jag att det var lika bra att göra det näst bästa, eftersom det iallafall gav den karaktäristiska "looken" med de uppdelade fälten.
Sadeln som satt på från början var från någon helt annan modell, samtidigt som den var helt söndertrasad. Så jag hade ingen sadel att klä om, och jag hittade ingen späckhuggarsadel av "rätt" modell. Sadeln som sitter på nu är en ny eftermarknadssadel.
När jag köpte den så var framgaffeln monterad åt fel håll, därav så är den vinklad åt andra hållet på de första bilderna.
Amarace skrev - "Sen, märkligt att framgaffeln är knäckt åt ett håll på före-bilderna, och åt andra hållet på dom nya?"erlan skrev:vad menar du med gaffeln monterad åt fel håll?
alla sådana gafflar jag sett har varit raka.
erlan
På de två första bilderna, innan jag renoverade den, så var gaffeln monterad åt fel håll. Vilket gjorde att den blev "böjd" inåt.
När jag monterade ihop mopeden igen, efter renoveringen, så monterade jag den åt rätt håll, vilket gjorde att den blev "böjd" åt andra hållet.
Gaffeln ser ut att vara monterad åt rätt håll både före och efter. Vinklarna som håller framskärmen går inåt på baksidan. Gaffelrören som normalt inte ska oirenteras genom att de är raka har roterats 180 grader mot innan. Det hade kanske gått att vrida dem 90 grader iställer för att få gaffeln att se rak ut från sidan. Beroende vart gaffelrören är knäckta visar det sig sedan om gaffeln kan arbeta eller ej. Men förmodligen har den inte full rörlighet.
Gaffeln måste kunna arbeta lätt för att det inte ska bli farligt, det är den rörelsen som gör att framhjulet alltid har kontakt med marken.
Gaffeln måste kunna arbeta lätt för att det inte ska bli farligt, det är den rörelsen som gör att framhjulet alltid har kontakt med marken.