Vev till EKF?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Vev till EKF?

Inlägg av Naeri »

Min EKF har åkt med löst svänghjul en bit. Det ser inte så grannt ut där krysskilen suttit. :roll:

Det är inte våldsamt med pulver i motorn, 50 cc 6,25hk. Jag undrar om man ska köpa den "nya" rundveven från Rito och mista 2 mm slaglängd eller bara slipa in sväghkulet med ventilslippasta och dra åt ordentligt? att köpa VRMs fina vev är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart just nu.

vad förlorar jag med de 2 mm som blir mindre, vad tjänar jag på högre vevhuskomp?


Dessutom, hur funkar de "racing"tändsystem jag ser, är det bara ljus jag mister med ett sådant?

http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/el-ta ... dning.html
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

fila det värsta först om det behövs.
slipa in med ventilslippasta..
värm svänghjulet till 80-100 grader och kyl veven med en ispåse.
montera svänghjulet och dra åt.

det borde väl i nödfall gå att ta axeltappen från en vanlig vev.

har du 12 mm kolvbult i den cylindern så det passar i ritoveven?
jag skulle gissa att skillnaden är minimal. problemet är väl att kolven stannar 1 mm lägre ner i cylindern.

nyfiken fråga: hur fort går/gick den, och med vilken drevning och hjulstorlek.

erlan
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

erlan skrev:fila det värsta först om det behövs.
slipa in med ventilslippasta..
värm svänghjulet till 80-100 grader och kyl veven med en ispåse.
montera svänghjulet och dra åt.

det borde väl i nödfall gå att ta axeltappen från en vanlig vev.

har du 12 mm kolvbult i den cylindern så det passar i ritoveven?
jag skulle gissa att skillnaden är minimal. problemet är väl att kolven stannar 1 mm lägre ner i cylindern.

nyfiken fråga: hur fort går/gick den, och med vilken drevning och hjulstorlek.

erlan
tack! låter enkelt nog.
jag var ganska säker på att kolvbulten var 12, men blir lite osäker nu.

enligt GPS gjorde den 84 km/h med lite kopplingsslir, drevning 13/36 på 19tummare.
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

orginal kolvbult både till EKF och 6,25 hk cylindern är 14mm

erlan
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

erlan skrev:orginal kolvbult både till EKF och 6,25 hk cylindern är 14mm

erlan
Då sitter det fortfarande 14 där...
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Skriv svar