off topic tråden

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

hoppas det går vägen Jossan, håller tummar å tår för att det ska gå bra....
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Håller verkligen tummarna att de går riktigt bra me kissen. håll oss underrättade.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

NiklasHögberg skrev:Håller verkligen tummarna att de går riktigt bra me kissen. håll oss underrättade.
Ja verkligen :(
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

De ser lite bättre ut, men vi kan först vara säkra om 24 timmar då giftet passerat kroppen. Sen får vi ta prover för att se om det blivit invärtesskador på organen.

Katt och hund är hyperkänsliga för alvedon. De dör av inreblödningar om man inte ger motgift snabbt, men har de fått i sig mycket så hjälper inte motgiftet. Jag var inne på vet. stationen efter 15 minuter så vi har oddsen på vår sida i alla fall.
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag tål inte alla piller jag heller. När jag fick nåt smärtstillande efter ljumskbråckoperationen för ett par år sedan svimmade jag framför sjuksköterskan. Jag kände jag mådde illa, det snurrade och jag bara föll ihop...

Jag har en pillerask om jag behöver. Kollade nu och det står Panodil på den.
Är det lika illa för katter och hundar?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

samma sak som alvedon. den aktiva ingrediensen heter paracetamol.

erlan
Forumsponsor

OK, en gång blev jag rekommenderad Ibumetin men då fick jag magkatarr. Har väldigt lätt att få det särskilt om höstarna :(
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Du kanske hade fått i dig nåt annat skräp? Kanske inte tablettens fel eller har du testat flera gånger.

Själv kör jag med Treo :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Smådjur är och barn mycket sårbara för vuxendoser av mediciner. Om en katt på några kilo råkar få i sig en Alvedontablett motsvarar det ett intag av t.ex. 25 stycken för en människa och utgången blir den samma att man ska ha turen med sig för att överleva om man ens kan göra det.
Forumsponsor

Mja... Jag fick Ibumetin en gång mot nånting men jag kommer inte ihåg vad. Mediciner har oftast biverkningar och senare fick jag veta att det läkemedlet hade just den biverkningen att det kunde framkalla magkatarr och liknande.

Före bråckoperationerna fick jag fylla i ett formulär om mediciner jag inte tålde men det är inte lätt veta om man inte varit utsatt för dem. Före operationen fick jag också en antiinflammatorisk medicin och den ska inte vara bra men man får den i alla fall förmodligen därför den är effektiv.

Sen fick jag starka värktabletter efteråt och det var dom jag svimmade av. Minns desvärre inte vad dom hette. Det var små piller. Små piller är nog lurigare tror jag... :?
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Vill bara förtydliga att katten inte ätit en alvedon utan endast provslickat på en som farit ur foliet av misstag och det är dödligt i alla fall.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Oaken
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

Hoppas allt går väl med den lilla, håller tummarna.
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Forumsponsor

Jo, jag läste det och det var därför jag reagerade. Mediciner är inga sockerpiller direkt.

För inte så länge sedan läste jag att DDR tog emot mediciner från läkemedelsindustrin i väst för att testa dem på det egna folket mot betalning.

Fruktansvärt vidrigt!!! :evil:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag tänkte mer på Micke S svar. Men mediciner är starka grejer. Djur däremot tål inte samma ämnen som människan och det som är antiinflammatoriskt på oss kan dräpa ett djur då de tar död på dess röda blodkroppar.

Obehagligt med medicintesterna i DDR men jag har faktiskt hört om liknande tester i sverige också på 80-90-talet.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Raketsport skrev:Jag tänkte mer på Micke S svar. Men mediciner är starka grejer. Djur däremot tål inte samma ämnen som människan och det som är antiinflammatoriskt på oss kan dräpa ett djur då de tar död på dess röda blodkroppar.
.
Vad många inte vet är att vanlig choklad som vi äter är dödligt för hundar om de äter i "tillräckliga mängder".

Det lär vara cacaon som deras organ inte kan hantera på rätt sätt.
Skriv svar